Laatste nieuws

Renault Scénic: succes lijkt verzekerd

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 6 november 2016

RANGE ON LOCATION - STATIONARY

Renault zet de aanval in met een nieuwe Scénic, want het wil zijn toppositie in het rijk der multifunctionele gezinsauto’s terug.

Renault heeft bijna vijf miljoen exemplaren van de Scénic verkocht, waarvan meer dan 150.000 stuks in Nederland. Het heeft de compacte MPV weliswaar niet uitgevonden, maar het heeft hem wel heel populair gemaakt. Zonder Scénic waren de Zafira, Picasso en Touran er wellicht nooit geweest.

Het zijn vooral de eerste en tweede generatie die door de Nederlanders zijn omarmd, van beiden werd dik 65.000 stuks verkocht. Het gaat te ver om de derde generatie een flop te noemen, maar een doorslaand succes was het met 21.000 verkochte exemplaren zeker niet. Oorzaken: veel concurrentie en een onvoldoende aansprekend design, geeft Renault toe. Leiders in het segment zijn inmiddels de BMW 2-Serie Gran Tourer (1), Citroën C4 Picasso (2) en Mercedes A-klasse (3). Doelstelling is dat de vierde generatie van de Scénic de vertrouwde Renault op minstens de twee plek zet.

renault-scenic-35

De Scénic is zijn opmars begonnen als een buitengewoon praktisch gezinsauto, maar hij weet ook actieve empty-nesters aan zich te binden. Het is in de loop der jaren een volwassen MPV geworden, met zelfs zeven zitplaatsen in de Grand Scénic, en daarmee een meer betaalbaar alternatief voor de Espace.

Uiteraard kent ook de nieuwe Scénic weer een versie met zeven stoelen waarvan de achterste twee handzaam in de vloer kunnen verdwijnen en de middelste drie gemakkelijk zijn op te vouwen. Met een simpele druk op een knop kun je ze laten wegklappen, niet alleen vanaf de bok maar ook vanuit de kofferbak.

RENAULT GRAND SCENIC IV (RFA) - UPHOLSTERY

Renault heeft nog grotere moeite gedaan de Scénic tot een fijne auto te maken voor grotere families, zo heeft bijna elk inzittende een eigen opbergruimte. Er bevinden zich vier vakken in de wagenvloer, er is een enorme verschuifbare middenconsole en een uitschuifbare dashboardkast, formaat bureaulade. In totaal is er in het interieur 63 liter aan opbergruimte te vinden.

RENAULT GRAND SCENIC IV (RFA) - REAR TABLET

De middelste zitrij is verschuifbaar en twee van de drie stoelen hebben een handig opklaptafeltje. Dat neemt overigens aardig wat knieruimte in beslag dus zullen de daar gezeten volwassenen wat inschikkelijkheid verlangen van diegenen die voor hen zitten. De nieuwe Scénic is een grote auto, vooral de Grand, hij is 62 millimeter langer dan zijn voorganger, 26 mm breder en 9 mm hoger. De wielbasis is 34 mm groter.

RENAULT GRAND SCENIC IV (RFA) - MODULARITY

Dat grotere platform heeft ontwerpchef Laurens van de Acker en zijn mannen de kans gegeven de auto een veel dynamischer uiterlijk te geven, met die inmiddels typische inkepingen boven de dorpels, de speels gewelfde taillelijn en de indringend maar zeker niet onvriendelijk ‘kijkende’ neus met grote lozenge. De Scénic is verkrijgbaar in een reeks opgewekte kleuren en voor slechts 395 euro extra krijg je er zelfs twee. Renault heeft bij andere modellen gemerkt dat de beschikbare lakkleuren een belangrijk koopmotief zijn geworden en zal er zich dan ook voor inspannen de – eind dit jaar leverbare  – nieuwe Scénic in zo veel mogelijk aansprekende tinten te verkopen. “We gaan ons best doen alleen maar héél maar mooie Scénic’s op de weg te krijgen”, aldus Marco Knoot, verantwoordelijk voor de marketing.

renault-scenic-38

Wat bijdraagt aan het attractieve en meer dynamische uiterlijk van de nieuwe Renault, is de grootte van de wielen: hij is alleen maar leverbaar op 20–inch wielen, lichtmetaal of staal (met fraaie wielplaten). Hij staat echter niet op buitenissig brede banden: de maat is 195/55/20, wat relatief smal is en bijdraagt aan een lage luchtweerstand. Dit rubber is niet duurder dan dat van de vorige generatie, aldus Renault.

Als je met de Scénic op pad bent, geeft hij de indruk nauwelijks kleiner te zijn dan de Espace. Dat is hij dan ook niet, hij is hoofdzakelijk een stukje korter. Ondanks de grootte zal toch enige ‘inschikkelijkheid’ nodig zijn bij het volledige gebruik van de Grand Scénic. Wil je de achterste zitrij benutten voor het vervoeren van twee grotere kinderen of volwassenen, dan moeten de passagiers op de middelste rij bereid zijn een flink stuk naar voren te schuiven en van gebruik van hun tafeltjes afzien, en diegenen die vóór hen resideren, moeten eveneens bereid zijn een stuk naar voren te schuiven – waardoor die handige grote lade in het dashboard niet meer goed open kan. Dat zal meestal geen probleem zijn, in auto’s als de Scénic gaan mensen meestal graag met elkaar op reis en amuseren zich met elkaar en al datgene dat ze in de maar liefst vier USB-sleuven kunnen pluggen.

RENAULT GRAND SCENIC IV (RFA) - MOVING

Het motorprogramma bestaat uit drie diesels van achtereenvolgens 110, 130 en 160 pk. Een vierde optie is de dCi 110 met ondersteuning van een elektromotor, waarmee het brandstofverbruik 8 tot 10% zou dalen. Daarnaast zijn er twee 1,2-liter benzinemotoren (met turbo natuurlijk), goed voor 115 en 130 pk. Ondanks de kleine slagvolumes levert de Scénic voor dat type auto adequate prestaties: er is voldoende koppel om kwiek uit de startblokken te komen. Door de versnellingen heen is het zelfs een levendige auto, vooropgesteld dat je het juiste verzet te pakken hebt. De 1,2-liter TCe met 130 pk weet de Scénic iets minder energiek voort te stuwen dan de diesels, maar hij is voldoende rap voor het dagelijkse verkeer, de motor blinkt vooral uit door zijn stille en beschaafde loop.

RANGE ON LOCATION - STATIONARY

De Scénic kan worden geleverd met allerlei elektronisch vernuft zoals adaptieve cruise controle, Lane Departure Warning, Head-Up Display, handenvrij parkeren, een vermoeidheidsdetectiesysteem en – nieuw in dit segment, aldus Renault – Active Emergency Braking met voetgangersdetectie (tussen 7 en 60 km/h).

Het onderstel bestaat uit MacPherson verpoten aan de voorzijde en een torsiestaaf achteras, vergelijkbaar met de Mégane. De grotere wielen hebben niet geleid tot een vermindering van het comfort, de nieuwe Scénic weet uitstekend verkeersdrempels en ander ongerief te absorberen. Als je een dynamisch weggedrag van hem verlangt, doet hij zijn uiterste best – en niet zonder succes. Hij stuurt beter dan zijn voorganger maar hij weet het mooie midden tussen een goed rijcomfort en goede rijeigenschappen iets minder goed te treffen dan bijvoorbeeld de Ford C-Max of Mazda 5, die beide nog wat lichtvoetiger zijn ook. Maar menige koper zal dat naast zich neerleggen, vanwege het hogere comfort dat de Renault levert.

RENAULT SCENIC IV (JFA) - STATIONARY

Succes in de markt lijkt verzekerd: de nieuwe Scénic ziet er stukken beter uit dan zijn voorganger, de afwerking is op een hoger – en zelfs opvallend goed – niveau, hij levert veel ruimte, is praktisch en doordacht en biedt zuinige motoren en een uitstekend comfort. Hij ziet er ook nog eens een stuk beter uit. Kortom: hij levert alles dat een moderne gezinsauto aantrekkelijk maakt.

Tekst Ton Roks

PRIJZEN Renault Scénic
TCe      115 pk             € 25.490
TCe      130 pk             € 27.790
dCi      110 pk             € 33.290
dCi      130 pk             € 35.290
dCi      160 pk             € 38.990

PRIJZEN Renault Grand Scénic
TCe      115 pk             € 26.690
TCe      130 pk             € 28.990
dCi      110 pk             € 34.490
dCi      130 pk             € 36.490
dCi      160 pk             € 40.190


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks

Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.





Vorig bericht

Pegaso Z102 Cupula wint titel Classic Car of the Year

Volgend bericht

De mannen van M hebben hun vorm terug




Uitgelicht

Pegaso Z102 Cupula wint titel Classic Car of the Year

De schitterende Pegaso Z102 van het Louwman Museum heeft Octane's internationale titel Classic Car of the Year Award...

19 October 2016

Webdevelopment