Laatste nieuws

RCF: vuist in te dikke handschoen

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 15 oktober 2015

????????????????????????????????????

Hooggespannen verwachtingen: de RC F is min of meer de opvolger van de uitstekende IS-F en hij deelt wat zijn DNA met de adembenemend geweldige LFA.

Hij maakt in elk geval goed duidelijk dat hij geen muurbloempje wenst te zijn, hij ziet er in een donkere kleur enigszins gedistingeerd, maar ook agressief uit, met scherpe en soms enigszins wonderlijke lijnen, als littekens die hij van samurai-zwaarden heeft opgelopen.

Lexus RCF (1)

Hulde voor Lexus dat het de atmosferische motor trouw is gebleven. Onder de stevig gewelfde motorkap ligt een kanjer van een V8 (bijna vijf liter slagvolume), goed voor 477 pk en een 530 Nm koppel rondom de 5.000 toeren per minuut. Genoeg om de achterwielaangedreven Japanse edelcoupé via een gezwind schakelende achttraps automaat in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/h te lanceren en een top van 270 km/h te laten halen.

De Lexus heeft een elektronisch brein aan boord, VDIM geheten (voor Vehicle Dynamics Integrated Management), en dat houdt zich continue bezig met het bewerkstelligen van een snelle en eendrachtige samenwerking van het ABS, de stabiliteitscontrole en de tractiecontrole. Je kunt van alles in – en uitschakelen, maar de spannendste opties zijn de Sport-standen waarin je de achterbanden naar hartenlust kunt laten roken, maar nog steeds over een elektronisch vangnet beschikt in geval je een sloot in dreigt e spinnen. Er zitten kanjers van remmen op, voor zelfs met een diameter van 380 millimeter en met klauwen met zes zuigers.

Lexus RCF (8)

Hoewel er voldoende ingrediënten aanwezig lijken te zijn voor een hardcore sportcoupé, komt dat er niet helemaal uit. Hoofdoorzaak is het gewicht, de RC F brengt 1740 kilo op de schaal, en dat is net even te veel voor de V8 om ten volle te schitteren – het vlakt de wijze waarop hij zich manifesteert af, het koppel geeft je niet die duw in de rug die je zou verwachten en boven in het toerenbereik is de vuistslag net niet voldoende voor een overtuigende knock-out.

Daar staat tegenover dat hij als softcore sportcoupé wel zijn mannetje staat. Hij heeft een geweldige cockpit, niet alleen vanwege de geluidsinstallatie en alle andere extra’s, maar vooral vanwege de uitstekend zittende stoelen – die helaas net een tikje te hoog staan – en de mooie afwerking.

????????????????????????????????????

Het stuur ligt lekker in de hand, de RCF laat zich snel en zeker rijden, met een mooi voorspelbaar weggedrag dat in bochten hoge entreesnelheden toestaat. Dat is ten dele te danken aan het speciale (optionele) torque vectoring differentieel waarmee de testauto was uitgerust. Het werkt met een elektronisch gestuurde koppeling die per duizendste van een seconde verstelbaar is en die actief extra aandrijfkoppel naar het achterwiel leidt dat de Nm’s het beste op het asfalt kan brengen – anders dan de meeste systemen die enkel met een remingrepen iets trachten te bewerkstelligen dat op torque vectoring lijkt.

Lexus RCF (7)

Het systeem is zelfs instelbaar in drie standen: Standard, Slalom en Track. De werking is goed te voelen bij de exit van bochten, je kunt dan vroeg gas geven, de RCF gaat dan niet onmiddellijk oversturen, maar de neus beweegt naar de binnenkant van de bocht en hij blijft versnellen zolang beide achterwielen tractie hebben.

Het systeem kan echter niet verhinderen dat de RC F door zijn gewicht enigszins uit zijn comfortzone raakt als je hem dicht bij zijn maximale potentieel poogt te rijden. Als je daar echter een stukje onder blijft, is het zonder meer een deksels rappe auto, die vooral tot zijn recht komt op mooie open wegen en tijdens snelle trans-Europa snelwegritten. Het geluid van de V8 is zelfs in staat enige euforie op te roepen, maar de overheersende indruk blijft dat Lexus de RC F een flinke vuist heeft gegeven, maar hem helaas in een te dikke fluwelen handschoen heeft gehuld. Wie qua sportiviteit en dynamiek het uiterste wil, is daarom met een AMG C63 beter af.
TEKST Ton Roks

Lexus RCF (8)

Motor 4969 cm3 V8, vermogen 477 pk bij 7100 min-1, koppel 530 Nm tussen 4800 – 5600 min-1 Transmissie achterwielaandrijving, achttraps automaat, zelfsperrend differentieel met variabele momentverdeling Gewicht 1740 kg 0 -100 km/h 4,5 sec. Top 270 km/h Prijs vanaf € 121.990 (NL), € 85.910 (B)

 


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane

Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).





Vorig bericht

Classic 500 Challenge

Volgend bericht

‘Nieuwe’ East African Safari DAF 55




Uitgelicht

Classic 500 Challenge

Organisator Martin Roosenboom weet in zijn evenementen altijd wel wat aparte auto’s aan te trekken. In de zesde editie...

17 September 2015

Webdevelopment