Laatste nieuws

Opel en Peugeot, van kampioen naar gigant?

Alle columns / Alle nieuwsberichten / Ton Roks / 6 maart 2017

General Motors heeft Opel – en daarmee ook Vauxhall – voor $ 2,3 miljard verkocht aan PSA. Dat is overigens een koopje, zeker omdat een fors deel van de pensioenverplichtingen bij GM blijft.

Wat moeten die Fransen met Opel? Dat is de vraag die ik de afgelopen dagen meerdere malen gesteld heb gekregen. Een deel van het antwoord heeft de vriendelijke en bescheiden Carlos Tavares in februari gegeven, tijdens zijn persconferentie over de winst van PSA, die zich momenteel richting zes procent beweegt. Hij zei toen in de acquisitie van Opel een kans te zien een ‘ Europese autokampioen’  te vormen door het combineren van een Frans en een Duits autobedrijf – met een sterk Brits merk (Vauxhall) als extraatje. Hij doelde daarmee zonder twijfel op het creëren van een autoreus die in staat is zich (beter) te verweren tegen Volkswagen (VAG), Toyota en de Koreaanse concurrenten. Tavares (tweede van links op de feestfoto) zei dat de PSA-Opel combinatie op middellange termijn vijf miljoen auto’s per jaar moet kunnen verkopen en over de volle breedte een winstmarge van zes procent moet kunnen halen, vergelijkbaar met de marge die PSA zich ten doel stelt.

Of Tavares dat kan waarmaken? Hij heeft in elk geval Peugeot en Citroen er binnen drie jaar bovenop geholpen – PSA schrijft nu zwarte cijfers. En hij heeft ook een belofte gedaan bij zijn aantreden: een of meer partners zoeken (en vinden) die voor verdere groei kunnen zorgen.

Opel blijft een Duits bedrijf, heeft Tavares gezegd, met een Duits management, dat onder leiding van Karl-Thomas Neumann (tweede van de rechts op de foto) uit het dal aan het klimmen is. Een helpende hand kan Opel echter zeker gebruiken, want het heeft al een decennium van verliezen achter de rug. Tavares staat nu voor de uitdaging Opel op dezelfde wijze te revitaliseren als PSA, dat ooit in een vergelijkbare positie was als Opel nu. Hij gaat overigens ‘op afstand’ helpen, de mannen van Opel moeten de klus zelf klaren, Tavares wijst alleen maar de weg.

Uiteraard ziet Tavares veel synergie: Peugeot, Citroën en Opel overlappen elkaar behoorlijk, dus qua onderhuidse techniek valt er heel wat te verdelen. Daar zit echter ook een probleem, want merken hebben onderscheidend vermogen nodig om zich in de markt te profileren – als je een grote waaier met merken in handen hebt, kan dat lastig zijn. Kijk naar VAG, dat weliswaar heldere merkidentiteiten voor Volkswagen en Skoda heeft gecreëerd – en ook voor het hogere gamma van Audi – maar nog altijd worstelt met Seat. Het eerste geeft aan dat het zeker mogelijk is met meerdere merken in dezelfde markt te opereren, het tweede dat het niet gemakkelijk is.

Tavares zal een oplossing moeten vinden hoe Peugeot, Citroën en Opel/Vauxhall met elkaar te laten concurreren zonder elkaar te kannibaliseren. En dan heeft hij ook nog DS, waarvan de onderscheidende ambities nog onvoldoende in bijbehorende producten zijn vertaald.

Maar hij kan moed putten uit het feit dat het hem met Citroën en Peugeot gelukt is en dat er meer geslaagde voorbeelden zijn, niet alleen binnen VAG maar ook binnen het concern Hyundai – met Kia.

Een andere vraag is waarom ‘global player’ GM besloten heeft zich uit de Europese arena terug te trekken – die is weliswaar buitengewoon competitief, maar ook heel aantrekkelijk. Blijft het met alleen maar met Corvette en Cadillac in Europa? Of houdt GM het merk Chevrolet, dat in 2015 hier van de markt is gehaald, achter de hand om met budgetauto’s terug te keren, indien de tijd daarvoor rijp is?

Tot slot: als Tavares met PSA/Opel een ‘autokampioen’ heeft gecreëerd, is hij dan klaar of gaat hij met Marchionne en diens FCA praten en stoot hij door naar ‘autogigant’?

 

 

 


Print Friendly




Ton Roks
Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Ocean to Ocean, lezersreis dwars door de USA

Volgend bericht

Peugeot 3008 Auto van het Jaar 2017




Uitgelicht

Ocean to Ocean, lezersreis dwars door de USA

Een avontuurlijke reis van de Atlantische Oceaan naar de Stille Oceaan, dwars door Amerika, over zogenaamde lost highways,...

6 March 2017

Webdevelopment