Laatste nieuws

Onthuld: Lamborghini Urus

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / Slider / 5 december 2017

Santa’Agata Bolognese heeft ons lang geplaagd met geruchten, teasers en een conceptcar, maar nu is hij er dan, Lamborghini’s eerste SUV na de roemruchte LM002. De Italianen noemen hem zelf Super SUV, wat in het Nederlands niet zo lekker ‘bekt’, maar de boodschap is duidelijk: reken op een supersnel special utility vehicle.

Hij wordt aangedreven door een 4,0 liter twinturbo V8 die 650 pk aan vermogen en 850 Nm aan koppel levert. Dat is genoeg om de nog net geen 2200 kilo zware Urus de prestaties te geven van een potente sportwagen. Hij zou in 3,6 seconden van 0 naar 100 km/h accelereren en in 12,8 seconden van 0 naar 200.

Lamborghini claimt een top van 305 km/h. Vanaf 100 km/h zou hij binnen  33,7 meter volledig tot stilstand kunnen komen, wat zeer indrukwekkend is. Er zitten dan ook kanjers van remmen op, de keramische schijven vóór hebben een diameter van 44 centimeter en worden in een waakzame greep gehouden door klauwen met tien remzuigers per stuk, achter is de diameter 37 centimeter en tellen de klauwen zes zuigers. Een prijs is inmiddels bekend, reken erop dat je minstens € 278.844 aan PON in Leusden moet overhandigen om een Urus aan je stal toe te voegen.

Het is geen auto die vanaf de bodem nieuw is, Lamborghini is druk in de weer geweest met technologie van andere auto’s uit het portfolio van Volkswagen. Onder de motorkap ligt de twinturbo V8 die we al kennen van de Porsche Cayenne Turbo (en ook de Panamera), echter met een vermogen dat 100 pk hoger ligt. Hij heeft dezelfde luchtvering als de Cayenne Turbo en deelt ook zijn achttraps transmissie, achterdifferentieel met torque vectoring, anti roll-bars met variabele weerstand en achterwielbesturing met de Porsche, alles uiteraard afgestemd op het specifieke persoonlijkheid van de Urus. De nieuwe Lamborghini zou een totaal ander karakter hebben dan de Cayenne Turbo. Het enig mechanische verschil is dat de Urus geen centraal differentieel heeft dat het koppel tussen beide aangedreven assen verdeelt, maar van een vaste verdeling is voorzien: 60% achter en 40% voor.

De bestuurder kan uit zes rijkarakteristieken kiezen via het ANIMA (Adaptive Network Intelligent Management) systeem. De standen Strada, Sport en Corsa kennen we al van andere Lamborghini’s, maar Terra, Neve en Sabbia – voor terrein, sneeuw en zand – zijn nieuw. Je hebt ook nog standje Ego waaronder je een eigen voorkeurskarakteristiek kunt programmeren voor besturing, motor en vering/demping. Je regelt dat met een soort van hefboom in de middenconsole, die aan een vliegtuig doet denken, een associatie die elders in de cockpit ook wordt gezocht.

Het gebruik van veel bekende componenten zou er toe kunnen leiden dat de Urus ‘geen echte Lamborghini’ wordt genoemd, maar volgens CEO Stefano Domenicali is de auto zeer wel in staat sceptici van het tegendeel te overtuigen door zijn specifieke karakter, dat veel meer dat van een sportwagen zal zijn dan dat van een SUV.

Hoewel je in het uiterlijk DNA-sporen van VW herkent, is de Urus onmiskenbaar een Lamborghini: hij is verre van subtiel met zijn grote koelopeningen en veelheid aan scherpe lijnen en vouwen. De eerste indruk is dat hij enigszins overgedecoreerd is, om hem ten koste van alles anders en ‘een echte Lamborghini’ te laten zijn. Het interieur is qua ontwerp een evenwichtigere prestatie – ondanks de herkenbare schakelaars en knoppen uit de rekken van Audi.

Lamborghini verwacht dat de Urus in de toekomst 50% van het gebouwde volume gaat uitmaken. De fabriek is zodanig uitgebreid dat er 20 stuks van de Urus per dag geproduceerd kunnen worden. Waarschijnlijk gaat hij ervoor zorgen dat Lamborghini supersportwagens kan blijven maken (net zoals de Cayenne de toekomst van de 911 heeft veiliggesteld), hopelijk met mooie, hoogtoerige atmosferische V10’s en V12’s.


Tags: ,
Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks

Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.





Vorig bericht

Ik verwacht dat Porsche toekomstige concurrent Tesla gemakkelijk gaat verslaan

Volgend bericht

Eerste test nieuwe Alpine A110




Uitgelicht

Ik verwacht dat Porsche toekomstige concurrent Tesla gemakkelijk gaat verslaan

Weet u wat Ferrari per auto verdient? Journalisten van een Duits managementblad zochten dat onlangs uit. Ferrari maakt op elke...

25 November 2017

Webdevelopment