Laatste nieuws

‘Nieuwe’ East African Safari DAF 55

Alle nieuwsberichten / 15 oktober 2015

????????????????????????????????????

Vijfenveertig jaar geleden stond de achtjarige Aziz Tejpar vol bewondering naar zijn vader te kijken toen deze in een DAF 55 de legendarische East African Safari reed. Sinds kort heeft Aziz zelf precies zo’n DAF, speciaal voor hem ‘nieuw’ gebouwd door de Nederlandse specialist Ton Koster.

 De overhandiging van de ‘nieuwe’ East African Safari DAF 55 had plaats onder de rook van Eindhoven, waar de zielsgelukkige Aziz Tejpar de sleutels overhandigd kreeg door Rob Koch, DAF’s vroeger autosportmanager. Koch reikte in 1969 de sleutels van precies zo’n zelfde DAF uit aan de vader van Aziz.

Het was dan ook een mooi moment voor Tejpar en Koch, waarvan ook Wim en Kees Luijbregts getuigen waren. Zij reden indertijd ook de East African Safari met een fabrieks DAF 55. Het was dus een feestje van rallyrijders en DAF-enthousiasten onder elkaar.

DAF 55 East African Safari (3)

Aziz Tejpar was acht jaar toen hij in Kenia samen met zijn moeder vol bewondering naar zijn vader stond te kijken (eveneens Aziz geheten), toen deze in 1970 de East African Safari reed, met een DAF 55.

DAF 55 East African Safari (4)

Aziz Junior als 8-jarige bij de start van zijn vader (met startnummer 67) voor de East African Safari 1971 in Nairobi.

De kleine Aziz ontwikkelde zich later ook tot een enthousiaste rallyrijder (nu met een Escort MkII). Toen hij daarmee in 2013 het Eifel Rallye Festival reed, zag hij daar Ton Koster in zijn rally DAF. Hij klampte Koster aan en vertelde hem dat hij in zo’n DAF had leren autorijden en dat zijn vader er tweemaal de East African Rally Safari mee had gereden.

Koster vertelt: “Toen had Aziz onmiddellijk al mijn aandacht. Hij noemde de juiste namen, die van Rob Koch, toen autosportmanager bij DAF, en ook die van de andere drie equipes die in 1971 de East African Safari met een 55 hadden gereden: Wim en Kees Luijbregts, de Fransen Laurent en Marché en de Belgen Haxhe en Delferier. Toen realiseerde ik me dat hij de zoon was van de Aziz Tejpar, die indertijd met de Portugees Natu Vadgama de East African Safari reed, ook met een DAF 55. Aziz zei dat hij dolgraag precies zo’n DAF wilde hebben als zijn vader toen reed en die heb ik voor hem gebouwd”, vertelt Koster, die meer dan een jaar met de auto bezig is geweest.

Opvallend is hoe de geschiedenis zich heeft herhaald. De ontmoeting van Aziz Tejpar en Ton Koster tijdens het Eifel Rallye Festival in 2013 kwam namelijk net zo toevallig tot stand als die van Rob Koch en Aziz’s vader in 1969. Rob Koch herinnert zich dat nog goed. “Onze DAF’s 55 hadden het erg goed gedaan tijdens de London Sydney Marathon. Ze waren duidelijk meer geschikt voor zware en lange rallies, daarin konden ze met uithoudingsvermogen goed maken wat ze aan snelheid tekort kwamen. Martien van Doorne vroeg me in 1969 om naar Afrika te gaan om eens te kijken of de East African Safari iets voor DAF was. Toen ik mijn vlucht terug regelde, werd ik op het kantoor van Sabena in Nairobi te woord gestaan door een Keniaanse jonge dame. Toen de East African Safari en de plannen van DAF ter sprake kwamen, vertelde ze me dat ze Tejpar heette en daar haar broer Aziz ook rallies reed. Ze gaf me haar visitekaartje en ik heb haar het mijne gegeven”.

DAF 55 East African Safari (1)

De meest succesvol DAF in de 6400 kilometer lange East African Safrai was die met nummer 27, van Laurent en Marche. Zij werden 25-ste algemeen. Van de 107 starters bereikten er slechts 32 de finish.

Daar houdt Koch’s verhaal niet op: “Een paar weken later werd ik in Eindhoven gebeld door die broer, Aziz Tejpar. Hij zat in een hotel in Eindhoven en bleek een hoge managementfunctie te hebben bij East African Airways, de gezamenlijke luchtvaartmaatschappij van Kenia, Oeganda en Tanzania. Hij bood aan alle transporten en inschrijvingen voor de East African Safari van 1970 te regelen en zei dat hij zelf ook mee wilde doen, met een van onze DAF’s. We hebben een auto voor hem geprepareerd en daarmee hij heeft hij de 6000 kilometer lange rally helemaal uit gereden, helaas is hij niet geklasseerd door een kleine tijdsoverschrijding. In 1971 was hij weer van de partij, hij heeft de Safari dus tweemaal met een 55 gereden.”

Aziz Tejpar is de DAF indertijd persoonlijk in Eindhoven komen ophalen, waar Rob Koch hem de sleutels overhandigde. Dat was in 1969 en Koch kon toen niet vermoeden dat hij 46 jaar later precies zo’n zelfde DAF aan Tejpar’s gelijknamige zoon zou overhandigen.

????????????????????????????????????

Van links naar rechts Pascal Hochstenbach en Ton Koster (die de DAF bouwden), Aziz Tejpar, dochter Nabila en Rob Koch.

Koster heeft er een jaar over gedaan om de 55 te bouwen – samen met Pascal Hochstenbach, zijn vaste monteur tijdens rallies en werkzaam bij DAF Nederland. De auto heeft zelfs het voetsteuntje onder de bumper en de riem onder de achterruit die indertijd benut werden door de op en neer springende navigator om de 55 een handje te helpen in geval van tractieproblemen. “Het was niet zo moeilijk om een geschikte DAF te vinden, maar er zaten veel speciale onderdelen op de East African auto, en die waren lastig te vinden. Meerdere delen hebben we opnieuw moeten maken. De juiste carterbescherming, de goede wielen en de speciale variomatic waren het lastigst. Maar we hebben het allemaal voor elkaar gekregen”, aldus Koster, die de bouw in detail op zijn website www.daf-onderdelen.eu heeft weergegeven.

De rally DAF weegt rond de 850 kilo en heeft tussen de 80 en 90 pk. “Je moet er echt mee leren hard te rijden, want hij heeft 100% sper en vooral op onverhard kan hij je aardig verrassen”, weet Koster, die zelf een actief rallysporter is met DAF’s.

????????????????????????????????????

De in Engeland wonende Aziz Tejpar nam de ‘nieuwe’ East African Safari DAF na de overhandiging onmiddellijk mee naar Duitsland voor het Eifel Rallye Festival, waarin hij hem overigens niet zelf bestuurde. Hij heeft de DAF uit handen gegeven aan zijn dochter Nabila, die net zo enthousiast is als haar vader voor de rallysport. Ze heeft echter nog niet veel ervaring; het Duitse evenement was haar tweede rally. “Ik ga me focussen op het leren kennen van de DAF en hem heel aan de finish brengen”, zei ze vooraf. Ze is daar overigens prima in geslaagd. “Nabila heeft het super gedaan, net als overigens de DAF, ze hebben de rally volledig uitgereden en de snelheid zat er goed in”, rapporteerde Ton Koster na afloop.

Vader Aziz heeft grote plannen met zijn dochter. “Ik hoop dat ze heel goed wordt. Dan koop ik een DS3 World Rally Car voor haar en mag ze het WRC in”.

????????????????????????????????????

 

 

 

 

 

 

 


 


Print Friendly




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur). Geregelde freelance bijdragen worden geleverd door Mattijs Diepraam, Perry Snijders, Dennis Drenthe en Jeroen Bruintjes. Freelance fotografen zijn Luuk van Kaathoven, Louis Blom en Piet Mulder.




Vorig bericht

RCF: vuist in te dikke handschoen

Volgend bericht

FIAT S76 Recordbreker




Uitgelicht

RCF: vuist in te dikke handschoen

Hooggespannen verwachtingen: de RC F is min of meer de opvolger van de uitstekende IS-F en hij deelt wat zijn DNA met de adembenemend...

15 October 2015

Webdevelopment