Laatste nieuws

Oktoberfest in Californië

Alle reportages / 8 januari 2016

PORSCHE RENNSPORT REUNION V
Porsche Rennsport Reunion V (74)

Bratwurst, duizenden Porsche’s en het Duitse volkslied. De Laguna Seca Raceway in Californië leek een Oktoberfest tijdens de vijfde editie van de Porsche Rennsport Reunion.

Porsche had ervoor gezorgd dat alle pitboxen uitstekend gevuld waren.

Het evenement, dat om de pakweg drie jaar wordt gehouden, is uitgegroeid tot ’s werelds grootste Porsche-feest. Misschien moet je wel spreken van ’s werelds grootste single brand feest, want zo’n indrukwekkende verzameling van auto’s heb ik zelfs nog nooit gezien bij dat bekende Italiaanse merk met (ook) een zwart paard in zijn logo.

Er stonden warempel drie 911's R....

Toen ik mijn eerste voet op Laguna Seca zette, wist ik niet waar ik moest kijken. Er schitterden meer dan tweeduizend 911’s en 356’s in speciale ‘koralen’ en in het rennerskwartier stonden meer 917’s dan ik ooit bij elkaar heb gezien. Er was geen type Porsche dat ik uit mijn geheugen kon opdiepen en niet ben tegengekomen. Er waren meer dan 300 race Porsche’s, van een Glöckler uit 1952 tot en met een 919 Hybrid. Een 911 R? Deze ultrazeldzame race-911, waarvan er maar 20 gemaakt zijn, heb ik van mijn leven niet in het echt gezien. Op de Rennsport Reunion waren er drie.

Vic Elford

Beroemde coureurs waren er in groten getale, ik heb het getal 70 horen noemen. Ik zag Hans Herrmann, Vic Elford, Richard Attwood, Jacky Ickx, Gijs van Lennep, Hurley Haywood, Jürgen Barth, Derek Bell, Vern Schuppan en Hans-Joachim Stuck, velen onder hen winnaar van de 24 Uren van Le Mans, met een Porsche natuurlijk. De talrijke souvenirjagers moesten soms meer dan een uur in de rij staan om een handtekening te bemachtigen.

Demo van Earll Bamber met de 919 Hybrid

De jonge garde was er ook, zoals Earl Bamber, slechts 25 jaar oud, maar al wel met een overwinning op Le Mans in zijn zak. Met de 919 Hybrid gaf hij een vlammende demonstratie.

Porsche Rennsport Reunion V (82)

De 917’s en ook de imposante 1000 tot 1200 pk sterke 917/30’s waren allemaal in adembenemende actie te zien en sommige werden met verve gereden, maar geen een Porsche raasde zo snel over de Amerikaanse heuvelpiste als de 919 Hybrid, een triomf van downforce over horsepower.

Porsche Rennsport Reunion V (68)

De 917 was de auto waar de mensen in zwermen omheen hingen. Het dak komt niet hoger dan je broekriem, de spatschermen zijn wulps gewelfd en de koplampen doen je aan de oogopslag van Betty Boop denken. De materialen waar de auto van gemaakt is, zijn meer dan exotisch: magnesium, titanium en geavanceerde composietmaterialen. De ontwikkelingskosten van de 917 waren indertijd zo hoog dat Porsche maar wat graag exemplaren verkocht. Iedereen kon indertijd een 917 bemachtigen, je hoefde alleen maar een kwart miljoen op tafel te leggen.

Porsche Rennsport Reunion V (81)

Het was een schitterend en zeldzaam schouwspel drie 917’s in Gulf-kleuren over Laguna Seca te zien jagen – overigens een van de weinige circuits ter wereld die tegen de klok in worden gereden. Brian Redman en Vic Elford waren twee van de coureurs die in dat verleden dat we allemaal vereren door Porsche werden benaderd om in de nieuwe 917 te rijden. “Ik herinner me nog dat Stuttgart belde om te vragen of ik hem wilde komen testen. Ik vroeg me meteen af waarom er plotseling geen Duitse rijders beschikbaar waren”, grapte Vic Elford, de eerste man die het circuit van Le Mans met een gemiddelde van meer dan 240 km/h rondreed – in 1970, in een 917L. “Je kon wel zeggen dat die auto in het begin nogal een hand vol was”, aldus Elford.

Porsche Rennsport Reunion V (76)

De 917 maakte zijn debuut op Le Mans overigens in 1969. Vic Elford en Richard Attwood hadden toen langdurig de leiding, maar moesten in het 21e uur opgeven met een kapotte transmissie. “We hadden toen een voorsprong van 80 kilometer. Op het rechte stuk ging de 917 maar liefst 30 km/h harder dan welke andere auto dan ook”, aldus de veelzijdige Elford, die er ooit in slaagde binnen twee weken de Monte Carlo Rally en de 24 Uren van Daytona voor Porsche te winnen.

DSC_2273  DSC_2679 Porsche Rennsport Reunion V (24)

Over de 917 sprak ik ooit uitgebreid met Herbert Linge, een man met een enorm rijke geschiedenis met Porsche. Als jong mannetje kwam hij als leerling-monteur bij de experimentele afdeling werken en ontwikkelde zich van daaruit tot coureur, techneut, veiligheidsexpert en manager. Linge is heel zijn leven bij Porsche gebleven en heeft een sleutelrol gespeeld bij de ontwikkeling van de 917. De vraag die op mijn lippen brandde was of de 917 echt zo’n aerodynamisch bloedlinke auto was als vaak wordt beweerd.

Porsche Rennsport Reunion V

Dit was het antwoord van Linge: “De 917 was outstanding. De snelheid was enorm, ik reed er 390 km/h mee op Mulsanne, de weg is dan een heel klein gaatje. De eerste keer dacht ik dat ze het Mulsanne Straight, dat toen nog geen chicanes had, korter hadden gemaakt, zo snel was ik bij het 400 meter bord. Het passeren ging met zo’n groot snelheidsverschil dat het leek alsof ik niet langs een langzamere auto was gereden, maar er tegenaan. De luchtverplaatsing wierp je meters opzij. Toen we er in 1969 voor de eerste keer mee naar Le Mans gingen, was dat onze eerste echte high speed test. Dat kwam doordat onze testfaciliteit tijdelijk niet beschikbaar was. Ook op Hockenheim hadden we niet terecht gekund, doordat daar verbouwd werd. Maar we hadden al onze kennis in de auto gestopt. Hij had verstelbare spoilers, die mechanisch door de achterveren bewogen werden. Dat werkte prima, maar de organisatie van Le Mans verbood ze, daarom moesten we met vastgelaste spoilers aan de start komen. Dat ruïneerde de auto. Een half jaar later hadden we hem perfect, in 1970 wonnen we Le Mans met Hermann en Attwood”.

???????????????????????????????????? 

De museumstukken van Porsche, de Sunoco 917/30  van Peter Harburg, de 935’s en andere million dollar babies een genot waren om naar te kijken, maar er was bij de working class heroes in het rennerskwartier ook veel moois te zien, zoals de bloedsnelle Pooper van Cameron Healey uit Oregon. Toen ik hem sprak, had hij net de overwinning te pakken in de Gmund Cup, de raceklasse voor 356’s, Speedster’s, 550 Spiders en Specials.

Zijn Pooper is een wonderlijk apparaat, waarvan de afkomst enigszins verraden wordt door de centrale zitpositie. Healey legt uit: “Het is een Engelse single seater, een 500 cm3 Cooper MkVII, maar met een motor van Porsche, een 1,7 liter. Hij is in 1953 gekocht door Gordon Lipe, hier in Amerika. Voor zover ik weet, heeft Gordon er één keer een heuvelklim mee gereden en meteen daarna heeft hij er een Porsche-motor in laten zetten omdat hij meer power wilde. Hij heeft er ook een sportwagencarrosserie op gebouwd, zodat hij tegen GT’s en sportwagens mocht racen. Een goed idee, want het is in die klasse een heel snelle auto. Ik heb met Pooper zelfs een keer van een OSCA MT-4 gewonnen, die nota bene door Brian Redman werd bestuurd.

???????????????????????????????????? Porsche Rennsport Reunion V (102)

Een stukje verder op stonden nog twee interessante specials, een mooie Devin Porsche 356 van 1955 en een Elva Porsche van 1974. Beide racemachines waren van Gregory Campbell uit British Columbia, die met het Porsche-virus was geïnfecteerd door zijn vader Tony. “Van hem heb ik mijn zwak voor Porsche’s. Hij heeft geracet in een 356, RSK, RS60 en 904. Ergens in 1980 ben ik een keer in een Porsche gaan zitten en toen was ik meteen verkocht”.

Gregory heeft 20 jaar in een 356 geracet, maar wilde op een goed moment iets speciaals. “Toen heb ik deze Devin gevonden. Devin was een bedrijfje dat vroeger polyester carrosserieën voor allerlei auto’s maakte, onder meer voor de 356. Het ontwerp heeft Devin simpelweg overgenomen van een Ermini, nadat het bedrijfje had uitgevonden hoe het ze zodanig konden vergroten dat het op een 356 paste. Mijn auto was van origine een Speedster, de 356ste die Porsche maakte, vandaar mijn startnummer. De body is een door Devin nagemaakt van een Italiaanse sportauto, een Ermini. Ik heb onderzoek gedaan naar de 356 die onder mijn Devin schuilt en ik ben erachter gekomen dat het de 356ste Speedster is die Porsche heeft gemaakt. Mijn startnummer 356 heeft dus een dubbele betekenis. De Speedster is in 1956 gecrasht en toen is de body van Devin erop gekomen. Die kostte toen maar $ 295 en was bovendien lichter. Daardoor werd hij nog sneller op het circuit”.

DSC_2206 Porsche Rennsport Reunion V (95) Porsche Rennsport Reunion V (88)

Campbell’s Devin Porsche is niet alleen rap – hij werd tweede in zijn klasse tijdens de Reunion – maar ook zeldzaam. “Voor zover ik weet zijn er maar vijf 356’s met een carrosserie van Devin. Toch race ik er zoveel mee als maar kan. Laguna Seca en Sonoma zijn mijn favoriete circuits”.

Naast de Devin heeft Gregory een tweede special, een gele Elva Porsche van 1974. “Die heeft een tweeliter motor met vier nokkenassen en is een stuk sneller. Eigenlijk heb ik twee armeluis Porsche’s, ik heb daar een zwak voor.”

????????????????????????????????????

Liefhebbers waren er in allerlei gedaanten – en wat dat extra interessant maakte, is dat sommige van hen nieuwe wegen met oude Porsche’s weten in te slaan, zoals de Brit Magnus Walker. Hij ziet er uit als een hippie uit de jaren ’60, met dreadlocks en tattoo’s, helemaal niet het typische Porsche-publiek dus, maar intussen is hij wel een bewonderde tuner van 911’s met een eigen signatuur en klantenkring. Magnus stond op Laguna Seca stuurwielen aan de man te brengen, maar zijn ‘echte werk’ is het opbouwen van klassieke 911’s als een soort outlaw straatracers, een tikje wild, maar met respect voor het origineel. Zijn eigen auto, een streetable track type 911 met nummer 277 op de portieren, is een goed voorbeeld. “Ik houd de originaliteit natuurlijk in het oog, maar ik geef een auto dikwijls een paar trekjes die typisch voor mij zijn, zoals de doorboorde deurklinken en de louvres in de motorkap en soms ook in de zijruitjes. Verder heb ik altijd heel veel aandacht voor details”, aldus Walker.

Porsche Rennsport Reunion V (66)

Zijn liefde voor Porsche’s is begonnen toen hij 10 was. Hij groeide op in Sheffield en mocht mee naar de London Motor Show van 1977, waar hij een 930 Martini Turbo zag. Walker: “Daar ben ik altijd naar blijven verlangen. Ik heb toen zelfs een brief naar Porsche geschreven. En weet je, ik heb antwoord gekregen! Ik moest maar eens bellen als ik wat ouder was.”

Porsche Rennsport Reunion V (85)

Toen Magnus Walker 19 was is hij naar Amerika vertrokken en uiteindelijk in Los Angeles beland om met nauwelijks een cent op zak een nieuw leven te beginnen. Hij had geluk, hij begon met het maken van punkrock broeken en toen hij 25 was, kon hij zijn eerste 911 kopen. “Nu ben ik 20 jaar en veertig 911’s verder en heb ik een droomleven als Porsche specialist. Ik heb al behoorlijk veel 911 gebouwd voor klanten. Zelf wil ik graag van elk type 911 uit de jaren ’64-’73 een exemplaar hebben – ik ben al een aardig eind op weg.”

Is dat belletje naar de fabriek er ooit nog van gekomen? “Nee, maar de fabriek heeft mij gebeld nadat het YouTube filmpje Urban Outlaw uit was gekomen, dat Tamir Moscovici in 2012 maakte over mij en mijn 911’s. Eerst belde Jay Leno me op voor zijn tv-show en daarna volgde Porsche. Ze vonden het filmpje geweldig en ze nodigden me uit om naar de fabriek te komen. Ik houd nu nog meer van Porsche”. En wat moet je met die stuurwielen? “Die verkoop ik hier. Het zijn limited editions van mijn favoriete Momo stuur. Speciaal voor 911’s, met mijn handtekening erop en een Urban Outlaw logo in het midden.”

23_Rennsport_Reunion

Van beroemde tuner naar beroemde coureur, even verderop blunderen we tegen Hans-Joachim Stuck aan, de man die in 1986 de Sebring 12 Hours won met een Porsche 962, een mijlpaal in zijn carrière, zoals hij zelf zegt. “Nee, mijn 962 staat hier niet”, weet Stuck, “de auto wordt op dit moment gerestaureerd. Maar er staan er hier genoeg waarin ik wel geracet heb, ongelooflijk, zo veel”.

Het was pas de eerste keer dat Stuck een Rennsport Reunion bezocht. “De vorige keren zaten allerlei race-weekeinden me in de weg. Maar ik weet nu hoe geweldig de Rennsport Reunion is, en wat er ook gebeurt, de volgende keer veeg ik mijn agenda schoon, en ga ik weer”.

Porsche Rennsport Reunion V (89)

Uiteindelijk hebben 57.000 Porsche-enthousiasten deze Rennsport Reunion bezocht. Het kan haast niet anders of ze denken allemaal zo over als Stuck. Het is nog niet bekend waar en wanneer de volgende Reunion zal zijn, maar hoe dan ook: we gaan wéér.

Tekst Ton Roks Fotografie Porsche USA & Ton Roks

 


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane

Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).





Vorig bericht

De betere MG B’s

Volgend bericht

Drie klassieke Maserati’s gevonden in Brabant




Uitgelicht

De betere MG B’s

Hij heeft een zwak voor Engelse auto’s en heeft meerdere prijzen gewonnen met zijn schitterende MG B’s. Specialist Volkert...

8 January 2016

Webdevelopment