Laatste nieuws

Nieuwe Cherokee, van Prinsengracht tot Apennijnen

Nieuwe auto's / 20 november 2018

Begin 2019 rijdt Jeep de nieuwe Cherokee de showrooms in. Op Sicilië maakten we alvast kennis.

Van een totaal nieuwe Cherokee is overigens geen sprake, het gaat eerder om een verbetering van het bestaande model. De maatvoeringen zijn niet of nauwelijks veranderd en grote delen van het ontwerp zijn ongewijzigd gebleven. Gewijzigd zijn interieur en exterieur, de veiligheidsvoorzieningen, de connectiviteit en de motorisering. De vernieuwde Cherokee komt in vier uitvoeringen: te beginnen met de Limited en de iets rijker uitgeruste Overland. Later komen daar nog de Longitude en Trailhawk bij.

Meest in het oog springende aanpassingen zien we aan de voor- en achterzijde. De neus is in lijn gebracht met die van de Compass en de Grand Cherokee. De geknepen koplampen, die voorheen disproportioneel klein waren ten opzichte van het formaat van de auto, hebben plaatsgemaakt voor grotere met LED-verlichting. Ook de bumper en mistlampen zijn herontworpen. Dat nieuwe aanzicht staat hem een stuk beter. Het front heeft door het behoud door de zeven sleuven onmiskenbaar de uitstraling die bij een Jeep hoort.

Dat kan van de achterzijde niet gezegd worden; deze is eerder anoniem van aard. Mooier is hij wel geworden door de vloeiender lijnen waardoor de bumper meer is geïntegreerd in de carrosserie. Bij de Overland is deze tevens mee gespoten in de carrosseriekleur wat hem nóg aantrekkelijker maakt. Saillant detail: bij de Limited staat de modelnaam rechtsonder op de achterklep vermeld in verchroomde letters. Bestel je echter de Overland, dan is de modelnaam gevat in een ovaal schildje dat sterke gelijkenis vertoont met het bekende embleem van Land-Rover.

Het interieur is nauwelijks gewijzigd. Wel is er wat meer aflegruimte gecreëerd. Feit is dat het interieur een chique uitstraling heeft en netjes is afgewerkt met mooie materialen. In combinatie met de goede stoelen, het instrumentarium met configureerbaar infoscherm en het vernieuwde 8,4 inch Uconnect infotainmentsysteem, biedt de Cherokee zijn bestuurder een zeer fijne werkplek.
Qua veiligheidsvoorzieningen zit het ook wel goed. De Cherokee is uitgerust met elektronische stabiliteitsregeling, elektronische rolbeperking, een waarschuwingssysteem voor botsingen met voor-of tegenligger, actieve rijbaanbewaking en zo nog wat zaken, al dan niet optioneel.

De Cherokee is in eerste aanzet alleen leverbaar met de bekende 2,2-liter turbodieselmotor. Deze levert nu 195 pk aan vermogen en 450 Nm aan koppel (was 185 pk en 440 Nm). Hij kan worden gecombineerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak of een negentraps automaat. Je kunt kiezen voor louter voorwielaandrijving of voor één van de drie 4×4 configuraties (Active Drive I, II of Lock, afhankelijk van je offroad-behoeften).
Later in 2019 volgt een nieuwe 2,0-liter turbobenzinemotor die 272 pk en 400 Nm zal leveren. Dat is qua pk’s het equivalent van de huidige 3,2-liter V6, terwijl de uitstoot van CO2 naar verwachting flink lager zal zijn. Deze benzineversie wordt alleen geleverd met de automatische transmissie en met 4×4-systeem.
De 4×4 systemen hebben gemeen dat achterwielaandrijving alleen (automatisch) geactiveerd wordt zodra de vooras sneller draait dan de achteras. Zulks ter besparing van brandstof. Het tractieregelingssysteem biedt voorts vier rij-modi waaruit je kunt kiezen: Auto, Snow, Sport en Sand/Mud.

Wij reden de Overland, met 2,2-liter turbodiesel, vierwielaandrijving en de negentraps automaat. Het eiland Sicilië is, behoudens indrukwekkende hoeveelheden niet-opgeruimd huisvuil langs de straten, rijkelijk voorzien van zowel heel goede als heel slechte wegen. Ideaal dus om op pad te zijn in een auto voorzien met onafhankelijke wielophangingen, MacPherson voor en multi-link achter. In combinatie met de forse veeruitslag (vóór 17 cm en achter 19) wordt uitstekend contact gehouden met de bodem en worden drempels en kuilen geslecht als waren het slechts rimpelingen. De Cherokee laat zich in alle omstandigheden gemakkelijk rijden. Hij stuurt erg goed en voelt behoorlijk dynamisch aan. Trap je vanuit stilstand het pedaal naar de bodem dan gaat hij er rap vandoor, zeker gelet op het flinke wagengewicht van ruim 1900 kilo. Volgens opgave zijn er, afhankelijk van de uitvoering, 8,8 tot 9,3 seconden nodig voor de sprint van 0 tot 100 km/h, al voelde het op de een of andere manier wat minder snel. Tussensprintjes verlopen ogenschijnlijk vlotter. De topsnelheid bedraagt zo’n 200 km/h. De automatische bak doet zijn werk goed, maar wil je meer rij-sensatie beleven dan moet je zelf schakelen met de flippers aan het stuur.

Zodra je het asfalt verlaat, komt de Cherokee pas écht in z’n element. Met groot gemak verorbert hij hobbelige langweggetjes, uitgesleten paden en stenen en gaten in de weg. De lage gearing heb je alleen nodig als je heel steil moet klimmen, in alle andere gevallen volstaat de standaard rijmodus van de 4×4. Het uitgebalanceerde onderstel draagt ertoe bij dat je in dit soort situaties nog altijd in redelijk comfort wordt verplaatst.
De Cherokee werd 44 jaar geleden voor het eerst gelanceerd, aanvankelijk als tweedeurs uitvoering naast de vierdeurs Wagoneer, waarvan hij later het stokje heeft overgenomen. Hij heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een goed gebouwde, fijne en luxe midsize SUV waarmee je jezelf en mede-inzittenden veilig, snel en comfortabel kunt verplaatsen. Indien voorzien van 4×4-aandrijving is bovendien een alleskunner waarvoor het niet uitmaakt of je de Prinsengracht, de A1 of dat pittige bergpad in de Apennijnen moet bedwingen.
De vernieuwde Cherokee wordt begin 2019 in de showroom verwacht. Tegen die tijd zullen ook de prijzen bekend zijn. Het enige dat we nu weten is dat de vanaf-prijs bij onze Oosterburen € 41.500 zal zijn. Maar ja, die hebben niet zo’n BPM-regeling als wij….

TEKST Dick Bosboom

Jeep Cherokee Overland
Motor 2,2 liter turbodiesel Vermogen 195 pk Koppel 450 Nm Transmissie negentraps automaat, vierwielaandrijving Afmetingen LxBxH 4623 x 1859 x 1681 mm, wielbasis 2705 mm Gewicht 1913-2038 kg Topsnelheid 202 km/h Acceleratie 0-100 km/h 8,8 sec Prijs nog niet bekend


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).




Vorig bericht

Zoute Grand Prix: 250.000 bezoekers

Volgend bericht

Feest: 50 jaar Ford Escort




Uitgelicht

Zoute Grand Prix: 250.000 bezoekers

In amper een paar jaar heeft dit evenement een vaste plaats verworven op de Europese kalender. Hoe? Qua idee vrij simpel....

30 October 2018

Webdevelopment