Laatste nieuws

Mercedes CLS 450, de kracht is altijd daar

Nieuwe auto's / 1 augustus 2018

Mercedes’ nieuwste EQ Boost techniek is doorgestroomd naar de nieuwe CLS. Hoge prestaties, relatieve zuinigheid, veel nieuwe technologie, er is meer dan genoeg om je te boeien.

Een jaar geleden reed ik de nieuwe S-klasse en was toen onder de indruk van Mercedes’ nieuwe zescilinders-in-lijn. Deze zijn nu ook in de nieuwe CLS te vinden, wat aanleiding geeft tot hooggespannen verwachtingen geleid.
Eerst iets meer over de CLS, het is de derde generatie van dit model dat er al sinds 2003 uitstekend in slaagt de elegante lijnen van een coupé met het gebruiksgemak van een vierdeurs limousine te combineren. De nieuwe is – weer – een mooie auto, vooral en profiel en driekwart van achteren gezien, dan komt de minimaal met lijnen ‘versierde’ carrosserie het beste tot zijn recht. Aan de neus moet ik wennen, die leidt niet onmiddellijk tot een liefdesverklaring.

Opvallend nieuwe stijlelement is de licht voorover hellende neus, met daarin zo’n zelfde diamant-grille als de AMG GT, ook alleen aan de onderzijde open en met slechts één horizontale lamel. Ook in het oog springen de achterlichten, waarvan een deel zich in het kofferdeksel bevindt. Verder is de CLS zoals je van een vierdeurs coupé verwacht: hoge flanken en een lage daklijn, die door een lange boog wordt gedefinieerd.
De CLS staat in onze showrooms met keuze uit drie motoren, allemaal vierwielaangedreven (4MATIC) en allemaal met een zes-in-lijn: de 350d met 286 pk, de 400d met 340 pk en de 450 met 367 pk.

De laatste versie was onze testauto, met een 3,0-liter zescilinder aan boord. Inderdaad, de typeaanduidingen hebben niets meer met de motorinhoud te maken. Aan de rechterzijde van de zes-in-lijn bevinden zich het uitlaatspruitstuk, de turbolader en de katalysator, aan de andere kant verschuilt zich een elektrisch aangedreven turbo, die via een buizenstelstel om het motorblok heen de andere turbo versneld op gang brengt, om zo het turbogat vergaand te minimaliseren. Met succes, want alleen de hoogte van het koppel (500 Nm) verraadt dat je met een turbomachine van doen hebt, niet de wijze waarop het geserveerd wordt. De kracht is simpelweg altijd daar.
Dat is niet het enige dat Mercedes’ nieuwe benzinemotor zo interessant maakt. De auto is namelijk voorzien van een 48 Volts EQ Boost systeem, dat de aandrijflijn naar een veel hoger niveau van verfijning tilt. Het hart van het systeem wordt gevormd door een forse, geïntegreerde startdynamo op de plek waar je normaliter vliegwiel en starterkrans ziet. De door hem opgewekte energie wordt opgeslagen in een grote lithium-ion accu. De geïntegreerde startdynamo is voldoende krachtig om de elektrische turbo te voeden en om de krukas een handje te helpen bij acceleratie vanuit lage toerentallen.

Als je met het gaspedaal aangeeft piekvermogen te willen, zorgt EQ Boost voor 250 Nm extra koppel en 22 pk extra vermogen. Het acceleratievermogen van de CLS 450 is daardoor ronduit indrukwekkend, niet alleen in relatieve zin (het is een zware jongen met zijn 1940 kilo) maar ook in absolute. Zonder enige vorm van drama – mede dankzij de vierwielaandrijving – komt de CLS uit de startblokken en tikt in 4,8 seconden de 100 km/h aan – op 0,8 seconden na net zo rap als een AMG GT. De CLS 450 is vooral heel snel bij acceleratie vanuit lage snelheden, dan voel je die 250 Nm extra aanzienlijk beter dan bij de tussenacceleratie.
Het sterke 48 Volt EQ Boost wordt ook gebruikt om de motor aan te slingeren, wat volstrekt geluidloos gebeurt. Daardoor kan de CLS veelvuldig van zijn start & go systeem gebruik maken. Het uitschakelen van de motor gebeurt zeer onopvallend en hetzelfde geldt voor het opnieuw aanslaan – het is bijna een magische belevenis, je voelt er nauwelijks iets van.
Het systeem wordt ook ingezet als je bijvoorbeeld op de snelweg gas loslaat, dan gaat de motor uit en hij wordt geheel ongemerkt weer tot leven gewekt als je opnieuw gas geeft. Slimme techniek waarmee vele druppels brandstof bespaard worden.

De nieuwe zescilinder van de CLS 450 is een geweldige motor om mee te rijden, dankzij de high-tech, zeker niet ondanks. Hij is mooi soepel en reageert snel en gretig, en dat niet alleen: hij heeft ook een buitengewoon beschaafde en tegelijkertijd heel energieke loop.
Is hij geschikt voor een sportief getinte auto als de CLS? Ja, de trekkracht en de reactiesnelheid zijn er zeker, maar hij onderscheidt zich meer door beschaving dan bravoure – en zijn soundtrack zou voor dit type auto een vleugje expressiever mogen zijn.

Met de grote 20-inch lichtmetalen wielen – standaard voor introductiemodel Edition 1 – wordt het rijcomfort op kleine, korte hobbels benadeeld, maar naarmate de CLS vaart maakt, wint zijn onderstel aan absorptievermogen. Je moet wat ‘spelen’ met de rijstanden om hem naar je zin te maken. Ik vond hem in Comfort iets te relaxt en in Sport iets te geagiteerd – een tussenstandje Normal zou welkom zijn geweest. Je kunt daar wel iets individueels aan doen in de boordcomputer, maar dat is niet meer dan het mixen van vaste instellingen uit Comfort en Sport.
De nieuwe CLS is uiteraard geladen met de nieuwste technologieën uit de rekken van Mercedes en zijn toeleveranciers, zoals een widescreen cockpit, een automatische cruisecontrole, een klein leger aan rij-assistentiesystemen, waaronder een automatische cruise controle die in files tot 30 seconden de draad weer oppakt, en een automatische verlichting die uitstekend de weg maximaal weet te verlichten zonder anderen te verblinden.

Er is veel dat de CLS aantrekkelijk maakt, vooral de nieuwe technologieën. Hij weet je daarnaast ook te boeien als rijmachine, zodra hij de ruimte krijgt: snelheid is er genoeg, niet alleen in rechte lijn. Het tempo waarmee de CLS zich door bochten laat jagen, is ongehoord – niet alleen vanwege de stabiliteit, maar ook door het immense vertrouwen dat hij geeft. Helemaal perfect is de nieuwe CLS niet, maar als het gaat om een mooie balans tussen raffinement en prestaties, met nadruk op het eerste, is hij een voltreffer.

TEKST Ton Roks

Mercedes CLS 450
Motor twinturbo 2999 cm3 zescilinder-in-lijn met 48 Volt EQ Boost
Vermogen 367 pk (+ 22 pk bij EQ Boost)
Koppel 500 Nm (+ 250 Nm bij EQ Boost
Transmissie vierwielaandrijving, negentraps automaat
Afmetingen LxBxH 4988 x 1890 x 1435 mm; wielbasis 2939 mm, gewicht 1940 kg, tankinhoud 66 liter
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0 – 100 km/h 4,8 sec
Prijs vanaf € 98.303 (NL), € 77.077 (B)


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Marzal, 'n Lamborghini met hex-appeal

Volgend bericht

HUILEN OM EEN COMPRESSOR




Uitgelicht

Marzal, 'n Lamborghini met hex-appeal

Een van de meest spectaculaire showauto’s aller tijden is maar heel weinig in het openbaar te zien geweest. Octane...

1 August 2018

Webdevelopment