Laatste nieuws

Hij raakt de juiste snaar

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 16 maart 2015

Mazda MX-5 (7)

De nieuwe Mazda MX-5 is compacter en lichter – en hij zit vol DNA van het origineel

Heeft Mazda een klein wonder verricht met de nieuwe MX-5? Ik denk het wel. Af en toe slaagt een fabrikant erin een opvolger een paar kilo lichter of centimeters kleiner te maken dan de voorganger, maar het komt hoogst zelden voor dat een fabrikant nieuwe maatstaven zet met de vierde generatie van een model.
Toen Mazda aan de nieuwe MX-5 begon, ambieerde het niet alleen een betere versie te maken dan de derde generatie, maar wilde het ook de pure rijervaring van het origineel uit 1989 evenaren.

Mazda MX-5 (6)

Die eerste was geniaal, stel ik vast als ik vanuit het hartje van Barcelona de heuvels van het achterland in scheur, in een piekfijne MX-5 van 1991. Binnen luttele minuten zit ik te genieten van elke rotonde die ik tegenkom en van de 115 pk 1,6-liter vierpitter die weinig moeite heeft met de 955 kilo van de Mazda. De dubbelnokker werkt hard, de vijfbak schakelt gesmeerd. Het is een heerlijke auto, en het samenspel met de techniek en de beleving zijn van hoog niveau. Hoe gaat Mazda dat evenaren? Hoe gaat Mazda wegblijven van dat synthetische ‘contactgevoel’ dat menige moderne auto tegenwoordig geeft?

Mazda MX-5 (1)

De techneuten zijn begonnen met het omlaag brengen van het gewicht door zo veel mogelijk onderdelen door aluminium te vervangen. Daarna heeft Mazda de auto simpelweg gekrompen. De wielbasis is 1,5 centimeter korter en van de overhangen is 4,5 centimeter afgehaald, waardoor de nieuwe MX-5 de meest compacte van allemaal is. Hij is bovendien 100 kilo lichter dan zijn voorganger en slechts 50 kilo zwaarder dan de MX-5 van 1989.

Mazda MX-5 (3)

Het assortiment begint met een 131 pk 1,5-liter motor. Dat klinkt als te weinig naast de 160 pk 2,0-liter die nog moet komen, maar dat is niet zo. De 1,5-liter past perfect bij de auto. Al na een paar bochten zit ik me te verbazen dat de nieuwe MX-5 qua rijden zoveel met het origineel gemeen heeft – het familie-DNA druipt ervan af.

Mazda MX-5 (2)

Het is bovendien een mooi ‘ronde’ auto. Geen enkel eigenschap is extreem uitvergroot, maar hij is overal goed in, en je hoeft geen riskante snelheden te rijden om plezier met de nieuwe MX-5 te hebben. De motor heeft niet veel kracht onderin, maar de rode lijn staat bij 7500 en 1,5-liter beloont je in elke bocht met een mooie exitsnelheid als je trefzeker schakelt. Zo moet een sportwagen rijden. De motor is niet krachtig genoeg om de MX-5 op vermogen in overstuur te brengen, maar hij l aat zich gemakkelijk provoceren met de lichte maar razend precieze besturing: je hoeft maar een tikje te hard op een apex af te gaan en je danst al op de limiet de hoek om.
Hij is iets zachter geveerd en gedempt dan zijn voorganger – dat maak je niet vaak mee – en rolt daardoor meer, maar dat stoort niet, het resulteert er zelfs in dat er nog meer informatie naar je doorstroomt over wat die auto onder je doet. Bijkomend voordeel is ook dat de MX-5 fijn comfortabel is als je niet met het mes tussen de tanden rijdt.
De auto is met liefde gemaakt, dat voel je als je schakelt en als je de pedalen bedient die perfect staan voor heel-and-toe. Als ik terugkom, staat er een team van techneuten van Mazda klaar om te horen wat ik van de auto vind – zo belangrijk vinden ze dat de nieuwe MX-5 de juiste snaar raakt. Wat mij betreft, zijn ze daarin geslaagd.
Tekst Jack Rix

Een prijs is nog niet bekend, maar reken op minstens € 32.000. Ook het interieur is erop vooruit gegaan. Met zo’n 130 pk per ton gewicht zijn de prestaties prima.


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks

Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.





Vorig bericht

COTY Final Tests op Mortefontaine

Volgend bericht

Een scheut whisky in je koffie




Uitgelicht

COTY Final Tests op Mortefontaine

Een zestraps DSG voor de Twingo, een Passat Alltrack, een Mondeo met drie cilinders en een zevenzitter van BMW. De industrie...

18 February 2015

Webdevelopment