Laatste nieuws

Mercedes S63 AMG Coupé

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 18 november 2014

Mercedes-Benz S 63 AMG Coupé  (C 217) 2014

De S63 AMG Coupé opteert voor een rol in het topsegment, op bruiloften en partijen hoort de valet hem bij de Vanquishes, Continentals en FF’s te parkeren. Doet hij dat niet? Dan verstaat hij zijn vak niet.

Het lijkt een beetje merkwaardig om van een van ’s werelds beste limousines de ruimte achterin kleiner te maken. Mercedes doet dat echter al jaren en zet de resulterende coupés in om op zo fraai mogelijke wijze te etaleren wat het zo al aan nieuwe technieken in huis heeft. De S63 AMG Coupé is niet eens de krachtigste uitvoering van deze tweedeurs machine, dat is de twaalfcilinder S65 AMG met 630 pk. Die gaat overigens geen streep harder dan de S63 AMG, want ook hij zal waarschijnlijk op 250 km/h zijn begrensd. Hij is bovendien 80 mille duurder dan zijn broer met twinturbo V8, dus het lijkt een goed plan om jezelf wat te matigen en te proberen met 585 pk tevreden te zijn.

Mercedes-Benz S 63 AMG Coupé  (C 217) 2014

Als kenners halen we natuurlijk onze schouders op over die 585 pk, we weten maar al te goed dat het de Newtonmeters zijn die banden laten kermen, meisjes laten gillen en harten sneller doen kloppen. Nu, aan met suikeromrande Nm’s kom je niets te kort in deze Mercedes, want daar heeft hij vrachtwagenladingen van, hij dient bij 2000 toeren maar liefst 900 Nm aandrijfkoppel op, een gargantueske hoeveelheid. Door dat je jezelf zo bewust bent van het grote gewicht – deze tweedeurs weegt bijna twee ton – ervaar je het enorme acceleratievermogen van deze monster-Benz als bijna buitenaards. Waarschijnlijk draait de aarde heel even een stukje langzamer als hij een sprintje trekt. Met de 4MATIC ben je in 3,0 seconden op de 100 – vanuit rust. Mercedes heeft zijn zeventraps Speedshift automaat speciaal voor deze automobiel een update gegeven, met kortere schakelintervals en een intuïtiever gedrag.

Mercedes-Benz S 63 AMG Coupé (C 217) 2014

Het is een grote auto, die zich qua karakter het beste met een Bentley laat vergelijken, het is zo’n zelfde soort continentale luxury cruiser, maar dan met een wolkje meer branie. Hij maakt vooral indruk door de moeiteloosheid waarmee hij zijn enorme prestaties neer zet en de verfijnde wijze waarop hij honderden kilometers verorbert terwijl hij je verwent met zijn geweldige stoelen, airconditioning, Burmeister geluidsysteem en serene rust. Mercedes zegt dat deze auto de stilste is die het ooit gebouwd heeft. Het interieur is van een schoonheid die bijna Rolls-Royce waardig is. Het is echter een AMG en dat merk je meteen als je hem in standje Sport hebt gezet. Dan worden de messen getrokken, hij trekt nog harder aan zijn teugels als je gas geeft, zijn baritonstem wordt metaliger, de reacties op het stuur worden gretiger en de dempers doen nog beter hun best, zonder dat het absorptievermogen van het onderstel merkbaar aan comfort inboet. Het uitlaatgeluid, eerst goed gedempt, krijgt nu de gelegenheid je oren te strelen. Hij roffelt boos op hoge toeren, maar mompelt zachtjes voor zich uit als je door stadsverkeer rijdt, waar de V8 nauwelijks sneller dan stationair hoeft te draaien.

Mercedes-Benz S 63 AMG Coupé  (C 217) 2014

Als hij zich helemaal mag laten gaan, stopt de versnelling bij 250 km/h, maar je kunt hem door AMG van zijn elektronische ketenen laten bevrijden en dan tipt hij de 300 km/h aan, precies wat je nodig hebt om in Duitsland 911’s te ontmoedigen. Een heerlijke auto, die S63 AMG Coupé, automobiele verwennerij in optima forma. Als Janis Joplin er nog zou zijn, zou ze er spontaan van gaan zingen. Oh Lord, won’t you buy me a Mercedes-Benz……

MOTOR 5461 cm3 twinturbo V8, vermogen 585 pk bij 5500 min-1, koppel 900 Nm tussen 2250 en 3750 min-1 TRANSMISSIE 7-traps automaat, achterwielaandrijving of vierwielaandrijving (4MATIC) REMMEN bekrachtigd, composiet schijven rondom (keramische schijven optioneel) AFMETINGEN LxBxH 5027 x 2108 x 1411 mm BAGAGERUIMTE 400 liter TANKINHOUD 80 liter GEWICHT 1970 kilo MAX. AANHANGERGEWICHT 1500 kilo TOPSNELHEID 250 km/h ACCELERATIE 0- 100 km/h in 4,6 sec. (3,9 sec. 4MATIC) PRIJS (4MATIC) vanaf 210.400 (NL), vanaf € 176.176  (B)

 

 

 

 

 


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks

Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.





Vorig bericht

Lexus NX 300h

Volgend bericht

Ken Block's Mustang in Los Angeles




Uitgelicht

Lexus NX 300h

Lexus zet een nieuwe speler in om de Europese koper te veroveren, de NX 300h HYBRID. Een kleine SUV bestemd voor een segment...

18 November 2014

Webdevelopment