Laatste nieuws

Plotseling terug op de radar

Alle nieuwsberichten / 23 november 2015

jag_heritage_jaguar_xjs_lynx_eventer_1993_LowRes

Terugblikkend op de veilingen van Pebble Beach lijkt het erop dat de absurde prijsstijgingen in het topsegment tot rust komen en er groei aan de onderkant van de markt begint te ontstaan. Goed of slecht nieuws?

Ik heb daar gemengde gevoelens bij, het is mooi als je klassieker méér waard blijkt te zijn geworden als je hem verkoopt, maar uiteindelijk is het vooral een nadeel: als de prijzen blijven stijgen, beweegt de hobby langzaam maar zeker van ons vandaan. Als je gewend bent klassiekers te kopen tussen pakweg de 10 en 15 mille, blijft er op een gegeven moment niet zo veel keuze meer over – of je moet naar Youngtimers uitwijken.

Hoe dan ook, het zou het mooiste zijn als de prijzen van betaalbare klassiekers stabiel blijven, zodat je – als je een klassieker na een paar mooie jaren verkoopt – je geld ongeveer terugkrijgt, als beloning voor de goede zorgen. Aan prijsstijgingen hebben we uiteindelijk allemaal niets, je kunt wel meer ‘vangen’ als je iets verkoopt, maar je moet ook meer afrekenen als je iets anders aanschaft. Uiteindelijk is het netto effect van een fikse waardeontwikkeling dat klassieke auto’s een liefhebberij van alleen maar rijken worden.

Gelukkig zijn er nu nog behoorlijk wat fijne en interessante auto’s te koop voor niet al te veel geld. Een merkwaardig fenomeen is dat sommige auto’s, waar je jaren niet of nauwelijks naar om hebt gekeken, plotseling terug op je radar komen en je aan het denken zetten. Zoals bijvoorbeeld de Jaguar XJ-S. Die heeft in een keer iets, hij lacht mij meer dan ooit toe als een heerlijke GT van de oude wereld, met echte grace and pace, en hij is nota bene nog redelijk betaalbaar ook. Het hoeft niet eens zo’n enorme V12 te zijn, ik herinner me uit de tijd dat ze nieuw op de markt waren, dat de 4,0-liter zescilinders het fijnst stuurden, zeker de Sport versies.

Mazda RX-7

Laatst viel ook mijn oog op de Mazda RX-7, de laatste editie. Een heel mooie sportwagen, die qua verleidelijkheid van zijn vormen nauwelijks voor de Jaguar E-type onder doet. Gemakkelijk zijn RX-7’s van de laatste generatie niet te vinden, maar ik denk dat het een auto is die op een goed moment qua waarde stabiel blijft en veel rijgenoegen kan geven.

Zo zijn er nog wel wat meer auto’s, zoals de Honda NSX die al in waarde aan het stijgen is, maar instappen is nu nog redelijk te doen. Youngtimers die kans hebben later hoger gewaardeerd te worden dan nu zijn de MG ZT260, Dodge Viper, Honda S2000, Lancia Delta Integrale, de BMW’s Z3 en Z4 Coupé, het duo Toyota GT86 – Subaru BRZ en natuurlijk de Land Rover Defender, die we in nummer 018 van Octane hebben uitgezwaaid.

Hoe dan ook: ik kan er mee leven dat de auto’s die ik toch al niet kon betalen, nog veel meer waard worden, maar hoop van ganser harte dat de rest van de klassiekers en youngtimers bereikbaar blijft – voor ons allemaal.


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks

Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.





Vorig bericht

Het juweel in Porsche's kroon

Volgend bericht

Een klinkende nieuwe entree




Uitgelicht

Het juweel in Porsche's kroon

Elke fabrikant van sportwagens heeft ergens in zijn geschiedenis een auto gebouwd waarvan we nu zeggen dat die de essentie...

23 November 2015

Webdevelopment