Laatste nieuws

Nieuw en zéér gelimiteerd: Ferrari J50

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 13 december 2016

ferrari-j50-2

Ter ere van het 50-jarig jubileum van Ferrari in Japan – dat gevierd werd bij het National Art Center in Tokyo – heeft Ferrari de nieuwe J50 onthuld, die in een zeer beperkte oplage wordt uitgebracht.

De Ferrari J50 is een tweepersoons roadster met de motor vóór de achteras die de terugkeer markeert van de targa koetswerkstijl die aan de basis stond van enkele zeer geliefde Ferrari-modellen uit de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw. De J50 – waarvan slechts tien exemplaren worden geproduceerd – is het geesteskind van Ferrari’s Special Projects afdeling en is ontworpen door het team van het Ferrari Styling Centre in Maranello. In lijn met Ferrari’s fuori serie traditie wordt elk exemplaar geheel afgestemd op de wensen van de koper.

De J50 is gebaseerd op de 488 Spider en wordt aangedreven door een speciale 690 pk versie van de 3.9-liter V8 die eerder dit jaar werd uitgeroepen tot overall winnaar van de International Engine of the Year Award verkiezing.

ferrari-j50-1

De carrosserie is compleet nieuw en geeft blijk van een radicale toekomstige designtaal. Met zijn zeer onderscheidende voorkomen appelleert de J50 aan clientèle die op zoek zijn naar het maximale op het gebied van innovatieve styling. Het design is het resultaat van de wens om een zeer laag op het asfalt liggende roadster te creëren, geheel in lijn met Ferrari’s kernwaarden snelheid en wendbaarheid. Om dat te bewerkstelligen werd er veel nadruk gelegd op de flanken van de auto, met een fijn samenspel tussen de lijn van de ramen en de zwarte, oplopende flanklijn die vanuit de neus over het portier opgaat in de luchtinlaat in het achterscherm.

ferrari-j50-3

Het ‘helmvizier’ effect in de ramen herinnert aan Ferrari’s open circuit-barchetta’s uit de jaren ’50. De zwarte scheidingslijn is een nieuwe interpretatie van een bekend stijlelement van Ferrari op iconische modellen als de GTO, F40 en F50. Het is een designaccent dat de perceptie van de heuplijn verandert, waardoor die veel lager dan gebruikelijk komt te liggen en waarmee de J50 verandert in een barchetta.

De ‘motorkap’ voor is in het midden lager dan aan de zijkanten en samen met de verhoogde wielkasten bezorgt dat de auto het gespierde uiterlijk dat zo typerend is voor de Ferrari’s met de motor midden-achter gemonteerd. Twee koolstofvezel luchtkanalen in het front laten de voorzijde nog scherper ogen en worden aangezet door full LED koplampen met een geheel eigen, sportief design.

De J50 vertrouwt op geavanceerde aerodynamica inclusief een aantal belangrijke, functionele oplossingen. Allereerst zijn de radiateurs dichter bij elkaar gepositioneerd en is de voorbumper compleet nieuw ontworpen. De bovenste rand van de voorruit is verlaagd om meer luchtstroom over de auto en daarmee over de achterspoiler te leiden.

ferrari-j50-1

De achterzijde wordt gedomineerd door een kunstig samenspel van grafische designelementen en driedimensionale accenten. De motor is zichtbaar door een transparante polycarbonaat cover die speciaal is ontworpen om te fungeren als een verlengstuk van de twee gescheiden rolbeugels die de hoofden van de inzittenden beschermen. Een overdwars gemonteerde aero foil werkt als visuele brug tussen de twee rolbeugels en vormt een verwijzing naar één van de meest onderscheidende features van de Ferrari sportprototypen uit de jaren ’60 van de vorige eeuw.

De achterzijde oogt agressief, mede door de vier priemende achterlichten onder de achtervleugel. De diffuser heeft een speciaal ontworpen uitstulping die is geïnspireerd op de naverbranders van een straalmotor, wat de krachtige uitstraling van de auto verder versterkt. De 20 inch gesmede velgen werden speciaal voor dit limited edition model ontworpen.

Opvallende eigenschappen in het interieur zijn zonder meer de sportstoelen, waarin het design van de motorkap terugkomt. De koolstofvezel targa hardtop bestaat uit twee delen die eenvoudig achter de stoelen kunnen worden opgeborgen.

De Ferrari J50 die in Tokyo is gepresenteerd, is uitgevoerd in een speciale, in drie lagen gespoten rode kleur met een rood/zwart interieur met leer en Alcantara.


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane

Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).





Vorig bericht

ROADTRIP Portugal met Subaru WRX STI

Volgend bericht

Hoe bescherm je een auto met 'n extra stuurslot




Uitgelicht

ROADTRIP Portugal met Subaru WRX STI

Klepperende ooievaars, een roffelende boxer, wuivende rijstvelden en knuisten die een stuurwiel ferm omklemmen. Roadtrip...

29 November 2016

Webdevelopment