Laatste nieuws

Opel Corsa OPC: op pole position

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 30 november 2015

Nu Ford, Peugeot, Renault en ook Seat nogal straf gepeperde hatchbacks de straat op hebben gestuurd, lag de lat meteen hoog voor Opel’s nieuwe Corsa OPC. Maar hij dringt meteen door tot de toppers.

Corsa OPC

Je kunt zelf kiezen hoe strijdlustig je de OPC wilt hebben, met of zonder Performance Pakket, toegesneden op snelle rondje op de beruchte Nürburgring. In de Groene Hel heeft de nieuwe OPC overigens zijn opvoeding genoten. Of je nu wel of niet om die rondetijden geeft, waar de industrie zo aan lijkt te hechten, je kunt er in elk geval niet omheen dat een auto die op de Ring goed je stuurt, op zo goed als alle wegen zijn mannetje staat. Als een auto dáár klopt, klopt hij overal.

Het Performance Pakket kost €1995 en is eigenlijk een must – zeker voor dat geld. Je krijgt er 18-inch wielen voor, remmen van Brembo en last, but certainly not least een mechanisch sper van Drexler in de vooras. En dat laatste maakt de OPC vooral tot een spektakel. Opel heeft de OPC niet alleen maar een injectie met spierversterkende middelen gegeven, maar heeft meer dan ooit geïnvesteerd in het verbeteren van zijn wegligging en weggedrag, waardoor de OPC zonder meer trackday-waardig is – je gaat daar zeker geen figuur slaan.

Corsa OPC

Zonder dat hij spijkerhard is, is de demping goed voor elkaar, dankzij zogenaamde frequentieselectieve dempers van Koni. Dat zijn niet elektronisch gestuurde dempers, die echter wel in enige mate ‘niet passief’ zijn – ze zijn voorzien van een ventiel dat reageert op de bewegingsfrequentie van de auto en de dempkrachten aanpast aan het geweld waarmee je over het asfalt boendert.

Klinken doet hij ook goed, dankzij een uitlaat van Remus die net onder de wettelijke limiet zit. De OPC is zeker geen lawaaipapegaai, maar klinkt wel wat sportiever en steviger.

Dwars voorin ligt dezelfde motor als in de vorige OPC, maar met een nieuw in- en uitlaattraject, een nieuwe tussenkoeler en nieuwe injectoren, waardoor hij goed is voor 207 pk. Interessanter is dat hij 280 Nm aan koppel kan leveren.

Opel Corsa OPC (12)

Exterieur en interieur zien er goed maar niet overdreven flitsend uit, waardoor het heel wel mogelijk met deze OPC een low profile te houden, zodat je hem er als een stil genoegen op na kunt houden. Voor spotters zijn vooral de grote wielen en de luchtsleuven voorin – neppers helaas – de belangrijkste kenmerken.

De Recaro’s zitten uitstekend en het stuur ligt lekker in de hand. Hoe hij rijdt?

Opel Corsa OPC

Nu, van de kleine hete hatchbacks achten we de Ford Fiesta ST bijzonder hoog, maar die moet zijn plek op het hoogste podium vanaf nu aan de Corsa OPC afstaan. Het is een serieus goed uitgewerkte en afgestemde auto die zichzelf fenomenaal snel de hoeken uit weet te katapulteren. Een echt sperdifferentieel is wat dat betreft zo veel beter dan een elektronische voorziening, zeker als het zo compromisloos sportief afgestemd is als bij deze Opel. Je kunt menige achtervolger verrassen en op achterstand zetten door voor het aansnijpunt van een bocht al vol gas te geven en het sper zijn werk te laten doen. Differentieel en tractiecontrole weten feilloos het mechanische maximum van de voorbanden op te zoeken en ten volle te gebruiken. Je krijgt er niet gauw genoeg van. Het is wel zaak de knuisten goed aan het stuur te houden, want door het grote aandrijfkoppel wil de OPC een beetje ‘schaatsen’, zelfs in rechte lijn. Bestuurders die van gas geven houden, maar ook geregeld met hun telefoon in de weer zijn, lopen daardoor wat meer risico dat ze een keer 112 moeten bellen. Je voelt overigens goed wat de voorwielen doen, niet alleen in je torso, maar ook in je handen, want de feedback van de elektrisch bekrachtigde besturing is royaal.

Opel Corsa OPC (10)

Het weggedrag is uitstekend, de Corsa OPC ligt heel stabiel op de weg en de vooras volgt elk bevel met hondse trouw op. Door de enorme tractie en de rappe respons van de motor doet het er nauwelijks toe wat de achteras doet – een eigenschap waardoor de OPC enorm veel vertrouwen geeft, maar het is zeker geen auto voor beginners, zeker omdat hij in hogesnelheidsbochten iets te veel overhelt en onrustig kan worden.

Opel Corsa OPC

Ook het schakelen is een genoegen, snel en precies, wat Opels OPC-chef  Volkert Strycek bereikt heeft door ervaringen uit de autosport te gebruiken. Hij heeft zich ingespannen de Corsa tot een eersteklas Ring Raket om te vormen – zonder zijn kwaliteiten als aangenaam vervoer teniet te doen – en is daar uitstekend in geslaagd.

Hoewel het officiële verbruikscijfer 1 op 13,3 is, moet je er in de praktijk op rekenen dat hij onder de 1 op 10 duikt, als je veelvuldig van zijn charmes gebruik maakt. Helaas wordt de Corsa OPC door zijn relatief hoge CO2-uitstoot van 174 gram met een bizar hoge € 11.000 BPM belast (op een ‘gewone’ Corsa bedraagt de BPM slechts € 3.000).

Op de weg staat hij wat ons betreft op pole position, maar op onze markt is hij daardoor gedwongen tot achteraan starten.

TEKST Ton Roks

Corsa OPC

OPEL CORSA OPC
Motor viercilinder met turbo, dwars voorin geplaatst, inhoud 1598 cm3, boring x slag 79,0 x 81,5 mm
Vermogen 207 pk bij 5.800 min-1 en koppel 245 Nm tussen 1900 en 5.800 min-1, 280 Nm bij overboost
Transmissie zesversnellingsbak, handgeschakeld, voorwielaandrijving, differentieelsper met lamellen
Afmetingen wielbasis 2510 mm, lengte 4036 mm, breedte 1736 mm, hoogte 1479 mm, tankinhoud 45 liter
Gewicht 1272 kilo (rijklaar)
Verbruik gemiddeld normverbruik 1 op 13,3
Acceleratie 0 -100 km/h in 6,8 sec.; 80 – 120 km/h in 6,4 sec.
Topsnelheid 230 km/h
Prijs vanaf € 32.995 (NL); €22.100 (B)

 

 

 


Print Friendly




Ton Roks
Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

McLaren 570S Coupé: briljant goed

Volgend bericht

Seat Ibiza Cupra: nauwelijks te versmaden




Uitgelicht

McLaren 570S Coupé: briljant goed

McLaren doet wat het een aantal jaren geleden beloofd heeft. Met de 570S breidt het zijn sportwagenpark naar beneden uit,...

30 November 2015

Webdevelopment