Laatste nieuws

Mini Remastered

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 20 april 2017

De Mini is terug, en hoe…  Na de Speedback pakt David Brown Automotive het kleiner, maar ook groter aan.

In Groot-Brittannië kost hij £ 75.000, te veel voor een Mini? Weet dan dat een perfect gerestaureerde Cooper S 970 recentelijk voor bijna 60 mille van de hand ging op een veiling, dus ook voor de Mini is de teerling geworpen.

David Brown Automotive, maker van de Speedback (gebaseerd op de Jaguar XKR, met trekjes van een Aston Martin DB) heeft de Mini Remastered gelanceerd en heeft al bestellingen en aanbetalingen binnen gehaald. Van die Speedback heeft hij overigens ook al 12 stuks verkocht.

De Remastered is zo luxueus en ‘connected’ als een Mini maar kan zijn. Er is veel leer in het interieur gebruikt, maar geen hout (behalve voor het stuurwiel), en ook veel gepolijst aluminium, zoals rond de knipperlichten en schakelaars in het dashboard. Er zit een pittig geluidssysteem in, natuurlijk ook navigatie, en de instrumenten zijn in de stijl van de allervroegste Mini’s.

De grille doet aan die van de Speedback denken. De carrosserie is gladgemaakt, de karakteristieke ‘lasranden’ zijn verwijderd. David Brown gebruikt een nieuwe carrosserie van British Motor Heritage, echter wel versterkt. Alleen al het spuitwerk zou vier weken kosten.

Onder de kap bevindt zich een 1275 cm3 Mini-motor uit de jaren ’90, met injectie, goed voor 78 pk. Meer vermogen is mogelijk, een andere kleur natuurlijk ook. David Brown Automotive levert twee limited-edition ‘Inspired By’ Mini’s  – de Monte Carlo en de Café Racer (zie foto) – naast een ‘gewone’ die licht groen is. Het plan is rond de 100 exemplaren per jaar te maken, 500 stuks in totaal, in Brown’s nieuwe fabriek nabij Silverstone.

TEKST John Simister

 


Print Friendly




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur). Geregelde freelance bijdragen worden geleverd door Mattijs Diepraam, Perry Snijders, Dennis Drenthe en Jeroen Bruintjes. Freelance fotografen zijn Luuk van Kaathoven, Louis Blom en Piet Mulder.




Vorig bericht

Nieuw: BMW M4 Club Sport

Volgend bericht

Het oeuvre van Peter Monteverdi




Uitgelicht

Nieuw: BMW M4 Club Sport

Met deze M4 CS introduceert BMW een nieuwe naamgeving voor zijn snelle brigade. Een stap boven de standaard M’s staan...

19 April 2017

Webdevelopment