Laatste nieuws

Porsche 911 Von Schmidt: ouder en beter

Alle reportages / 12 juni 2017

Een nieuw label aan het firmament der Nederlandse automobielen? Als het aan Frank Schmidt uit Oss ligt, zou dat zo maar kunnen. Onlangs leverde hij zijn tweede 911 Von Schmidt af, en er volgen er meer….

Als je het type autoliefhebber bent dat 100% originaliteit aanbidt, is een Von Schmidt niks voor je. Maar je kunt voor ‘origineel’ wel bij Frank Schmidt in Oss terecht – als sinds 1991 is hij Porsche Specialist, houdt zich zowel met reparaties als onderhoud en restauraties bezig. Zijn nieuwe label, Von Schmidt, waaronder hij sterk gemodificeerde 911’s bouwt, is een nevenactiviteit, waarvoor hij gebruik maakt van zijn originele naam – hij is namelijk van Duitse afkomst.

Wat is een Von Schmidt precies? “Het is een 964, de op een na laatste luchtgekoelde 911, die volledig opnieuw is opgebouwd in de stijl van het F-type, de 911 zoals die tot 1974 werd verkocht. In wezen is een Von Schmidt een Porsche waarin zo veel mogelijk aantrekkelijke elementen uit twintig jaar 911 zijn gestopt”, aldus Frank Schmidt. Hij is niet de eerste die op die wijze 911’s verbetert, we kennen allemaal de auto’s van Singer en Magnus Walker, maar Frank Schmidt gaat een eigen koers. “Ik kies natuurlijk voor een spannend uiterlijk, maar ik wil ook een onderscheid creëren qua techniek, dat vind ik minstens zo belangrijk”, verduidelijkt hij.De Von Schmidt die hij klaar heeft staan voor een korte testrit is een schitterende donkerblauwe 911, die pas in het buitenlicht goed tot leven komt, en waar vanaf spat dat hij met veel oog voor detail is gebouwd.

Het is de tweede Von Schmidt die Frank en zijn collega’s hebben gebouwd, de derde is al in de maak. Kosten? “Je begint met een goede 964, die vind je zo voor rond de 50.000 euro. We hebben er vervolgens negen maanden werk aan om er een Von Schmidt te maken, totaal gereviseerd en helemaal naar de smaak en wensen van de klant. Geen een Von Schmidt wordt hetzelfde als een andere. Als hij klaar is, heb je tegen de twee ton uitgegeven, daarvoor heb je dan een nagelnieuwe 911 in de stijl van twintig jaar daarvoor”.

Hoeveel werk er in de Von Schmidt 02 zit, wordt snel duidelijk als Frank vertelt wat er allemaal aan is gebeurd. Het is – uiteraard – een 964 met nog steeds de originele motor erin, echter voorzien van de cilinders en zuigers van de 993 RS, waardoor het slagvolume geen 3,6 maar 3,8 liter is. “Het is nu nog steeds een auto met matching numbers, maar met iets meer dan 300 pk. Het precieze aantal weet ik niet, maar pk’s vind ik niet zo belangrijk. Ik ga voor koppel en souplesse, dat zijn de eigenschappen die maken dat een auto lekker rijdt”, aldus Frank Schmidt. De zescilinder is gekoppeld aan de bak van de 993 (de 911 uit de jaren periode 1994-1998), waardoor je geen vijf maar zes versnellingen ter beschikking hebt. De autobouwer uit Oss heeft het geluk dat de maten van een oude 911 F-type en de latere 964 (de 911 uit de jaren 1989-1994) sterk overeenkomen, en daarvan maakt hij handig gebruik van door de 964 de neus van zijn twintig jaar oudere voorganger te geven – uiteraard met behoud van de impactzones, zodat de veiligheid niet wordt gecompromitteerd. Hij krijgt ook een motorkap in oude stijl en een bijpassende bumper, die Schmidt zelf heeft ontwikkeld en waarin de oude achterlichten natuurlijk perfect passen. Daaronder kijkt een prachtig eigen roestvrijstalen uitlaatsysteem met twee katalysatoren je aan. Er komt een mooi kloek geluid uit, maar binnen fatsoenlijke normen – het laat kenners horen dat er iets bijzonders aan komt, maar doet geen voethangers op de vlucht slaan.

Het ingrijpendste werk aan een Von Schmidt vormt de carrosserie – bijna alles is anders. De achterschermen – die bijna de gehele zijkant van de auto vormen, tot aan de B-stijl, heeft  Schmidt vervangen door uitgebouwde exemplaren van koolstofvezel, waarvan de rondingen perfect aansluiten op de carrosserie en de bumper. Die schermen zitten er niet alleen op om gewicht te besparen, maar ook om banden te monteren die net even breder zijn dan standaard. Vóór staat de Von Schmidt 02 op maat 225/50/17, achter op 275/40/17. Frank heeft gekozen voor Michelin’s Pilot Sport. “Dat is een prima straatband, met een zachte compound, waarmee je heel goed normaal kunt rijden maar ook heel goed erg hard. Om wegligging en weggedrag te optimaliseren en eventueel naar eigen smaak aan te passen, staat de auto ook op Bilsteins die qua hoogte en ook qua dempkarakteristiek instelbaar zijn”.

Ook de voorschermen zijn van koolstofvezel, maar wat Frank Schmidt betreft, was het werk daarmee niet gedaan. “Ik heb hem binnenschermen gegeven van kevlar aramide, je kunt het ruitjespatroon zien. Het ziet er niet alleen goed uit, maar het beschermt de auto ook tegen steentjes en zout. Ik weet waar 911’s roestgevoelig zijn en waar ik ze extra moet beschermen. Ik behandel de hele auto met 3M coating, zowel van binnen- als van buiten. Je weet maar nooit met wat voor weer je te maken krijgt, we leven immers in Nederland”.

Schmidt schat de 911 door het gebruik van lichter plaatwerk zo’n 200 kilo minder op de schaal brengt dan de originele auto, een significant verschil en een forse opkikker voor de pk/gewichtsverhouding. Je raakt niet snel uitgekeken op de 02, zoveel mooie details zijn er te zien, zoals de tankvuldop in het midden van het kofferdeksel, naar voorbeeld van de racers van vroeger. Ook de vuldop van het dry sump smeersysteem heeft Frank Schmidt naar buiten gebracht, hij bevindt zich niet meer onder de motorkap, maar rechts in de flank van de 911.
Diezelfde aandacht voor details, en dan in het bijzonder details die een glimlach op je gezicht toveren, zie je ook in het interieur terug. Zo heeft hij de handtekening van de eigenaar in de rode wijzerplaat van de toerenteller verwerkt, hij is immers de man die fundamentele keuzes ten aanzien van uiterlijk en samenstelling heeft gemaakt. Het mooist zijn wel de kleine pijltjes bij de meters voor de olie- en benzinestand – de eerst wijst naar rechtsachter je, de tweede recht naar voren.

 

Het rood van de tekst ‘Porsche’ op de portieren, zie je niet alleen terug op de toerenteller, maar ook op de gordels en de stiknaden van de stoelen, die ook in de stijl van eind jaren ’60, begin ’70 vervaardigd zijn. Schmidt vertelt dat hij voor auto 03 nieuwe stoelen ontwikkelt. “Ik ben bezig de standaard Recaro’s een old style look te geven, met volledig behoud van de elektrische verstelling. Ik ben er al ver mee en dat gaat helemaal lukken.”
Hij heeft tevens een nieuw dashboard ontwikkeld en extra knoppen laten draaien van aluminium, die qua stijl perfect bij de rest passen en waarmee je de deurvergrendeling en verlichting kunt bedienen.
Op weg met de Van Schmidt 02 is het eerste dat opvalt dat kleine veranderingen de 911 zo veel klassiek karakter geven. Het feit dat je geen groot stuurwiel met airbag in je handen met maar een mooiere – en kleinere – Momo zet je meteen al een flink stuk terug in de tijd, de kogelspiegels doen dat ook. Je ziet er uiteraard minder in dan in die moderne giga spiegels, maar dat is een offer dat de koper van een Von Schmidt gaarne zal brengen. Om ze in de driekwart-ruitjes te bevestigen heeft Frank deze van lexaan moeten vervaardigen. “De spiegels zijn van binnenuit verstelbaar, maar dan moet je wel eerst je raam voor open doen”, grapt Schmidt.

Dat hij lichter is dan een hedendaagse Porsche voel je meteen, er zit meer urgentie in alle reacties op stuurwiel, remmen en gaspedaal. De motor is een snoepje, het is geen temperamentvol en explosief raceapparaat, hij blinkt uit door vooral veel souplesse en trekkracht van onderuit, eerst heel vriendelijk, daarna wat nadrukkelijker en heel krachtig boven de 4000 toeren. De zesbak schakelt prima, puntig en strak en het wisselen van verzet is een genoegen, net zoals het geluid van de luchtgekoelde motor. Porsche weet dat in de hedendaagse, watergekoelde 911’s goed na te bootsen, maar het rasperige geluid van een ‘oude’ luchtgekoelde motor is en blijft het lekkerste snoepgoed voor de oren.

De Von Schmidt is niet overmatig geveerd en gedempt, hij ligt mooi strak op de weg en boezemt vertrouwen in. Hij biedt je feitelijk de wegligging en prestaties van een moderne 911 in een klassiek pakket, echter met dat verschil dat hij altijd sportief aanvoelt en rijdt, je hoeft daarvoor geen knop ‘sport’ in te drukken zoals bij moderne 911’s.
Onderstel en remmen lijken volledig in staat de 300 pk op de weg te brengen, en mede doordat er 200 kilo gewicht uit de auto is gehaald, zul je niet snel voor een moderne 911 opzij hoeven te gaan – misschien hij wel voor jou.
Het meest indrukwekkende is echter de soliditeit van de Von Schmidt, je hoort geen piepje of kraakje, ook niet op een slecht wegdek, hij rijdt als een nagelnieuwe Porsche. Frank Schmidt claimt dan in je zijn Von Schmidt net zo goed 20 jaar onbezorgd kunt rijden als in een nieuwe 911. De uitstekende afwerkingkwaliteit van de 02 spreekt dat in elk geval niet tegen.

Het fenomeen ‘specials’ is een bekend gegeven in de wereld der klassiekers, en heeft nu ook zijn intrede gedaan in de wereld der youngtimers. Dergelijke specials zijn een cocktail van nieuwe en oude elementen en het is de kunst de juiste ingrediënten en dosering te kiezen. Het is gemakkelijk om iets te ver te gaan, de lijn tussen ‘smaakvol’ en ‘over de top’ is gevaarlijk dun. Het siert Frank Schmidt dat hij precies de juiste toon heeft getroffen – een toon die prima bij het merk Porsche past. Zijn eerste Von Schmidt was een smaakvolle, evenwichtig samengestelde voltreffer (zie de website van Schmidt in Oss) en deze tweede is dat ook. Als hij die delicate lijn weet vast te houden, zou Von Schmidt onder de liefhebbers van Porsche wel eens net zo’n begrip kunnen worden als Singer en Walker.

Tekst Ton Roks // Fotografie Lilla Leopold


Print Friendly




Ton Roks
Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Raskatten: Jaguar E-type Semi-Lightweight & F-type SVR

Volgend bericht

De Jaguar Daimler club viert feest




Uitgelicht

Raskatten: Jaguar E-type Semi-Lightweight & F-type SVR

Ontmoeting van twee Jaguar’s, een E-type Lightweight ‘Made in Holland’ en de F-type SVR. Een lichtgewicht voor...

12 June 2017

Webdevelopment