Laatste nieuws

Lexus NX 300h

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 18 november 2014

20140930.01 - Lexus NX 300h game changer met striking design - Lexus NX 300h F Sport Line

Lexus zet een nieuwe speler in om de Europese koper te veroveren, de NX 300h HYBRID. Een kleine SUV bestemd voor een segment waarin Lexus tot op heden nog niet vertegenwoordigd was.

Over het uiterlijk van de NX 300h is al aardig wat gezegd. Ja, de enorme grille is even wennen, maar Lexus heeft nu in elk geval een herkenbaar eigen gezicht. Bovendien vraagt hij de aandacht in de achteruitkijkspiegel, wat een voordeel kan zijn als weer eens een voorligger het bestaan van de rechterrijstrook vergeten is.

De NX 300h is bedoeld voor het kleinere SUV-segment waarin de Audi Q5 en BMW X3 naar de gunsten van de kopers dingen. Lexus verwacht er veel van – als alles gaat zoals het wil, zal één op de drie Lexus-sen straks een NX 300h zijn.

Er is vooralsnog maar één motorisering voorhanden – géén diesel. Je kunt wel kiezen tussen voorwiel- en vierwielaandrijving en er is daarnaast nog de mogelijkheid een sportiever afgestemde F Sport te bestellen.

De motor is een 2,5-liter viercilinder zonder turbo, goed voor 155 pk. Dat is inderdaad niet enorm veel, maar de motor wordt bijgestaan door een 143 pk elektromotor. Indien je vierwielaandrijving aangevinkt hebt, krijg je ook nog een elektromotor op de achteras, die goed is voor 68 pk. Al dat vermogen wordt niet volledig ingezet als je met vol gas vertrekt, het totale systeemvermogen is namelijk op 197 pk afgesteld. Goed nieuws voor de mensen met een caravan of een historische raceauto: als je de versie met vierwielaandrijving hebt, mag de NX 300h een geremde aanhanger van 1500 kilo trekken.

Wat rijgedrag betreft, hoeft deze Lexus zich niet voor de concurrentie te verstoppen. Hij stuurt plezierig en precies en de onderstelafstemming is vrij dynamisch, zonder dat overigens het comfort uit het oog is verloren, wat mede te danken is aan het nieuwe, adaptieve en actieve dempsysteem. In het absorberen van kleine hobbels en kuilen is hij geen uitblinker, maar dat is geen enkele SUV, om het hellen van de hoge carrosserie tegen te gaan, moet de eerste aanslag van de veren hard zijn.

Bekommer je niet om de sportievere F Sport, als je een beetje pittig rijdt ,raakt de transmissie al snel uit zijn comfort zone, en wat deze versie vooral doet (met zijn hardere dempers) is demonstreren dat de normale NX 300h de beste keuze is. De F Sport heeft overigens een sportiever uiterlijk met een andere grille (zie de foto’s) en zelfs een G-krachtmeter, die voor dit type auto vergaand overbodig is.

Lexus_NX_23_DPL_2014

De automatisch werkende transmissie kennen we uit andere Lexussen en bestaat uit een complex planetair tandwielstelsel, dat zich qua werking manifesteert als een CVT. Dat heeft als nadeel dat de motor behoorlijk hoog in toeren gejaagd wordt als het gas op de plank gaat, maar dat loeien van de motor gebeurt bij de NX300 h veel minder vaak dan bij de CT 200h, wat een plezierig gevolg is van de grote cilinderinhoud en het hogere vermogen. Dat neemt niet weg dat de NX 300h op zijn best is bij een normale rijstijl, vooral op binnenwegen en dergelijke, ook omdat je dan gemakkelijk 1 op 16 op zijn boordcomputer ziet verschijnen. Op snelwegen daalt het naar 1 op 11 à 12, daar doet het hybridesysteem weinig tot niets voor je. Ook daar is de NX 300h  een genoegen om te rijden – de transmissie kiest een zo laag mogelijk toerental en het geluidsniveau in het interieur daalt naar en zeer laag niveau, en dat geldt niet alleen voor de motor, maar ook voor de wind en de banden. Daar heeft menige concurrent nog een inhaalslag te maken.

De interieurafwerking is eveneens van hoge kwaliteit, alsof Lexus hier extra zijn best heeft gedaan, evenals de kunststoffen, het leer, het hout en het metaal. Het is zelfs mogelijk Shimamoku hout te bestellen, dat op dezelfde wijze gepolijst is als dat van Yamaha’s concertpiano’s, bij welke het belangrijk is dat de pianist niet afgeleid wordt door toneellichten die in het pianohout reflecteren. Dat is iets om over na te denken als je de nieuwste Icy Gonzales afspeelt via het Mark Levinson geluidssysteem.

Als je liever iets méér van de motor hoort, dan kan dat. In de stand Sport wordt het geluid akoestisch versterkt , maar de viercilinder klinkt verre van bijzonder, dus Lexus had dat wat mij betreft achterwege mogen laten. Bij het exemplaar dat wij reden waren bovendien het geluid van de motor en zijn akoestische ‘versterking’ niet gesychroniseerd, waardoor het leek alsof we een NX 330h bi-motore reden. Welbeschouwd is dat ook zo.

Wat het ruimteaanbod betreft, doet hij volledig in het segment mee, de kofferbak meet 550 liter en als je de achterbank neerklapt, kun je tot 1600 doorladen.  Heel luxe is dat de achterzittingen elektrisch neerklapbaar zijn, ook vanuit de bestuurderspositie.

De zitruimte is uitstekend, zowel voor als achterin, en hiermee overtreft hij menige concurrent.

Het zou geen Lexus zijn als het niet mogelijk was uit een groot arsenaal hippe extra‘s en gadgets te kiezen. Tot de mogelijkheden behoren een glazen panoramadak en een 360 graden camerasysteem, dat de NX 300h op het centrale beeldscherm vanuit een vogelperspectief toont. Dat werkt overigens verbazend goed en je kunt er de Lexus mee op de millimeter nauwkeurig parkeren. Een noviteit (een wereldprimeur zelfs, zegt Lexus) is de mogelijkheid je smart phone draadloos op te laden, via inductie dus, net zoals je elektrische tandenborstel. Dat werkte ook prima. En o ja, er is een mogelijkheid voor een eigen WiFi-netwerk aan boord. Een ander genoegen is de adaptieve cruisecontrole, die in staat is de Lexus in fileverkeer volledig tot stilstand te brengen en zelfs onder je voorligger door en er over heen kijkt en adequaat reageert, mocht deze plotseling sterk vertragen.

Je bestuurt het uitvoerige multimediasysteem van de NX 300h met een nieuw touchpad dat je vingers laten ‘voelen’ dat het je commando begrepen heeft. Het vraagt enige oefening, ook doordat de menustructuur niet altijd even logisch is.

20140930.07 - Lexus NX 300h game changer met striking design - Lexus NX 300h F Sport Line

De NX 300h is geen plug-in hybride, het bijladen van het accupakket geschiedt door de motor en de remmen. Het hybridesysteem geeft de mogelijkheid uit divers rij-programma’s te kiezen, met onder meer de mogelijkheid over korter afstanden volledig elektrisch te rijden. Overigens is het rijden met ook deze hybride van Lexus een zorgeloze aangelegenheid, de elektronica weet zelf perfect te regelen wanneer wel of niet elektrisch te rijden en een laag verbruik uit de NX 300h te halen. Het aan en uitschakelen van de benzinemotor verloopt zo goed als onmerkbaar – het is goed mogelijk dat inzittenden nauwelijks zullen merken dat ze in een hybride onderweg zijn, en zo hoort het ook.

De NX 300h is met alleen voorwielaandrijving al vanaf € 45.990 te koop en als zodanig is het een zeer competitieve aanbieding, bij de Duitse concurrentie kost het meer om in een vergelijkbaar uitgeruste SUV te stappen. Het weggedrag en rijcomfort kunnen de vergelijking met diezelfde concurrenten prima doorstaan.  Als je ook de hoge betrouwbaarheid en de Red Carpet service van Lexus in ogenschouw neemt, zijn er geen redenen om de succesprognoses van Lexus in twijfel te trekken.

MOTOR 2494 cm3 viercilinder, vermogen 155 pk bij 5700 min-1, koppel 210 Nm tussen 4200 en 4400 min-1, vermogen elektromotor vóór 143pk en achter 67 pk, gecombineerd vermogen 197 pk TRANSMISSIE continu variabele transmissie, vierwielaandrijving BESTURING tandheugel, elektrisch bekrachtigd WIELOPHANGING onafhankelijk rondom , vóór McPherson veerpoten, achter multi-link constructie REMMEN bekrachtigd, schijven rondom AFMETINGEN LxBxH 4630 x 1845 x 1645 mm BAGAGERUIMTE 550 – 1600 liter TANKINHOUD 56 liter GEWICHT 1785 kilo MAX. AANHANGERGEWICHT 1500 kilo TOPSNELHEID 180 km/h ACCELERATIE 0- 100 km/h in 9,2 sec., 80 -120 km/h in 7,3 sec. PRIJS € 53.990 (NL), € 50.2400 (B)


Print Friendly




Ton Roks
Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Rendez-vous Jaguar Mk1 & XFR

Volgend bericht

Mercedes S63 AMG Coupé




Uitgelicht

Rendez-vous Jaguar Mk1 & XFR

Met de Mk1 vond Jaguar de sportsedan voor heren uit. Een genre dat nog steeds actueel is en met de komst van de XFR een nieuw...

18 November 2014

Webdevelopment