Laatste nieuws

Morgan +8 Speedster

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 15 december 2014

IMG_8181

Een gestripte versie van de Plus Eight, daarmee viert Morgan zijn 100ste verjaardag. Het is een knaller die je terugvoert naar de gloriedagen van de vooroorlogse racemonsters.

Sinds de terugkeer van de driewieler lijkt men in Malvern nog meer overtuigd te zijn dat een weg terug ook een weg vooruit is. Morgan richt zich nog voortvarender op het terugbrengen van de sensaties die vele decennia geleden een sportwagen definieerden. Het tot in het extreme doorvoeren van die filosofie heeft eerst geleid tot de Threewheeler en nu de Speedster, een Plus Eight die niet is volgeladen met modern comfort, maar waar juist nog meer van af is gehaald, tot er weinig meer dan de naakte essentie van over was. De Speedster heeft geen serieuze voorruit en ook geen kap en stelt je dan ook minstens zo bloot aan de elementen als Morgans succesvolle Threewheeler.

Even het geheugen opfrissen: de Plus Eight is in essentie Morgans nieuwe hypermoderne, gelijmde en geklonken aluminium chassis (ontwikkeld voor de Aero–serie), echter voorzien van het oude koetswerk. Onder de machtige motorkap van de Plus Eight – en dus ook de Speedster – ligt een Duitse 4,8-liter V8, die er dankzij de inspanningen van BMW 368 pk aan vermogen en 490 Nm aan koppel uitpompt. Meer dan genoeg voor uitstekende prestaties want ten opzichte van de ‘normale’ Plus Eight is de Speedster een dikke 100 kilo lichter. Ook zaken als bumpers en opzet-portierraampjes zijn namelijk achterwege gelaten. De Speedster ziet er daardoor geweldig laag en imponerend uit, als een recordwagen voor Jabbeke of een Bonneville Special.

Bij de meeste fabrikanten – Porsche in het bijzonder – kost een lichtere auto méér, maar Morgan doet het anders. Je mag een nieuwe Speedster de jouwe noemen voor 141.999 euro, wat zeventien mille minder is dan de standaard Plus Eight. Dure auto? Weet dat onze overheid van die som een schokkende 58.683 euro aan BPM en BTW afroomt.

Overigens kun je de prijs van de Speedster zelf een aardig eind de hoogte in jagen, want er is een forse hoop smakelijke opties voorhanden, zoals bijvoorbeeld lichtmetalen 18 inch Speedster wielen (€ 2.555,–) of 19 inch Aeromax lichtmetaal (€ 3207,–), een motorkapriem (€ 208,–), rode remklauwen (€ 642,–) en zijuitlaten (€ 2239,–).

IMG_8193

Bizar hoog geprijsd zijn de schakelflippers aan het stuur, die € 8.833,– moeten kosten, waarschijnlijk omdat ze alleen verkrijgbaar zijn in combinatie met airbags. Vraag me niet waarom….

De Speedster is overigens de eerste Morgan die met schakelflippers te koop is – een handbak behoort ook tot de mogelijkheden, maar dan is de Speedster € 11.000 duurder, als gevolg van het feit dat zijn bakverhoudingen iets korter zijn dan die van de automaat. De Speedster stoot daardoor 26 gram CO2 per kilometer méér uit en hupsakee, er gaat nog een extra vracht BPM bovenop.

De deurtjes zijn opvallend laag, waardoor je bijna de neiging hebt er overheen te stappen, maar dat zou zonde zijn van het mooie leer op de stoeltjes. Je zit tamelijk hoog, met een schitterend uitzicht over de lange motorkap met zijn twee rijen louvres.

Als je met het gas speelt, vult de V8 je oren onmiddellijk met een smeuïge en romige roffel uit de zijpijpen, die door de dorpels naar buiten kijken. Je moet er op rekenen dat de Speedster niet kalmpjes vooruit kruipt als je de bak in D zet, hij gaat er meteen stevig vandoor. Je zit flink in de wind, want de aero screens doen weinig tot niets voor je, je zou bijna zeggen dat je in een Threewheeler nog meer beschut zit. Boven de 100 km/h word je echt genadeloos blootgesteld aan de elementen en goggles lijken me een vereiste om je ogen te beschermen tegen opgeworpen steentjes of suïcidale insecten. Bij hoge snelheden drukte ik mijn pet extra diep naar beneden, zodat de klep neerwaarts wees en een wolkje downforce ontwikkelde – daardoor waaide hij niet af.

IMG_8218

Doordat je zo open en bloot zit, is de snelheidssensatie min of meer verpletterend. Je moet je zintuigen en hersens op een extra sensitief standje zetten want de signalen die het chassis van de Speedster geeft aan je handen, je achterste en je rug gaan volkomen ten onder in de storm van wind en geluid. Na verloop van tijd wen je daaraan en kun je jezelf beter concentreren op het weggedrag van deze Morgan, waarvan er overigens maar 60 worden gebouwd. De Speedster deed me aan een Shelby Cobra denken, hij lijkt er niet op, maar net zoals bij de Cobra domineert de V8 heel sterk de totale beleving. Finesse is het niet het kopje thee van de Speedster, net zoals Shelby’s Anglo-Amerikaanse bastaard vraagt hij erom als grof geschut benaderd te worden: je richt zijn lange motorkap en dan haal je met het gaspedaal de trekker over. Het is niet eens de absolute acceleratie van 0 naar 100 (in 4,2 seconden), die zo indrukwekkend en stimulerend is, het is meer de woeste energie die de Speedster over een groot deel van zijn snelheidsbereik ten toon spreidt. Elke keer als de bak opschakelt, zet de 4,8 liter monstermotor opnieuw aanval in, zo vastberaden hard dat je jezelf een levende kanonskogel voelt. Boven de 200 weet de Plus Eight nog lang niet van ophouden, pas tegen de 250 km/h op de meter begint de versnelling af te nemen, zo weet ik nog van de ‘normale’ Plus Eight die ik in het buitenland reed.

Hoewel de Speedster slechts 1000 kilo weegt, heeft hij niet de gretige agiliteit van een Lotus, maar hij stuurt wel sneller in dan een gewone Plus Eight, het gewichtsverschil is zeker voelbaar. Als je hem met toewijding en lef rijdt, zul je verbaasd zijn door de alertheid waarmee hij naar kleine stuurbewegingen luistert en de gretigheid waarmee de neus richting aansnijdpunten duikt. Je rijdt hem het beste door zorgvuldig in te sturen en al vroeg in de bocht kalmpjes te beginnen het gaspedaal naar beneden te drukken. Zo blijf je van het onderstuur vandaan. Tijdens de testrit in de omgeving van Vianen was het wegdek hier en daar nat en koesterde ik aanvankelijk wat wantrouwen ten aanzien van de Yokohama Neova’s, maar die bleken ook op nat afdoende grip te hebben – en als ze capituleerden gleed de achterhand van de Speedster voorspelbaar en niet al te wild naar buiten.

IMG_8206

Ondanks het feit dat het chassis en de wielophangingen een stuk beter zijn dan die van de andere Morgans, is ook de Speedster een auto die enigszins uit zijn comfortzone is op slechte wegdekken. De voorwielen, die aan driehoekige draagarmen zijn opgehangen, slagen er prima in het wegdek te volgen, ook als je flink tempo maakt, maar de achteras wil wel eens een sprongetje maken, waarschijnlijk als gevolg van het lage gewicht achter.

Op ABS na, heeft de Plus Eight geen enkel elektronisch hulpmiddel aan boord. Er is geen ESP om je uit de sloot te houden en ook geen tractiecontrole om je stoplichtsprintjes te perfectioneren. De wielen zijn fors waardoor Morgan kanjers van remschijven heeft kunnen monteren, van AP. Vóór meten ze 35 centimeter, achter 33,2. Dankzij de grote klauwen schudt de Morgan overtollige snelheid met groot gemak af, daar hoef je jezelf geen zorgen over te maken.

De Plus Eight is met een handbak verkrijgbaar, maar daarmee heb ik nooit gereden. De ZF automaat is niet de aller-snelste, maar hij schakelt mooi en soepel, en door het grote koppel en zijn lage gewicht kan de Speedster zich prima veroorloven af en toe een fractie van een seconde te verliezen. Je kunt hem kopen met een flippers aan het stuur, maar de schakelreacties zijn een tikje traag, en als toevoeging zijn de stuurflippers zeker niet de bijna negen mille waard waarvoor ze op de prijslijst staan. Als je meer gezag over de transmissie wenst, kun je beter nog twee mille extra uit je portemonnee vissen en de handbak bestellen.

IMG_8262_1

Het feit dat je bijna net zo veel aan de elementen bent blootgesteld als een motorrijder, weerhoudt je geenszins van snel rijden – integendeel zelfs. In eerste aanzet was ik geneigd tot de conclusie dat het ontbreken van een voorruit en dak de bruikbaarheid van de Speedster immens beperken, maar uiteindelijk heeft dat vooral te maken met het hout waaruit je als rijder gesneden bent. Liefhebbers die legendarische machines als de Alfa 8C 2300 Monza of 4.5-Litre Bentley besturen, rijden minstens zo open en bloot als jij in de Speedster en zij schrikken er niet voor terug honderden kilometers per dag af te leggen. Als je uit het juiste pre-war hout bent gebeiteld, zul je met volle teugen genieten van deze Morgan. Hij is absoluut niet gemaakt als eigenwijze interpretatie van een Porsche 911 GT3, maar eerst en vooral als een moderne versie van een vooroorlogse sportwagen – de sensaties dáárvan, díe brengt de Speedster met verve terug.

Het bedrijfje aan de Pickersleigh Road in Malvern heeft de Speedster overigens gemaakt om zijn honderdjarig bestaan te vieren. In dat licht bezien, is deze Morgan een voortreffelijke keuze.

Motor 4799 cm3 V8 BMW, maximum vermogen 368 pk bij 6300 min-1, maximum koppel 490 Nm bij 3600 min-1 Transmissie achterwielaandrijving, automatische transmissie met zes versnellingen (ZF) L x B x H 4010 x 1751 x 1220 mm Gewicht 1000 kg Wielophangingen onafhankelijk, met driehoekige draagarmen rondom Remmen geventileerde schijven, diameter vóór 350 mm, achter 332 mm Banden 225/40/18 vóór, 245/40/18 achter Topsnelheid 250 km/h (begrensd) Acceleratie 0-100 4,2 sec (4,5 met handbak) Prijs 141.999 euro (NL)

TEKST TON ROKS // FOTOGRAFIE PIET MULDER

 

 


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane

Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).





Vorig bericht

Schuurvondst van de eeuw, de film

Volgend bericht

In een parkeergarage, 25 jaar lang




Uitgelicht

Schuurvondst van de eeuw, de film

Zie hier een film-impressie van de unieke ontdekking van de 60 klassiekers op een Frans landgoed. Slapende schoonheden, waarvan...

11 December 2014

Webdevelopment