Laatste nieuws

McLaren 570S Coupé: briljant goed

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 30 november 2015

McLaren doet wat het een aantal jaren geleden beloofd heeft. Met de 570S breidt het zijn sportwagenpark naar beneden uit, naar het segment onder de Ferrari 488 GTB. De jacht is geopend – op bewegende doelen.

McLaren 570S Coupe Launch 2015 Portimao

De 570S is het eerste model in McLaren’s nieuw renstal, Sports Series genaamd, die zich in de bedrijfshiërarchie beneden Super (650S) en Ultimate Series (P1) bevindt. Reken op nog meer modellen onder de noemer Sport Series, denk aan een 570 Spider en een nog meer betaalbare 540C. Misschien komt er ook nog wel een hard-core versie van de 570S, een trackday special zoals Porsche’s 911 GT3 RS.

McLaren verwacht dat de 570S de productie meer dan gaat verdubbelen, tot over de 4000 auto’s per jaar. Moet ook wel, anders klopt het businessmodel niet meer. Het is dus van imminent belang voor McLaren dat de 570S een succes wordt.

McLaren 570S Coupe Launch 2015 Portimao

Een van de belangrijke stappen die daarvoor gezet zijn, is dat meer mensen de leiding over de ontwikkeling hebben gekregen die verstand hebben van sportwagens. De MP4-12C, waarmee het allemaal begonnen is, is in hoofdzaak ontwikkeld door personeel uit de formule 1, met als gevolg dat McLaren’s eerste sportwagen sinds de F1 weliswaar heel competent, maar ook een wolkje te klinisch was.

De ploeg die nu de straatauto’s doet, begrijpt beter dat een sexy uiterlijk, een inspirerend uitlaatgeluid en een royaal arsenaal aan kicks minstens zo belangrijk zijn voor een goede sportwagen als een rondetijd waarvan een seconde afgeslepen is.

McLaren 570S Coupe Launch 2015 Portimao

De 570S heeft midscheeps achterin de 3,8-liter twinturbo V8 die het complete assortiment van McLaren voortstuwt – tot en met de miljoenen kostende P1 GTR . Hij is echter voor de 570S aanzienlijk aangepast. Volgens McLaren is de V8 ten opzichte van de 650S voor zo’n 30% anders, inclusief nieuw loopwerk en nieuwe kleppentreinen. Het vermogen is een stuk lager dan dat van de 650S, maar de rode lijn ligt even hoog en de koppelkromme is even lineair. Hij heeft een dry sump smeersysteem en is warempel voorzien van een start-stop functie, een eerste keer voor een McLaren.

De bak is dezelfde zevenbak met dubbele koppeling die we ook van de andere McLaren’s kennen, en de achterwielen worden aangedreven via een open differentieel. Alhoewel hij in grote lijnen veel gemeen heeft met de 488 GTB, is de 570S geen directe concurrent, ondanks dat hij er qua aantrekkelijkheid niet veel voor onder doet. Hij accelereert en remt slechts marginaal minder indrukwekkend dan de Italiaanse concurrent en ziet er zeer aantrekkelijk uit, vooral aan de achterzijde, die welbewust sterke gelijkenis met de indrukwekkende P1 vertoont.

McLaren 570S (3)

Het was min of meer toevallig dat ik met de 570S op pad kon. Ik was in het zuiden van Portugal op reis en zag daar een hele rits nieuwe McLaren’s voor een tophotel staan. De mannen uit Woking waren bezig de auto aan hun dealers te presenteren en de auto’s voor te bereiden op de introductie aan de internationale pers. Toen ik vroeg of ik even een paar uurtjes de sleutels van zo’n 570S mocht, voor Octane Nederland, kreeg ik een paar uur later een vriendelijk ‘ja’ als antwoord en kon niet lang daarna met een kakelverse McLaren het achterland van de Algarve in. Het is een buitengewoon genoeglijke ochtend geworden.

Het eerste dat opvalt bij de 570S, is de instap. De dorpel is zo’n acht centimeter smaller gemaakt, waardoor je iets gemakkelijker in en uit deze McLaren stapt, die meer als een sportwagen voor alledag bedoeld is dan de andere modellen.

McLaren 570S Coupe Launch 2015 Portimao

Om dat praktische waar te maken, heeft McLaren de auto zeker niet kleiner gemaakt: hij is zelfs fractioneel groter dan de 650S, hij is 21 millimeter langer, 2 mm breder en 3 mm hoger. De centrale koolstofvezel kuip is verder hetzelfde als bij de ander auto’s, hij weegt slechts 75 kilo. Ook de 570S is daardoor een erg lichte auto, hij brengt zo’n 250 kilo minder gewicht op de schaal dan een 911 Turbo S en 150 kilo minder dan een Audi R8 V10+.

Het belangrijkste verschil met zijn snellere broeders is het onderstel. De 570S heeft niet het complexe ProActive Chassis Control systeem van alle andere McLaren’s, maar doet het met een conventionele, minder complexe en goedkopere set-up. Die is echter nog steeds state-of-the-art in sportwagenland: dubbele driehoekige draagarmen rondom met antirolstangen en actieve dempers met drie standen: Normal, Sport en Track. Hij heeft bovendien geen actieve aerodynamische delen, maar is wel geoptimaliseerd voor een lage luchtweerstand, downforce en koellucht.

McLaren 570S Coupe Launch 2015 Portimao

Wat meteen een positieve indruk maakt als je wegrijdt, is de heerlijke eenvoud van de cockpit, geen stuurwiel dat overdreven bezet is met knoppen en schakelaars, maar gewoon een goede werkruimte, waarin weinig tot niets je afleidt. Veel beter dan Ferrari! Het stuurwiel kan extreem ver naar achteren gezet worden, waardoor ook lange mensen een goede zitje kunnen vinden. De toerenteller is groot en alle display’s zijn helder en goed afleesbaar. Het stuurwiel ligt bovendien lekker in de hand en de feedback naar je handen is uitstekend, zeker als je de voorwielen met druk ‘oplaadt’ in snelle bochten.

Onderweg naar de bergen viel ook meteen het comfort van het chassis op – een stuk beter dan je zou verwachten van een auto die tot 328 km/h in staat is en op elk circuit zijn mannetje staat. De transmissie doet rustig en nagenoeg ongemerkt zijn werk en het geluid van de dan zeer aimabele V8 dringt zich op geen enkele wijze op. Afgezien van de instap en het vermogen om bagage mee te nemen, kan de 570S zich als praktisch voertuig aardig meten met een 911 Turbo, een auto die wat dat betreft al jaren kampioen is.

McLaren 570S Coupe Launch 2015 Portimao

De sportstoelen zijn prima, ook voor het alledaagse rijden en lange trips, maar ze houden je perfect in de greep als de Stelvio de hoofdschotel op het dagmenu is. Qua chassis kan hij zich met de beste meten. Zet hem in Sport en de 570S wordt onmiddellijk een rassportwagen, alert, agiel, agressief, echter zonder hitsig in je nek te hijgen. Hij verliest in Sport niet het vermogen om zich in normaal verkeer te voegen of even tot rust te komen – maar hij is er onmiddellijk klaar voor zodra je met je rechtervoet aangeeft dat er gepresteerd moet worden.

Het meest opmerkelijke is het absorptievermogen van het chassis, de 570S wordt nooit oncomfortabel hard, hij blijft soepel over oneffenheden dansen, maar de carrosserie wordt ten allen tijde met ijzeren vuisten onder controle gehouden. De loopvlakken van de Pirelli P Zero Corsa banden blijven daardoor altijd goed op weg gedrukt worden, waardoor de auto steeds het maximale uit zijn rubber haalt .De nieuwe McLaren stuurt gehoorzaam en snel in, rolt niet of nauwelijks om zijn lengteas en duikt niet overdadig bij het remmen. De tractie is ondanks het ontbreken van een sper goed en de overgang van grip naar slip is voorspelbaar en verre van venijnig.

McLaren 570S Coupe Launch 2015 Portimao

De 570S heeft zonder meer een van de fijnste chassis’ in zijn klasse, en geeft daardoor enorm veel vertrouwen, van meet af aan. Het is een auto waarmee je elk duel aandurft, een auto die je niet gauw zal verrassen met een valse reactie. Of je het duel wint of niet, doet er niet toe, je weet dat je aan de finish verzadigd zult zijn door vrachtwagenladingen rijplezier, want de 570S is een uitdagend speelse auto, en dat is veel belangrijker dan je razendsnel van A naar B brengen.

De keramische remmen bedienen je met een fors stopvermogen, dat nauwelijks voor dat van de 488 GTB onderdoet, en het gevoel in het rempedaal is uitstekend, al had mijn testexemplaar een merkwaardig grote ‘vrije slag’ alvorens de blokken hard in de schijven beten. De monteurs van McLaren waren echter nog in druk de weer met remvloeistoffen en dergelijke, en ik heb er – op basis van ervaringen met andere McLaren’s – het volste vertrouwen in dat ze de remmen helemaal top voor elkaar krijgen.

McLaren 570S Coupe Launch 2015 Portimao

De versnellingsbak schakelt zoals je mag verwachten van een transmissie met dubbele koppeling. Hoewel de motor in technisch opzicht veel gemeen heeft met die van de Ferrari, zijn de verschillen groot. McLaren’s V8 is zonder meer een indrukwekkende krachtbron, maar de achtcilinder uit Maranello is de betere, vooral doordat de gaspedaalrespons over het gehele toerenbereik sneller is. Bovendien klinkt de Italiaanse motor spectaculairder, maar de imponerende en sonore bariton van 570S mag er zonder meer zijn.

Ferrari is erin geslaagd zijn V8 een karakteristiek te geven die het beste van een atmosferische krachtbron combineert met de goede eigenschappen van een turbomotor. De V8 van McLaren is in hoofdzaak een klassieke turbomachine, met een waarneembaar turbogat. Dankzij zijn grote slagvolume heeft hij bij lage toerentallen voldoende souplesse in huis om je adequaat te bedienen als je verzuimd hebt terug te schakelen. De grote drang voorwaarts begint zich echter pas te ontwikkelen tussen de 4000 a 5000 toeren, en daarboven komt de grote klap, dan reageert de 570S op het gas als ontketend – voldoende sensationeel om de eerste keren je nekharen als saluerende soldaten overeind te laten staan. Dat is wat je wilt in een auto die slechts 1400 kilo weegt en 570 pk aan boord heeft. En door de 570S wordt je op je wenken bediend. Zelfs boven de 250 km/h wil hij niet van ophouden weten.

McLaren 570S (7)

Zijn kracht is echter zijn chassis – dat is een van de allerbeste in zijn segment, zodanig zelfs dat je jezelf afvraagt waarvoor McLaren zijn andere modellen van die complexe systemen voorziet als eenvoud zo uitstekend kan volstaan.

Motorisch haalt de 570S niet de standaard die Ferrari met de 488 GTB en Spider heeft neergezet, maar dat neemt niet weg dat het absoluut een spectaculaire krachtbron is, zeker als je van het klassieke turbokarakter houdt. Het vraagt echter meer toewijding van de bestuurder om hem in het bereik te houden waar hij knock-out klappen kan uitdelen.

Het onderstel is zijn sterkte: speels, vertrouwenwekkend, zonder valse streken en competent. Zo praktisch als een Porsche is hij niet, hij heeft echter wel dezelfde goede eigenschap over een brede horizon te beschikken: hij weet even goed een geriefelijke GT te zijn als een opwindende topsportmachine.

Op de markt moet de 570S het op nemen tegen een reeks aantrekkelijke auto’s. Porsche heeft zijn 911 Turbo S, Mercedes zijn AMG GT, Lamborghini zijn Huracan en Audi zijn R8 V10. De laatste twee dragen met gepaste trots atmosferische motoren, die een verhoogde aantrekkelijkheid in de schoot geworpen hebben gekregen nu de hele wereld zich op de turbo’s stort.

McLaren 570S Coupe Launch 2015 Portimao

McLaren laat met de 570S zien dat het geleerd heeft in de afgelopen jaren hoe een spannende sportwagen neer te zetten. De 570S is een entertainer van hoger niveau dan de MP4-12C was, met grenzen die zo ver weg liggen dat ze op de gewone weg nauwelijks te exploiteren vallen. Binnen een mum van tijd jaag je hem over een bergweg als een Lotus Exige, zo goed is zijn chassis. Briljant goed zelfs.

Motorisch is McLaren met een nieuwe uitdaging geconfronteerd – het benaderen of overtreffen van de V8 van Ferrari. Nog wat meer eigen identiteit zou in algemene zin goed zijn – het onderscheidend vermogen van de concurrenten is groter. McLaren is daartoe in staat, dat vertrouwen geeft de 570S. Gemakkelijk zal het niet zijn, want Woking jaagt op bewegende doelen. En die zitten niet stil.

TEKST Ton Roks

McLaren 570S Coupe Launch 2015 Portimao

MCLAREN 570S COUPÉ
Motor twinturbo V8, met platte krukas, midscheeps in lengterichting geplaatst, inhoud 3799 cmVermogen 570 pk bij 7.400 min-1 en koppel 600 Nm tussen 5000 en 6500 min-1 Transmissie zevenversnellingsbak met dubbele koppeling, achterwielaandrijving Afmetingen lengte 4530 mm, breedte 2095 mm, hoogte 1202 mm Gewicht 1313 kilo (droog), verdeling 42/58% Verbruik gemiddeld normverbruik 1 op 9,3 Acceleratie 0 -100 km/h in 3,2 sec., 0 – 200 km/h in 9,5 sec. Topsnelheid  328 km/h Remweg  100 – 0 km/h 33 m; 200 – 0 km/h 126 m Prijzen  € 200.250 (NL); € 184.750 (B)

 

 


Print Friendly




Ton Roks
Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

GT3 RS: sublieme titelverdediger

Volgend bericht

Opel Corsa OPC: op pole position




Uitgelicht

GT3 RS: sublieme titelverdediger

De jongste RS is in menig opzicht extremer dan al zijn voorgangers.  Hij is zo snel en stuurt zo briljant dat hij menige...

24 November 2015

Webdevelopment