Laatste nieuws

McLaren Senna: de heftigste tot nu toe

Alle nieuwsberichten / Slider / 9 februari 2018

Volgens McLaren – en ook volgens ons – is de Senna de heftigste McLaren tot nu toe.

Onlangs vlogen we naar Groot-Brittanië om de nieuwe McLaren Senna voor het eerst te kunnen zien. Dat gebeurde in een fabriekshal waar het nu nog koud en donker was. Vanaf volgend jaar, als de fabriek klaar is, gaat McLaren in deze hal in Sheffield zijn koolstofvezel monocoques bouwen. Hoe interessant die nieuwe fabriek ook was, eigenlijk stond iedereen hier voor de nieuwe McLaren Senna. Die draaide donuts naast een statisch tentoongestelde McLaren-Honda MP4/5, het exemplaar waarmee Ayrton Senna in 1989 overwinningen behaalde in België en Monaco.

Daarbij gaf het merk ook informatie vrij over de nieuwe McLaren Senna, een auto waar we tot nu toe eigenlijk alleen een handvol foto’s van hadden gezien en nog maar weinig informatie over hadden. Die informatie hebben we nu wel: hij weegt 1.198 kilogram en heeft 800 pk, om met het belangrijkste te beginnen. Daarmee is hij goed voor een acceleratie van 0 naar 100 in 2,8 seconden en van 0 naar 200 in 6,8 seconden. De topsnelheid bedraagt 340 kilometer per uur, maar omdat de auto voornamelijk voor het circuit ontworpen is, is dat eigenlijk niet zo relevant. De Nederlandse prijs is 1.002.097 euro, maar alle 500 exemplaren zijn al verkocht — inclusief vier exemplaren in Nederland.

Toen de prestaties van de McLaren Senna nog niet bekend waren, was het uiterlijk veelbesproken. Het leverde niet alleen applaus op, om het mild uit te drukken. Als de auto voor je staat, zijn er echter allerlei mooie details die je aandacht vragen. Buiten dat heeft hij een probleem waar bijvoorbeeld ook veel moderne BMW’s last van hebben: op foto’s komt het design niet zo tot zijn recht, omdat de driedimensionale vormen op foto’s gereduceerd worden tot een brei van lijnen waarin weinig samenhang lijkt te zitten.

 

‘Zelf vind ik het design geslaagd,’ zegt designer Robert Melville. ‘Maar dat komt ook omdat ik de achtergrond ervan ken. Natuurlijk hebben we bij McLaren ook een familiegezicht en terugkerende designelementen, maar tot op zekere hoogte. Deze auto moest de ultieme straatlegale trackday-auto worden, daarom wilden we dat hij enorm veel downforce zou hebben. Dat is gelukt, want de combinatie van dit ontwerp met het active aero front en de achterspoiler zorgt voor een neerwaartse druk van maar liefst 800 kilogram bij 250 kilometer per uur — méér dan bij enige andere productieauto. Dat is een heel ander verhaal dan zomaar een auto ontwerpen die eruitziet als een McLaren.’

Ik vraag of hij met dat laatste doelt op Lamborghini, dat met de Miura en de Countach baanbrekende auto’s leverde, maar de laatste jaren vooral auto’s lijkt te ontwerpen die eruit zien als een Lamborghini, maar dat in hun hart minder zijn dan voorheen. ‘Ook, maar ik wil niets onaardigs over Lamborghini zeggen,’ antwoordt hij. Dat laatste is niet omdat praten over andere merken bij McLaren krampachtig vermeden wordt; bij media-evenementen worden de aanwezige medewerkers van het merk voorgesteld aan de hand van hun garage, om te laten zien dat er volop petrolheads bij het merk in dienst zijn. De designer rijdt met een all black Range Rover, de projectmanager heeft maar liefst vijf Lotussen en ook de andere medewerkers van het team blijken het autohart op de juiste plaats te hebben. Die projectmanager is Mark Gayton. Als je hem voor het eerst ziet denk je dat hij boekhouder is, of assistent-filiaalmanager in een supermarkt misschien. In werkelijkheid is hij projectmanager van spectaculaire McLarens als de 675LT en nu de Senna. Ik vraag hoe het lukt om met beperkte budgetten zulke auto’s te bouwen. ‘In theorie moeten we het inderdaad terugverdienen op 500 auto’s,’ zegt hij. ‘Maar de Senna is het nieuwste model in onze Ultimate Series, onze halo-car. Dat betekent dat we sommige technieken later ook in andere modellen zullen gebruiken. Of de BP23 daar ook bij zit? Die auto krijgt een heel ander karakter dan de Senna. Het prestatieniveau zal wellicht vergelijkbaar zijn, maar de Senna is bedoeld voor mensen die op het circuit rijden en daar over de weg naar toe rijden, terwijl de BP23 de spirituele opvolger van de F1 is, de ultieme sportauto voor de straat die je misschien bij uitzondering eens meeneemt naar het circuit.’

Later zie ik designer Robert Melville nog een keer, als hij enthousiast laat zien hoe licht de koolstofvezel deuren zijn door er een op te tillen. Als het design compromisloos in dienst is gesteld van het doel om een zo goed mogelijke én zo licht mogelijke trackday-auto te bouwen, hoe zit het dan met dat ruitje onderin de deuren? Daar wordt de auto zwaarder van en dat botst met het doel om een zo licht mogelijke auto te bouwen. ‘Het had een strijd met de ingenieurs kúnnen worden als het alleen een designgrapje was. Maar we geloven ook dat het bij een circuitauto om contact met het wegdek gaat, en hoe krijg je dat beter dan wanneer je het ziet? Maar je hebt gelijk, de auto wordt er iets zwaarder door. Daarom is het een optie, je kunt het ook laten zitten als je er geen behoefte aan hebt.’ Hoeveel van de 500 kopers er voor dat extra ruitje hebben gekozen? ‘Allemaal. Zonder uitzondering.’

Tekst Perry Snijders

 


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).




Vorig bericht

XF Sportbrake, je hebt geen andere auto nodig




Uitgelicht

XF Sportbrake, je hebt geen andere auto nodig

We waren al enorme fans van de vorige generatie XF Sportbrake, en de nieuwe geeft geen enkele aanleiding tot verminderd...

1 February 2018

Webdevelopment