Laatste nieuws

Nieuwpoort Drivers Days, volgend jaar weer

Alle reportages / 4 juni 2018

Een jong evenement aan de Vlaamse kust, waar zowel nieuwe auto’s als klassiekers elkaar ontmoeten. Tiny Verhoeven ging er heen met fototoestel en blocnote en doet verslag.

Hoe trek je heden ten dage publiek naar je winkel? Christophe Vandenbussche vond een antwoord drie jaar geleden. Hij organiseerde een autoshow in de winkelstraat. Dat sloeg aan en samen met collega winkeliers organiseerde hij verleden jaar voor het eerst de Nieuwpoort Drivers Days. Dit jaar was de tweede editie. Op de zaterdag waren er een ‘E Rally’ met elektrische wagens en een ‘Dreamcar Rally’.

Een van de fraaiste Mini uitvoeringen, de Riley Elf

De E Rally was met veertig auto’s aardig bezet. Er was gezorgd voor voldoende stopcontacten om tijdens de lunch flink bij te laden en zo konden de Tesla’s, BMW’s i3, Kia’s Soul, Smarts en dergelijke voor en na de middag probleemloos hun parcours van zo’n 80 km afleggen. Ze waren de stilte voor de storm want even er na was er de finish van de Dreamcar Rally met onder meer een Audi R8 V10, Ferrari 458, BMW M3, Ford Mustang, Porsche 911 en Maserati GT. Met hun geweldige uitlaatgeluiden trokken zij belangrijk meer kijkers. Dit alles onder een stralende zon met bijbehorende temperatuur en met zeezicht.

Op zondag was het de beurt aan de klassiekers, dus vroeg uit de veren. We hadden de gelegenheid om met de rijders mee te ontbijten en zo wisten we al aardig wat er op de parking te vinden zou zijn. De eerste op het parkeerterrein was een Audi 100 Coupé. Kent u hem nog? Maar er was meer: een heel charmante Riley Elf, een van de leukste Mini derivaten met het kenmerkende Riley grilletje en een uitgebouwde kofferbak. Deze had ook nog een automatische bak! Wat een luxe.

Kent u ze nog? VW 1600TL en de Oer Golf GTI

We zagen een heel erg mooie DS21 Cabriolet, 911’s in allerlei uitvoeringen, een paar fijne Alfa’s en MG’s. Erg leuk was een VW 1600TL, een fastback noemde men dat indertijd. Mercedes SL’s waren goed vertegenwoordigd. We zagen twee dames met een pracht 300SL Roadster, een aantal fraaie 230’s en enkele ongemeen mooie 190’s. In de categorie ‘zeldzaam’ waren er een Bugatti T37 1929, een Apollo GT, Lancia Aurelia convertible met koets van het Zwitserse Beutler en een Lotus Elite. Jaguar was slecht vertegenwoordigd. Op de Zeedijk was het heel goed aanwezig met nieuwe modellen, maar verder was er in de rally alleen maar één enkele XK120. We hebben de rally een klein stukje gevolgd maar omdat we van het concours niets wilde missen. De rijders deden even het noorden Frankrijk aan en reden zo een fraaie route van iets meer als 200 km.

Het concours was meer een parade/presentatie van zeventien geselecteerde automobielen, stuk voor stuk zeer de moeite waard. Zoals een GT van Apal, een Belgisch merk uit Luik. Zo’n GT was erg prijzig als je hem van de fabriek kocht maar je kon hem zelf bouwen op het chassis van een Kever of Porsche 356 om het betaalbaar te houden. Apal heeft later meer naam gemaakt met buggy’s en 356 Speedster replica’s. Een Bentley Special Blue Train van Racing Green was er ook, we blijven geïmponeerd door de bouwkwaliteit van Racing Green. Een Alvis TC21 DHC was een heel chique herenauto met lakwerk in twee kleuren. Zo mogelijk nog chiquer was de Rolls Royce Silver Cloud 1. We komen ze vaker tegen maar niet zo perfect als deze.

Racing Green Bentley Blue Train

Meer de sportieve kant op was de Porsche 356 Speedster, blijft erg mooi. Erg mooi qua model maar ook in perfecte staat was een NSU Sport Prinz, voorzien van een zeshonderd cm3 tweecilinder motortje. Met iets meer dan 30 pk presteerde zo’n door Bertone ontworpen coupeetje heel behoorlijk. Presteren deed zeker de Porsche 911 Speedster van 1989 die hierna op de rode loper kwam. Iets meer dan 2000 bouwde Porsche er, bijna allemaal in de ‘turbo look’ uitvoering. De smalle uitvoering, waarvan er maar 180 zijn gemaakt, is op het moment de meest gezochte versie bij verzamelaars. Een heel ‘dikke’ Porsche was de gepresenteerde 959, dat was toentertijd met 450 pk een supercar. Nu krijg je in een standaard 911 Turbo al 540 pk.

Topcreatie van Pininfarina in de fifties, de Lancia Aurelia B24 Spider

De eigenaresse betitelt de auto als haar baby, ze zorgt er in elk geval prima voor

De Lancia Aurelia B24 Spider is een ‘all time favourite’ van elke liefhebber. Hij was gitzwart met een roodlederen interieur, de perfecte combinatie zeker met de blonde en gepassioneerde eigenaresse erbij die de auto al ruim tien jaar vertroetelt als haar baby. Door al deze schoonheid leek de Alfa Romeo 1900 Coupé van Touring wat minder. Dat was hij niet: een erg fraaie automobiel in een heel mooie kleur lichtgroen met donkergroen dak.

Ford Mustang Shelby GT500 KR Coupé

Ford Mustang Shelby GT500 KR Convertible, beide wagens waren ooit nieuw binnen één gezin, na veel omzwervingen stonden ze in Nieuwpoort weer bij elkaar

Het concours werd afgesloten met een Amerikaans kwartet, bestaande uit een trio Mustangs en een Corvette C1, het begin van de mythe van de ‘The American Sportscar’. Bij de Mustangs viel de Mach 1 op, een erg mooi gerestaureerd exemplaar. Als afsluiting was er een duo Shelby Mustangs GT 500 KR, ware ‘Kings of the Road’ met hun zeven liter V8’s. Het waren een coupé en een cabriolet, mooi was dat beide ooit nieuw gekocht waren door één familie en in Nieuwpoort werden herenigd.

Voor bezoekers met passend vervoer was er een aparte parking

Na het concours was er de finish van de Classic Car Rally waar de pret van de gezichten was af te lezen, ondanks dat er af en toe een regenbuitje was gevallen. Volgens de rijders was de route schitterend geweest. Een uitdaging voor de organisatie om dat niveau volgend jaar opnieuw te bereiken. Zet al vast 25 en 26 mei in de agenda, voor weer een nieuwe editie van de Nieuwpoort Drivers Days.


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).




Vorig bericht

Donkervoort viert jubileum met spectaculaire D8 GTO-40

Volgend bericht

Tulpenrallye: alert blijven tot het einde




Uitgelicht

Donkervoort viert jubileum met spectaculaire D8 GTO-40

Al 40 jaar staat Donkervoort Automobielen bekend om zijn pure, hightech en ultralichtgewicht sportwagens met bijbehorende...

12 May 2018

Webdevelopment