Laatste nieuws

Mercedes S-klasse, de beste automobiel op de globe

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 25 juli 2017

Nieuwe zescilinder lijnmotoren, die uitmunten door hun kracht en harmonieuze karakters, vormen de grote verrassingen van Mercedes’ nieuwe S-klasse. Plus een slim 48 Volt systeem dat nieuwe avenues naar verfijning en emissieverlaging opent.

De beste automobiel op de globe. Het getuigt van lef en zelfvertrouwen om een nieuwe auto zo te noemen, maar Mercedes’ S-klasse is al zo lang het model bestaat het grote voorbeeld van iedereen en het heeft er alle schijn van dat de nieuwe die traditie voort zet. Er zitten weer miljoenen uren ontwikkeling in de jongste editie van het vlaggenschip, dat vol zit met de allerlaatste technologieën, niet alleen elektronisch, maar ook motorisch.
Mercedes klopt zichzelf met recht op de borst. Van oudsher hebben Rolls-Royce en Bentley de naam de beste automobielen ter wereld te bouwen, maar die titel hoort toch echt bij de grote Mercedes. Na er uitvoerig in gereden te hebben in Zwitserland en Duitsland kan ik zonder meer stellen dat de nieuwe S-klasse de beide Britten – ondanks hun Duitse adoptie-ouders – geheel en al overklast. De S is weliswaar een minder majestueuze verschijning dan een Phantom, maar het is minstens zo’n heerlijke automobiel, zijn ruimte en comfort zijn topklasse, de afwerking en rijkdom in het interieur zijn dat eveneens, en hij geeft je net zoal een Rolls-Royce het gevoel tot een bevoordeeld deel van de mensheid te behoren. De 612 pk sterke AMG S 63 accelereert schijnbaar moeiteloos zo enorm hard, ligt zo subliem op de weg en stuurt zo heerlijk zeker dat hij de snelle coupés en sedans van Bentley gemakkelijk evenaart en het zou me niet verbazen als hij deze in een rechtstreekse confrontatie achteloos overtreft.
Qua techniek laat de Mercedes, die ook de vlag van Maybach hoog moet houden, de beide edel-Britten ruimschoots achter zich met zijn 48-Volts systeem, zijn nieuwe motoren en nog verder verfijnde (gedeeltelijk) autonome rijvermogen. De S-klasse neemt daarmee ook een voorsprong op de concurrentie van BMW, Jaguar, Lexus en Audi die op onderdelen op de nieuwe Mercedes achterblijven. Voor de shoppers in het topsegment komen Rolls-Royce en Bentley alleen nog maar in zicht als prestige en imago de allerbelangrijkste eigenschappen voor je zijn en je niet in een auto wenst te rijden waarvan er sinds 1972 al vier miljoen gemaakt zijn.

Klaar voor autonoom rijden
Ten opzichte van de vorige edities zitten er 6500 nieuwe onderdelen in de S waarvan een heel regiment verbeterde sensoren en camera’s. In wezen is de S-klasse zo goed als klaar voor autonoom rijden, maar vooralsnog houdt Mercedes het bij het aanbieden van vergaande assistentie (Intelligent Drive). Hoe ver die technologie is, hebben we onlangs ervaren in Volkswagens nieuwe Arteon, de Mercedes is vanzelfsprekend tot minstens hetzelfde in staat, echter voert de taken met nog meer finesse en zelfverzekerdheid uit.
De carrosserie van de nieuwe S is niet dramatisch veranderd ten opzichte van zijn voorganger, maar voldoende om opnieuw de interesse van captains of industry en andere hoogvliegers te wekken. De body is van extra-sterk staal en aluminium, is stijver en sterker dan voorheen, en heeft niet in gewicht toegenomen, alhoewel de S als totaal wel meer gewicht op de schaal brengt (2215 kilo).
De stoelen behoren tot de comfortabelste die ik ooit heb meegemaakt, alles in het interieur voelt solide aan en is met zorg in elkaar gezet. Het leer is met grote precisie aangebracht, zodanig zelfs dat elke concurrent die zich met afwerkingskwaliteit op de borst waagt te slaan, er goed aan doet bescheiden te zwijgen.

De nieuwe zescilinder-in-lijn van de S450 en S 500, met de 48 Volt startdynamo en links de elektrische turbo die via een buizenstelsel de turbolader aan de andere zijde van de motor aanjaagt.

De motoren
De variëteit aan motoren is groot, het assortiment begint met de diesels S 350 d en S 400 d, beide met een heel krachtige bi-turbo 3,0-liter zescilinder-in–lijn met variabele kleppensturing (286 pk/600 Nm en 340 pk/700 Nm). Mercedes zei tijdens de introductie van de S ‘een groot vertrouwen’ te hebben in de toekomst van de diesel en vol in te zetten op verdere ontwikkeling ervan.
Bij de benzinemotoren begint de reeks met de S 450 en S 500, allebei met ook een 3,0-liter zescilinder (367 pk/500 Nm en 435 pk/520 Nm). Daarnaast zijn er de S560 met een 4,0-liter V8 (469 pk /700 Nm) en de S 600 en Maybach S 650, allebei met een 6,0-liter V12 (530 pk/830 NM en 630 pk/1000 Nm).
Er zijn nog wat meer zescilindermotoren in de pijplijn alsmede een plug-in hybrid met waarschijnlijk een 2,1-liter diesel aan boord plus een electromotor, waarmee zo’n 50 kilometer gereden kan worden.
Voor diegenen die zichzelf optimaal met prestaties willen verwennen, maken de heren van AMG de S 63, aangedreven door een 4,0-liter V8 met een vermogen van 612 pk en koppel van 900 Nm. Wie daarmee nog niet tevreden is gesteld, moet voor de gargantueske S 65 gaan, waarvan de 6,0-liter V12 630 pk aan vermogen en 1000 Nm aan trekkracht levert, voldoende om de concurrentie van Bentley (de Flying Spur), Audi (de S8) en BMW (de M760Li) naar het tweede plan te verwijzen.

AMG S 63 4MATIC+
Ik had het genoegen een groot stuk met de S 63 te rijden, standaard voorzien van continue variabele vierwielaandrijving (4MATIC+), en dat was zonder meer een formidabele machine. De trekkracht is enorm en tot aan zijn topsnelheid zo goed als niet-aflatend. De negentraps versnellingsbak is een meester in het optimaal benutten van het monsterkoppel van 900 Nm en letterlijk elk moment is er forse trekkracht. De bi-turbo V8 heeft cilinderuitschakeling en laat met een icoontje in het dashboard zien wanneer hij op vier en wanneer hij op acht cilinders draait. Dat heeft een stimulerend effect, je gaat uitproberen hoe lang je hem als vierpitter kunt laten voortbewegen. De V8 kan er ook indrukkend op los roffelen, en ook dat heeft een prikkelend effect. Als je wilt, kun je hem overigens met een simpele druk op de knop tot fluisteren laten overgaan. Dankzij 4MATIC+ kun je deze AMG  geweldenaar in 3,5 seconden van 0 naar 100 laten accelereren. Daar kan de twaalfcilinder S 65, met 1000 Nm aandrijfkoppel maar ‘slechts’ achterwielaandrijving, niet tegenop.
Vergis je niet, de AMG S 63 is niet alleen maar een dragster, het is ook een uitzonderlijk verfijnde luxe sedan, van alle gemakken voorzien en tot een geraffineerd comfort in staat, maar tegelijkertijd ook rotsvast op de weg liggend, goed met zijn bestuurder communicerend, en zeer veel vertrouwen schenkend. De carrosseriebewegingen zijn uitstekend onder controle en het gewicht van meer dan twee ton lijkt nimmer deze S-klasse aan de haal te gaan: wegligging, tractie, remmen, besturing, alles is tegen die 612 pk opgewassen, op de schaarse plekken op de wereld waar dat nog is toegestaan, is het vermogen benutbaar. Het heeft me verbaasd hoeveel echt rijplezier er nog uit zo’n grote sedan te halen valt.

Mercedes S 560
Dat rijplezier is ook in grote mate aanwezig bij de S 560, de tweede van de drie grote Mercedessen die ik die dag kon rijden. Met 469 pk uit in de basis dezelfde biturbo V8 als de AMG S 63 is hij minder uitgesproken sportief, maar aan snelheid ontbreekt het hem zeker niet. Het is superieure trans-Europa express, die qua stilte in het interieur niet voor een Bentley onder doet. De S 560 is een groot genoegen om te rijden, maar ten opzichte van den AMG S 63 kun je goed merken dat hij meer is gericht op kopers die niet hartstochtelijk zelf wensen te chauffeuren en dat (soms) zelfs liever aan een ander overlaten.

 

Nieuw zescilinders
Mercedes’ meest indrukwekkende nieuwe krachtbronnen waren echter de zescilinders van de S 450 en S 500, welke geen V6’en zijn, maar lijnmotoren. Die overstap heeft met twee zaken te maken. De zescilinders hebben dezelfde hartafstanden als die van Mercedes’ viercilinders waardoor deze motoren op dezelfde productielijn vervaardigd kunnen worden. Door de lijnconstructie is er bovendien meer ruimte links en rechts van het blok en dat is wel nodig ook, want in de tijd van meerdere turbo’s en andere ingenieuze emissie en prestatie-systemen zijn er allerlei extra appendages nodig – op andere terreinen neemt de complexiteit echter af, meer daarover verderop.
Aan de rechterzijde van de zes-in-lijn bevinden zich het uitlaatspruitstuk, de turbolader en de katalysator, alles zo dicht mogelijk bij de blok en de cilinderkop, voor maximale thermische efficiëntie. Aan de andere kant bevindt zich een elektrisch aangedreven turbo, die via een buizenstelstel, dat om het motorblok heen loopt, de turbo versneld op gang brengt, om zo het turbogat vergaand te minimaliseren.
Dat is niet het enige dat Mercedes’ nieuwe benzinemotor zo interessant maakt. De auto is namelijk voorzien van een 48 Volts systeem, waarmee zonder zwaardere kabelbomen veel meer elektrische energie opgewekt kan worden. Het hart van het systeem wordt gevormd door een forse, geïntegreerde startdynamo, dit is in wezen een grote ringvormige stroomgenerator annex elektromotor die zich tussen motor en transmissie in bevindt, op de plek waar je normaliter vliegwiel en starterkrans ziet. De door de generator opgewekte elektrische energie wordt opgeslagen in een grote lithium-ion accu. De geïntegreerde startdynamo is voldoende krachtig om de elektrische turbo te voeden en om de krukas een handje te helpen bij acceleratie vanuit lage toerentallen, dat eveneens om de turbolag te verminderen. Door het 48 Volt-systeem is hij ook sterk genoeg om de motor aan te slingeren, wat volstrekt geluidloos gebeurt. De typische ratel van startmotor en starterkrans is dus volledig afwezig. Het feit dat er vele meer elektrisch vermogen in de auto aanwezig is, maakt ook dat bijvoorbeeld de waterpomp elektrisch wordt aangedreven, waardoor de nieuwe zescilinders geen getande riemen of kettingen meer hebben – die voor de oliepomp uitgezonderd.
Dankzij de 48 Volt startdynamo kan Mercedes veelvuldig van het start & go systeem gebruik maken. Het uitschakelen van de motor gebeurt namelijk zeer onopvallend en hetzelfde geldt voor het opnieuw aanslaan – het is een bijna magische belevenis, je voelt er echt helemaal niets van. Het gebeurt uitzonderlijk snel en je ziet het alleen maar aan de toerenteller. De S 450 en de (niet in Nederland geleverde) S 500 gebruiken het systeem ook om de motor geheel ongemerkt uit te schakelen als de bestuurder de auto laat voortrollen zonder gas te geven – ook dat spaart weer een paar druppels brandstof. De nieuwe zescilinder is een geweldige motor om mee te rijden, hij is ongekend soepel en reageert heel snel en gretig. Hij ontwikkelt meer dan voldoende koppel om de grote S in minder dan vijf seconden van 0 naar 100 te laten accelereren en munt uit door een buitengewoon beschaafde en tegelijkertijd energieke loop. Hij zou niet misstaan in een ….. Rolls-Royce. De concurrentie heeft aan de S-klasse opnieuw een groot voorbeeld.

De prijzen*
Mercedes S 350 d 4MATIC € 114.793,–
Mercedes S 400 d 4MATIC € 121.811,–
Mercedes S560 4MATIC € 150.881,–
Mercedes-AMG S 63 4MATIC+ € 206.469, —
*Deze modellen zijn vanaf nu leverbaar, overige modellen en prijzen volgen nog

Vlaggenschip vol technologie
De S is niet alleen afgeladen met nieuwe mechanische techniek, maar ook elektronische. Onder de noemer Intelligent Drive zet Mercedes een aantal vervolgstappen naar autonoom rijden. De bestuurder wordt ongemerkt geholpen wanneer er een noodstop gemaakt moet worden, straffe zijwind wordt volautomatisch gecompenseerd, verkeerstekens worden ‘gelezen’ en in het instrumentarium getoond en in geval het onverhoopt toch tot een crash komt, wordt met het audiosysteem het gehoor van de inzittenden voorbereid op de aankomende klap. De S houdt stilletjes in de gaten of de bestuurder hem netjes tussen de strepen houdt en let op of zijn aandacht niet verslapt – en brengt de auto desnoods tot stilstand.

Wie de actieve cruise controle aanzet, zal merken dat de S zijn snelheid automatisch aanpast aan het andere verkeer en de verkeerstekens en automatisch op zijn rijbaan blijft – maar hij verlangt (nog) wel dat de bestuurder zijn handen aan het stuur houdt. Dat alles gebeurt subtiel en bekwaam, bekwamer dan we tot op heden in andere vergaand geautomatiseerde auto’s meemaakten. Met de Distronic cruise controle ingeschakeld, stopt en rijdt de nieuwe S-klasse volledig automatisch in files en remt hij zelfstandig af voor bochten en kruispunten, waarvoor hij gebruikt maakt van informatie van zijn navigatiekaarten en datgene dat hij ‘ziet’ met zijn verbeterde camera- en radarsystemen. Hij houdt geen rekening met de weersomstandigheden (regen, vorst), maar kiest een zodanige snelheid dat er voldoende tijd is voor de bestuurder om corrigerend op te treden, aldus Alexander Schaab, bij Mercedes verantwoordelijk voor de assistentiesystemen.

Ook het automatisch van rijbaan wisselen voor een inhaalmanoeuvre is verbeterd mede dankzij de stappen die met de ‘zintuigen’ van de S zijn gezet. Als je met ingeschakelde cruise controle achter een langzamere auto blijft ‘steken’ en je richtingaanwijzer inschakelt, kiest de S kiest vervolgens zelf een geschikt moment uit om uit te voegen en te versnellen.

Wie Magic Body Control aan boord heeft, mag er op rekenen dat de nieuwe stereocamera van zijn S tot 180 km/h het wegoppervlak tot 15 meter vooruit ‘leest’. Vering en demping worden vooraf automatisch aangepast zodat de Mercedes het ongerief nog beter absorbeert – voorheen reageerde het systeem op ongerief, nu anticipeert het erop. In snelgenomen bochten helt de S zelfstandig maximaal 2,65° naar de binnenkant van de curve zodat de g-krachten die op de inzittende werken verminderd worden.


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks
Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Autonoom wachten totdat je een ons weegt

Volgend bericht

Zeg het voort: de nieuwe Phantom is er




Uitgelicht

Autonoom wachten totdat je een ons weegt

Ik ben een fan van Toyota als het om besluitvorming gaat, ik ken de Japanse reus niet anders dan als een entiteit die kleine...

20 July 2017

Webdevelopment