Laatste nieuws

Lo Stivale Italiano: een avontuur

Alle nieuwsberichten / 7 april 2016

Lo Stivale Italiano (7)

We hebben meer dan 6.500 kilometer gereden om onze lezersreis Lo Stivale Italiano (9 tot en met 17 mei) uit te zetten en we kunnen met een gerust hart melden dat het in allerlei opzichten een groot avontuur gaat worden. We rijden helemaal naar de teen van de Italiaanse laars en reken erop dat de variëteit aan landschappen, gewoonten, gerechten, wijnen, wegen en hotels is groot. En dat niet alleen, ook Italië is heel groot. Als je helemaal naar de punt van de laars rijdt en terug, ben je vanaf onze startplaats Florence bijna 2.000 kilometer onderweg: en dat is  gemeten over de Autostrada!

Lo Stivale Italiano (8)

Als je mooie binnenwegen opzoekt, zoals we altijd doen, is het aantal kilometers vanzelfsprekend nog groter. Daardoor is Lo Stivale Italiano niet alleen een avontuur geworden, maar ook een marathon.

Normaliter werken we met reispartner Petrol & Wine voor onze routes met een dagafstand van om en nabij de 300 kilometer, deze keer zijn we geregeld op 400 kilometer of meer uitgekomen, anders zou het simpelweg onmogelijk geweest zijn binnen de gegeven tijd naar Calabria te rijden – de voet van de laars.

Lo Stivale Italiano (1)

Om die dagafstanden haalbaar te maken, hebben we bijna dagelijks een stukje Autostrada in de route gestopt, om de deelnemers zo snel mogelijk van het ene mooie traject naar het andere te brengen, want we zorgen natuurlijk dat er elk dag van mooi stuurwerk genoten kan worden. Gelukkig zijn de dagen lang en eten de Italianen laat! Niets let de deelnemers overigens om méér over de snelweg te rijden – we hebben prachtige en bijzondere hotels gevonden en we kunnen ons goed voorstellen dat deelnemers er de voorkeur aan geven zo rap mogelijk naar bijvoorbeeld het hotel in Maratea te koersen, voor een duik in de Tyrrheense zee, een massage met Tibetaanse kogels of een ontspannend bad in ezelinnenmelk.

Lo Stivale Italiano (10)

Niet alleen zijn de afstanden van Lo Stivale groot, ook de wegen zijn anders: hoe verder naar het zuiden, hoe slechter ze zijn. Tijdens onze verkenning hebben we landverschuivingen en verzakkingen aangetroffen, blokkades door gevallen rotsen en heel veel gaten. Vooral die gaten waren soms slechts te zien, en we hebben diverse keren forse ABS-stops moeten maken om te vermijden dat we in een gat doken met het risico op lek rijden. Daardoor zal het tijdens sommige etappes niet altijd mogelijk zijn het maximale rijgenoegen uit je auto te halen. De Italianen waren druk doende met reparaties in maart en we gaan er van uit dat veel gaten met vers asfalt nu dicht gepleisterd zullen, maar zeker kunnen we daar niet van zijn. We raden daarom aan verstandig steeds alert te zijn, zeker op de wegen in dunbevolkte gebieden en de nationale parken. Een lekke band kan een heel vervelend probleem zijn, zeker voor diegenen die een auto rijden met een vrij extreme bandenmaat. Het is raadzaam de borden langs de weg serieus te nemen – voor extreme hobbels of gaten wordt (soms) gewaarschuwd.

Lo Stivale Italiano (22)

Lo Stivale Italiano is ook een avontuur vanwege de Italianen zelf. Bij Fiat in Turijn maakten ze altijd het grapje ‘ten zuiden van Napels begint Afrika’. Dat is natuurlijk niet zo, maar je merkt wel dat het leven er anders is. Er wordt bovendien ‘Afrikaans’ gereden. De hoofdregel in het verkeer lijkt te zijn: als iets kan, dan mag het. Een inhaalverbod geldt alleen als er politie in de buurt is, snelheidslimieten zijn niet meer dan suggesties en van overschrijdingen van 50 tot 100% wordt niet of nauwelijks opgekeken. Rechts houden op de snelweg doe je alleen als je een vrachtwagen bestuurt, als je een goede vriend tegenkomt, is het je volste recht om midden op de weg te stoppen en een goed gesprek te beginnen, en als je mobieltje afgaat, neem je altijd op en mag je gerust naar 50 km/h of langzamer afzakken, ook op de snelweg.

Lo Stivale Italiano (25)

Reken er daarnaast ook op dat wegwijzers soms ontbreken of weggezet zijn toen het struikje dat er inmiddels pontificaal voor staat nog maar een sprietje was en dat wegnummers veranderen zodra je een provinciegrens hebt overschreden.

Lo Stivale Italiano (26)

We hebben voor de reis heel mooie hotels gevonden: prachtige villa’s (ondermeer van de familie Machiavelli), fraai verbouwde kloosters, een kasteel uit de 13e eeuw en een uitgehouwen hotel in een sprookjesachtige grottenstad. We slapen bovendien een keer in de woningen van Italiaanse bergbewoners in een ongeschonden middeleeuwse dorp.

Lo Stivale Italiano (32)

Het verkennen was vermoeiend maar we hebben er ontzettend van genoten: door de variëteit van het land zelf, door de grote afstanden, de ‘uitdagende’ wegen, de prachtige landschappen, de Italianen zelf en de wijnen en gerechten die per streek verschillen.

Zie voor meer info www.petrol-and-wine.nl

 

 

 

 

 


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane

Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).





Vorig bericht

Cartoons Rob Oudshoorn nu online

Volgend bericht

De ‘R’ staat nu echt voor ‘Race’




Uitgelicht

Cartoons Rob Oudshoorn nu online

  Octane's illustrator Rob Oudshoorn is een eigen website gestart met illustraties en cartoons met klassieke...

7 April 2016

Webdevelopment