Laatste nieuws

Nieuwe uitdaging voor Bentley Boys  

Alle nieuwsberichten / 10 april 2017

Er zijn 80 jaar verstreken sinds de laatste, originele Brooklands 500. Een Bentley-club laat hem nu herleven – in het zuiden van Spanje.

We houden allemaal van Le Mans Classic, maar het is niet meer de continue endurance race die het vroeger was: er wordt ‘slechts’ iets meer dan twee uur gereden, verdeeld over drie races. Echte endurance races zijn een zeldzaamheid, zeker voor vooroorlogse auto’s. Daarom wordt de race die Chris Lunn van de Benjafields Racing Club heeft gepland, geheid een knaller.

Inspiraties zijn de Brooklands 500 races die van 1929 tot 1937 gereden werden, eerst over 500 mijl, maar later over 500 kilometer. Lunn’s versie, die de zegen heeft van het Brooklands Museum, heeft de naam Benjafield 500 Challenge gekregen. Het idee is dat binnen acht uur de barrière van 500 mijl wordt doorbroken. Dat moet gebeuren op zondag 15 oktober, tussen de start van de race om 9.00 uur, en de finish acht uur later.

“De eerste Brooklands 500 werd gereden op 12 oktober in 1929”, vertel Lunn. “Onze race zal worden gereden in een weekeinde dat zich daar zo dicht mogelijk bij bevindt, 80 jaar na de laatste Brooklands 500. Op zaterdag kan er getest en gekwalificeerd worden, op zondag racen we en sluiten we natuurlijk af met een geweldig diner. Het wordt net zo zeer een sociaal evenement als een raceweekeinde”.

De race zal niet gereden worden in het herfstig en kil Groot-Brittannië, maar in het zuiden van spanje, op het 5,4 kilometer lange circuit Ascari, nabij Ronda. Dat is geen hobbelige kombaan, maar een strakke, doch bochtige baan, met snelle rechte stukken en technische bochten. Het zal een zware test worden voor de banden en remmen van het vooroorlogse materiaal, om nog maar niet te spreken van de spieren van de rijders. Er zal gereden moeten worden met minstens twee coureurs per auto, met wissels om de anderhalf uur.

Bert Degenaar

Benjafields is een club die zich op Bentley’s richt, maar de komst van auto’s uit het juiste tijdperk en met juiste Brooklands gehalte wordt aangemoedigd. In het startveld van maximaal 30 auto’s zijn Talbots, Bugatti’s, Lagonda’s, Alfa Romeo’s en zelfs Austin Sevens welkom en er zal een handicapsysteem gehanteerd worden, zodat iedereen gelijke kans op een overwinning heeft. “Het wordt een echte endurance-race, geen lange sprint”, zegt Lunn, “de kans is groot dat de schildpad het van de haas wint. We hebben al interesse van meer dan 35 eigenaren en we verwachten er nog een stuk of tien meer.

Bert Degenaar’s Blue Bell

Daartoe behoort onder meer de Nederlandse Bentley-liefhebber Bert Degenaar, die mee rijdt met zijn ex-Lewis ‘Mac’ McKenzie 4½-Litre Sports ‘Bluebell’ van 1929, een auto met een indrukwekkende race-historie.

Tekst John Simister

 


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane

Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).





Vorig bericht

Kogelhard in Jay Leno's McLaren F1

Volgend bericht

Genieten in 'La Douce France'




Uitgelicht

Kogelhard in Jay Leno's McLaren F1

Ooit ben ik met Ben Pon op jacht geweest, in de velden rondom zijn Zuid-Engelse jachtgoed Avishays. Ben schoot met een dubbelloops...

7 April 2017

Webdevelopment