Laatste nieuws

Mercedes-AMG C 63 S Estate, fijnste in tijden

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 15 juli 2015

Mercedes-AMG C 63 S Estate (2)

Wow, dat het ooit zo ver is mogen komen. Wat begonnen is met de Mercedes 190 E 2.3 -16, heeft geleid tot een parel van een sportsedan (en estate): de Mercedes-AMG C 63 S.

De C 63 S draagt zijn AMG-insignes als hoge onderscheidingen. Terecht, want de S – de snelste uitvoering van de C 63 – pompt 510 pk en 700 Nm uit zijn twinturbo V8. Slik. De C 63 S is volgens dezelfde filosofie gemaakt als zijn voorgangers: het is vooral een heel snelle GT’s, een BMW M3 daarentegen neigt meer naar de straatlegale racer. BMW lijkt het spoor enigszins nu bijster te zijn met de huidige generatie M3, Mercedes is daarentegen volledig op stoom.

Mercedes-AMG C 63 S Estate (9)

De C 63 S Estate ziet er super uit, bij AMG houden ze van een vleugje bling, inclusief zelfs een randje lippenstift rondom de grille en een lichte overdaad aan stickers op de flanken, maar denk die weg en je ziet een behoorlijk decente spierbundel. De C 63 S heeft ten opzichte van zijn civiele broeders grote luchtinlaten, meer uitsproken bumpers, 19 inch wielen en rechthoekige uitlaatpijpen. Wat je nauwelijks ziet, is dat AMG de neus 71 millimeter langer heeft moeten maken, en dus ook de spatschermen, om de V8 erin te schoenlepelen.

Als je bent ingestapt, wordt je getrakteerd op een functioneel en comfortabel pseudo-race interieur met kuipstoelen, rode riemen en decorstukjes van koolstofvezel. Beetje jammer van dat huis-tuin-en-keuken pookje om de transmissie in P, R, N of D te zetten, verder geen klachten.

Mercedes-AMG C 63 S Estate (6)

De vierliter V8 is een schitterende motor, in een Mercedes als deze wil je geen vlakke krukas à la Ferrari, maar meer het karakter van een dikke Amerikaanse V8, en dat krijg je dan ook. Het is een fijnere motor dan die van de nieuwe M3, die onderin indruk maakt met abrupt véél koppel, maar zich verder lang niet zo subtiel laat mennen als de veel harmonischer V8 van de C 63 S.

Je hebt overal vermogen, overal een enorme lust om als een ontketende hellehond op wie weet wat af te blazen. Qua soundtrack is de V8 uiteraard een heerlijkheid, al zou ik hem liever ‘puur’ genieten, dus zonder de elektronische plof, klap, plof trukendoos die AMG’s knalpot diskjockeys er in geprogrammeerd hebben.

Het onderstel is het beste dat ik tot nu toe in een AMG Mercedes heb meegemaakt (nee, ik heb nog niet uitgebreid met de AMG GT mogen rijden): stevig, maar net niet plankhard, met voldoende absorptievermogen voor kleine oneffenheden, en vooral stabiel en vertrouwenwekkend. Ondanks de grote motor voorin, is de besturing snel en hapt hij in bochten naar de aansnijdpunten als een kaaiman naar de poot van een buffel.

Mercedes-AMG C 63 S Estate (3)

Hij schittert echter vooral door zijn acceleratievermogen, je kunt ongehoord vroeg op het gas gaan staan, waar dan ook. Nee, je hoeft niet te wachten tot je de apex voorbij bent, je hoef niet af te tellen totdat je met het afwikkelen van het stuurwiel bent begonnen, je kunt het pedaal gewoon vloeren. Op de limiet grijpt het ESP natuurlijk in, maar dat maak je zelden mee: het mechanische sperdifferentieel slaagt er uitmuntend in precies de juiste hoeveelheid koppel naar de wielen te gidsen, zodat je veel gecontroleerder hoeken uit komt katapulteren dan in de M3 die dan eerder rafelig is dan strak sturend.

De C 63  blinkt ook uit door zijn remmen, ze bijten stevig, geven goede feedback en het allerbelangrijkste: ze kunnen in recordtijd enorm veel snelheid afschudden. Het is echt alsof je een anker uitgooit.

De besturing is niet hydraulisch bekrachtigd – die dagen zijn zo goed als voorbij – maar er zit genoeg gevoel in. Snelle veranderingen van richting, ook in een bocht? De C 63 doet het, zonder nerveus te zijn, zonder zijn ontspannen GT-karakter te verliezen. De Estate ligt vergaand neutraal op de weg, af en toe een snufje onderstuur als je te overmoedig bent, milde en goed controleerbare drifts als je de beschermengelen vrijaf hebt gegeven, kortom: een heerlijke rijmachine. Als snelle stationwagen veel bevredigender dan een Audi RS6, als snelle sedan een fijnere allrounder dan een M3.  De fijnste toerwagen waarin ik in tijden heb gereden.

Mercedes-AMG C 63 S Estate (1)

Motor 3982 cm3 V8 met twee turbo’s, vermogen 510 pk tussen 5500 en 6250 min-1, koppel 700 Nm tussen 1750 – 4.500 min-1 Transmissie achterwielaandrijving, zeventraps automaat, zelfsperrend differentieel Gewicht 1730 kg Acceleratie van 0 naar 100 km/h 4,1 sec. Topsnelheid 250 km/h (begrensd) Prijs NL € 111.995 (NL), € 91.839 (B)


Print Friendly




Ton Roks
Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Derek Bell: 'Iedereen hield van Stefan Bellof zoals hij was, de volgende ronde crashte hij'

Volgend bericht

Wim Prins: 'We raken alle mooie auto's kwijt in Nederland' 




Uitgelicht

Derek Bell: 'Iedereen hield van Stefan Bellof zoals hij was, de volgende ronde crashte hij'

In gesprek met Derek Bell in La Chartre-sur-le-Loir Maar liefst vijf keer won hij de 24 Uur van Le Mans. Hij staat bekend...

4 July 2015

Webdevelopment