Laatste nieuws

Mijn favoriete Ferrari…..

Alle nieuwsberichten / 7 januari 2017

Al wandelend rondom de Ferrari’s die op InterClassics in Maastricht staan, zal ik mezelf – net zoals velen – afvragen wat mijn favoriet is. De kans is heel groot dat het antwoord het getal ‘250’  bevat. Ferrari’s uit de lange en gevarieerde serie 250’s zullen zeker van 12 tot en met 15 januari in het MECC staan: als je het zeventigjarige bestaan van het beroemde merk viert, kun je er niet omheen.

Gemakkelijk zullen ze niet te vinden zijn want de 250’s behoren tot de crème de la crème van de autowereld. Topper is natuurlijk de legendarische 250 GTO, die zeer zelden op de markt komt, maar waarvan er momenteel warempel bij een Londense dealer in de showroom staat, voor zegge en schrijve rond de 52 miljoen euro. Elders op deze website is er meer over de lezen.
Een 250 GTO zal er in Maastricht niet te zien zijn, maar we kunnen ons wel vergapen aan een andere zeldzaamheid uit het repertoire van Ferrari, een echte, originele 250 GT SWB Berlinetta Competizione. Een SWB is sowieso een buitengewoon begerenswaardige automobiel, maar met een lichte aluminium carrosserie (in plaats van de ‘gewone’ stalen) is het een ultra-aantrekkelijke auto.

De belangrijkste gemeenschappelijke eigenschap van alle 250’s is de motor, ze hebben allemaal een versie van Gioachino Colombo’s V12 aan boord – op enkel de 250 GT Europa na, die had een Lampredi V12 onder de kap.
De meeste hebben een inhoud van drie liter, wat neerkomt op 250 cm3 per cilinder, waarmee meteen verklaard is waar dat ‘250’  vandaan komt. Het is een prachtige motor om te zien, met zijn in zwarte krimplak gespoten kleppendeksels en zijn ‘kroon’ van dubbele Webers, soms wel zes op een rij, afhankelijk van het type Ferrari waarmee je te maken hebt.

Tot de grootste schoonheden van de serie behoort de 250 MM (31 stuks gebouwd, 1953) waarmee Gigi Villoresi in 1953 de Grand Prix op Monza won.
De lieveling van velen is de 250 GT California Spider (10 stuks, 1957-1963), met de versie met korte wielbasis als de meest bewonderde.
Dan zijn er ook nog de bloedmooie 250 Testa Rossa (31, stuks, 1957-1958), de elegante 250 GT Lusso (315 stuks, 1963-1964), de imponerende 250 GT Tour de France (77 stuks, 1956-1959) en de 250 GTE (1000 stuks, 1960-1963), de ondergewaardeerde Ferrari voor sportieve heren, die momenteel eindelijk op waarde geschat begint te worden.
De 250 LM (32 stuks, 1964-1965) is een volbloed racer, die met overwinningen op Spa, Reims en Le Mans zijn eigen aantrekkingskracht heeft.
Mijn favoriet? Dat is niet de 250 GTO, dat is een fantastisch mooie machine, maar hij wordt in mijn ogen qua schoonheid overtroffen door de 250 GT SWB, die ik beter geproportioneerd vind met zijn imponerende neus – het kenmerk van een ‘grote’  GT – en zijn wulps gespierde flanken. Met of zonder bumpers, in welke kleur dan ook, het is altijd een schoonheid – en mijn favoriete Ferrari.

250 GT SWB California Spider

250 GTE

250 LM

250 MM

FOTO’s Bonhams, RM Sotheby’s, Artcurial, Piet Mulder, Matt Howell, Ton Roks


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks
Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

TE KOOP: Ferrari 250 GTO € 52.000.000

Volgend bericht

Kia Stinger GT: 370 pk Gran Turismo




Uitgelicht

TE KOOP: Ferrari 250 GTO € 52.000.000

Ferrari’s 250 GTO komen hoogst zelden op de open markt. Een enkele keer verschijnt er een op een veiling – en dat is dan een mega...

7 January 2017

Webdevelopment