Laatste nieuws

Peugeot 208 GTi 30th

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 4 januari 2015

PEUGEOT_208GTI30th_056

De 205 GTI is al een aantal malen teruggekomen, maar geen enkele keer werd het origineel benaderd of overtroffen. Nu, dertig jaar later, zou hij echt terug moeten zijn – in de vorm van de 208 GTi 30th. Peugeot zelf is overtuigder dan ooit.

The Legend Returns, luidt de slogan waarmee deze meest radicale editie van de 208 GTi is aangekondigd. Die kreet deed me niets, wat me wel wat deed was de mededeling dat hij door Peugeot Sport is ontwikkeld, hetzelfde clubje dat voor de RCZ-R verantwoordelijk was en daarmee een hetere, zij het wat minder gepolijste sportcoupé op de wielen heeft gezet dan Audi met zijn nieuwe TT.

We konden de 208 GTi 30th uitproberen op Dreux, een circuitje dat niet al te ver van Parijs ligt en dat door Peugeot samen met Monthléry, Mortefontaine en niet nader genoemde wegen in Mougins wordt gebruikt om de chassis’ van sportieve modellen fijntjes af te stemmen.

Het feit dat Peugeot Sport ook een heel snelle auto voor de heer Loeb bouwde om Pikes Peak op te stormen, op Le Mans heuglijke dingen heeft gedaan en verder heel competente rally en Dakar-auto’s bouwt, veroorzaakt natuurlijk hooggespannen verwachtingen als je naar zo’n supergaaf  in twee kleuren gespoten 208 GTI 30th toeloopt. De meerprijs van het speciale en nogal arbeidsintensieve lakwerk is overigens € 950. Het is even slikken, maar je kunt zeker zijn van zowel ver- als bewonderende blikken.

PEUGEOT_208GTI30th_025

Als je niet voor zo’n uitbundige rode glimbroek kiest, blijft de 30th overigens wel herkenbaar: ondermeer aan de rode biezen op zijn grotere, lichtmetalen 18-inch wielen, aan de ronde uitlaatmonden en aan de koolstofvezel accenten. Peugeot Sport zegt er een echte track car van gemaakt te hebben, waarvan motor, transmissie en remmen prima tegen circuitgeweld bestand zijn, maar zonder dat de GTi 30th het vermogen heeft verloren comfortabel over Routes Nationales en met gepaste chique over de Champs-Élysées te zoeven.

De 1,6-liter turbomotor heeft een upgrade ondergaan, hij is 8 pk sterker dat die van ‘normale’ GTi, maar andere wijzigingen zijn veel belangrijker. Hij heeft de sterkere zesbak van de RCZ-R, met kortere overbrengingsverhoudingen, en het aandrijfkoppel wordt naar de voorwielen geleid via een Torsen sperdifferentieel. De stabilisatorstang vóór is daardoor iets dunner kunnen worden, maar achter is hij hetzelfde gebleven. Uiteraard zijn er andere dempers gekozen en harde veren gemonteerd, vóór 30% en achter zelfs 80. De spoorbreedten zijn vergroot (22 millimeter voor en 16 achter), de wielgeometrie is aangepast en de auto staat op grotere wielen met Michelin Pilot Super Sports, die een enorme invloed op het weggedrag hebben. Peugeot Sport heeft ze overigens niet daarom alleen gemonteerd: de kleverige Michelins waren ook nodig om de voordelen van het sper maximaal te verzilveren.

PEUGEOT_208GTI30th_010 PEUGEOT_208GTI30th_003

De achterremmen zijn hetzelfde gebleven – en zien er iel uit achter die open 18-inch wielen – maar vóór zijn grotere schijven gemonteerd (323 millimeter) met vier zuigers per klauw. Een logische keuze want auto’s deze vertragen hoofdzakelijk met hun voorwielen.

De 208 GTi 30th accelereert van 0 naar 100 km/h in 6,5 seconden, wat mede te danken is aan het feit dat de toerenbegrenzer in de tweede versnelling eventjes van 6500 naar 6850 min-1 wordt verlegd, waardoor je de 100 kunt halen met één keer schakelen. Van verzet wisselen kost namelijk minstens 0,3 seconde, zelfs in professionele handen.

Deze rij-indruk is een beperkte, in die zin dat we de 30th niet op de openbare weg hebben gereden, maar alleen op Dreux wat geen erg uitdagend circuit is en waarop je hoofdzakelijk in II en III rijdt. We hadden daar ook ‘gewone’ 208 GTi’s ter beschikking en al snel werd duidelijk dat het verschil fors is.

Wat meteen opvalt, is het betere remgedrag, er zit een stevige ‘beet’ in en de vertraging is uitgesproken sterk, zonder dat de doseerbaarheid heeft ingeboet. De 30th laat zich daardoor vrijwel meteen met veel vertrouwen hard rijden, ook doordat hij heel stabiel blijft tijdens extreem vertragen.

PEUGEOT_208GTI30th_016 PEUGEOT_208GTI30th_057

Uiteraard ook heel opvallend is de grotere tractie. Op alle plekken waar de gewone GTi zijn binnenste, ontlaste wiel laat spinnen – waarmee kostbare trekkracht wordt verspild – bijt de 30th zich met zijn Torsen sper in het asfalt vast en gáát gewoon, waardoor je een stuk sneller de bochten uit komt kogelen. Zonder wielspin. Als gevolg daarvan kun je in de 30th aanzienlijk strakker en nauwkeuriger je lijnen rijden – hij ‘drijft’ niet naar buiten zoals de gewone GTi doet als je met veel gas een curve uitaccelereert. Hij blinkt bovendien uit door de mate waarin hij op de limiet nog koerswijzigingen of correcties toestaat zonder onrustig te worden.

Je hoeft geen enorm gevecht met het stuurwiel te leveren, als het Torsen diff voor je aan het werk is, wat mede te danken is aan de tractiecontrole die subtiel op de achtergrond zijn werk doet. Hoe veel dat systeem doet, merk je als je het uitzet, dat gaat de 30th meteen  flink ‘schaatsen’ bij vol gas acceleratie.

PEUGEOT_208GTI30th_036

En natuurlijk komt de vraag of eindelijk dat losbandige achterkantje van de 205 GTI terug is? Neen, dat is het niet, de 208 GTi 30th is niet zodanig opgezet dat de achterpartij onmiddellijk uitbreekt als je in een snelle bocht van het gas afgaat. Als je de auto helpt door hem fors te ‘zetten’ is dat type overstuur wel op te roepen. Normaliter voel je alleen een sterke impuls naar buiten in de achteras, precies genoeg om het insturen gretiger te maken. Daardoor loont het met het gewicht van deze GTi te spelen – veel meer dan bij de gewone GTi die altijd stug weigert zijn equilibrium te verliezen.

PEUGEOT_208GTI30th_092 PEUGEOT_208GTI30th_093

De concurrentie? Met de Clio RS heeft hij waarschijnlijk weinig moeite, met de Fiesta ST kan het spannend worden. De 208 GTi 30th is niet zo’n branieschopper als de Ford, hij heeft een kalmere persoonlijkheid, zonder qua competentie achter te blijven.

Samengevat: ten opzichte van de andere 208 GTi is de 30th een snellere, wat agressievere auto, die scherper en preciezer stuurt, die zijn vermogen veel beter op straat brengt en als snelle entertainer aanzienlijk beter geslaagd is. Is de legende dus terug? Peugeot is er nog nooit zo dichtbij geweest.

PEUGEOT 208 GTi 30th

MOTOR 1598 cm3 viercilinder met turbo, vermogen 208 pk bij 6000 min-1, koppel 300 Nm bij 3000 min-1 TRANSMISSIE zestraps handbak, voorwielaandrijving met zelfsperrend Torsen differentieel REMMEN bekrachtigd, geventileerde schijven voor en achter, voor met vierzuigers per klauw  AFMETINGEN LxBxH 3962 x 1739 x 1450 mm, wielbasis 2538 mm, bandenmaat 205/40/18 Michelin Pilot Super Sport  BAGAGERUIMTE 285 liter TANKINHOUD 50 liter GEWICHT 1185 kilo (met volle tank) TOPSNELHEID 230 km/h ACCELERATIE 0- 100 km/h in 6,5 sec. VERBRUIK gemiddeld 1 op 18,5 PRIJS vanaf € 30.208 (NL), vanaf € 27.605  (B)

 


Print Friendly




Ton Roks
Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

In een parkeergarage, 25 jaar lang

Volgend bericht

Cadillac ATS 2.0T Coupé




Uitgelicht

In een parkeergarage, 25 jaar lang

Een Ferrari 365 GTB/4 Daytona die 25 jaar onaangeroerd in een Canadese parkeergarage heeft gestaan. In maart 2015 is hij door...

21 December 2014

Webdevelopment