Laatste nieuws

McLaren 720S, fenomenaal

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 7 maart 2017

De kaarten in de wereld der superauto’s worden herschud. De nieuwste McLaren, de 720S, claimt zulke fenomenale prestaties dat Maranello reden tot bezorgdheid heeft.

Sportwagenbouwer McLaren Automotive maakt sinds 2013 al winst en investeert daarvan 25 tot 30% in de vijftien nieuwe auto’s die het de komende zes op de markt zegt te gaan brengen. Er komt een compleet nieuwe generatie aan, en de eerste daarvan is deze 720S. Zijn prestatiecijfers geven aan dat McLaren vastberaden is de top van het supercar-segment ferm in handen te krijgen: hij wordt de komende tijd ‘the car to beat’.

Als je de portieren ontgrendelt, doet de 720S rood licht aan in de motorruimte: als een ‘liefhebbende welkomstgroet’

Midscheeps achterin ligt een sterk verbeterde versie van McLaren’s twinturbo V8 – 41% is nieuw – die een veel grotere emotionele connectie met de bestuurder legt. Dat zei althans Haydn Baker, maître tambour van McLaren’s Super Series, tijdens een exclusieve sneak preview van de 720S in een oude hangar in Cardington, die nu als filmstudio in gebruik is en waar ooit een film van Batman is opgenomen. De V8 is nu goed voor 720 pk en 770 Nm, genoeg om Ferrari’s 488 GTB op papier al naar het tweede plan te verwijzen. Hij stuwt de 720S op naar een topsnelheid van 341 km/h en laat hem ‘blaartrekkend snel’ accelereren, aldus Baker, in 21,4 seconden van 0 naar 300 km/h.

Fundamenteel voor het verbeterde motorkarakter zijn twee bliksemsnel opspoelende twin-scroll turbo’s met een ultralage weerstand, die de reacties op het gaspedaal merkbaar nog sneller maken. Het diepe en zuivere uitlaatgeluid zou ‘het meest opwindende’ zijn van alle McLaren’s tot nu toe.

Niet alleen de V8, maar ook de standaard keramische remmen zetten nieuwe maatstaven. Vanaf 200 km/h, waarnaar hij in 7,8 seconden accelereert, staat de 720S in een verbijsterende 4,6 seconden volledig stil. Dat komt overeen met een afstand van slechts 117 meter – zes meter dan de 650S en vrijwel gelijk aan de inmiddels zo goed als legendarische P1, die 116 meter haalde. Daarvoor moeten we niet alleen de immense remmen dankbaar zijn, maar ook de speciaal voor de 720S ontwikkelde Pirelli’s P Zero Corsa.

Het hart van de nieuwe Super Series, waarvan de 720S de eerste exponent is, is een nieuwe koolstofvezel cockpit, Monocage II, sterker en lichter dan voorheen, met een grotere instap en ultradunne, onbeklede A-stijlen, waardoor je van binnenuit een 360 graden zicht zou hebben, vergelijkbaar met een helikopter. Hij geeft de 720S niet alleen een nog lager zwaartepunt, maar ook een aanzienlijk grotere stijfheid en een (leeg) gewicht van slecht 1283 kilo, achttien minder dan een 650S.

De 720S is niet alleen snelle, maar ook een mooie auto, gespierde maar elegant, zeker in de introductiekleur met dat langgerekte, zwarte en grotendeels glazen ‘dak’. Hij heeft nieuw ontwikkelde portieren die weer naar boven en ook zijwaarts open gaan, maar 115 millimeter minder ruimte vragen. “Het parkeren is daardoor veel gemakkelijker, het zijn de meeste complexe portieren die we ooit gemaakt hebben”, aldus Haydn Baker.

In de neus vallen de twee grote ‘ogen’ op, die echter slechts ten dele lampen zijn, het zijn hoofdzakelijk koelopeningen, die vlak voor de voorwielen uitmonden. De radiateurs van de V8 bevinden zich voor de achterwielen en worden gekoeld via sleuven die vanuit de neus op ingenieuze wijze door de portieren leiden. Om ook de onderkant van de radiatoren goed te koelen – een euvel bij de eerste generatie McLaren’s – heeft de 720S ook koelsleuven in de dorpels.

De V8 ademt in via de zwarte openingen op de staart, vlak voor de spoiler. Deze is ‘actief’, hij regelt zijn ‘hoek’ zodanig dat hij de downforce maximaal 30% vergroot. Zoals bij de P1 functioneert de spoiler ook als luchtrem, hij is in staat in minder dan een halve seconde volledig op te klappen. De aerodynamica heeft bij de ontwikkeling van de 720S heel veel aandacht gehad, niet alleen de koelefficiëntie is toegenomen maar ook de neerwaartse druk, met 50% zelfs.

Om de bestuurder in staat te stellen zo veilig mogelijk gebruik te maken van de vermogens van de 720S heeft hij een nieuwe versie van McLaren’s Proactive Chassis Control aan boord. Het zorgt middels twaalf extra sensoren voor een ‘heel dynamisch rijgedrag’ en ‘optimale grip in bochten’ Het systeem zou voor een nog preciezer stuurgedrag zorgen met, aldus McLaren, ‘een ongeëvenaarde betrokkenheid van de bestuurder’. Voor diegenen die willen ‘showboaten’, is er Variabel Drift Control: je kunt zelf de mate kiezen waarin de stabiliteitscontrole ingrijpt.

Ontwikkelingschef Haydn Baker sloot de sneak preview af met de woorden dat de 720S het breedste scala aan kwaliteiten heeft van alle McLarens tot nu toe. Het zou ook de superauto zijn die bestuurder het meest van allemaal bij het rijden betrekt. Een stoutmoedige claim, maar tot op heden hebben we McLaren niet op overdrijving kunnen betrappen. Wanneer kunnen we rijden?

McLaren 720S
Motor 4,0-liter twin-turbo V8
Vermogen 720 pk
Koppel 770 Nm
Gewicht 1283 kilo
Top 341 km/h
0 – 100 km/h 2,9 sec.
0 – 200 km/h 7,8 sec
0 – 300 km/h 21,4 sec
200 – 0 km/h 4,6 sec. (117 meter)
Prijs vanaf 320.035 euro incl. btw/bpm


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks
Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Alpine A110, alle details

Volgend bericht

Antwerp Classic Salon, een memorabele editie




Uitgelicht

Alpine A110, alle details

De nieuwe Alpine is onthuld, in definitieve vorm. Hij heet A110, lees hier alle technische details. Hij is ontwikkeld...

7 March 2017

Webdevelopment