Laatste nieuws

Recordaantal bezoekers InterClassics

Alle nieuwsberichten / Alle reportages / 16 januari 2018

De 25ste editie van InterClassics Maastricht heeft 34.447 bezoekers getrokken, zo meldt de organisatie. De editie 2018 is daarmee de beste ooit van deze oldtimerbeurs, die traditiegetrouw het nieuwe jaar opent.  Het record stond op 29.660 (editie 2016).

Topstuk: Mercedes 500K Special Roadster van 1935

Het hart van de beurs werd gevormd door 18 topstukken, die elk thema’s vertegenwoordigden die ooit op InterClassics aan bod zijn gekomen. Samen vormden ze een spectaculair mooie expositie. Er stonden ondermeer de Aston Martin DB5 ‘James Bond’ (1964), de originele DB5 die geheim agent James Bond in de film ‘Goldfinger’ voor het uitvoeren van zijn missie overhandigd kreeg door ingenieur ‘Q’. Ook de Jaguar D-Type XKD606 die in 1957 Le Mans won (en onlangs uitgebreid in Octane aan bod is gekomen) was er te zien.

Citroën CX2200 met nog geen 13.000 kilometer voor 32.500 euro

Uiteraard waren er weer heel veel 911’s, maar niet zoveel dat de beurs een ‘Porsche Parkhaus’ was, zoals we een bezoeker hoorden zeggen. De prijzen waren iets realistischer dan verleden jaar, toen menige dealer op een impulsieve koper leek te hopen, die zich vooraf niet goed geïnformeerd had over de prijzen of de slogan ‘successen in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst’ even was vergeten. Het aanbod was bovendien gevarieerder, er waren meer klassiekers uit de jaren ’70 en ’80, sommige met heel lage kilometerstanden. Vooroorlogse automobielen waren helaas schaars. Ook waren er zo goed als nieuwe auto’s te koop, zoals een McLaren P1 en diverse BMW’s. Dat waren zo goed als altijd auto’s die het predikaat ‘toekomstige klassieker’ verdienen.

Taunus 1300 XL Coupe met 26.000 kilometer voor 19.500 euro

Ook qua prijzen was het aanbod beter, voor de koper met minder dan 20.000 euro te besteden, was er warempel behoorlijk wat keuze, waaronder bijvoorbeeld een bijna nieuwe Taunus 1300 XL Coupe van 1972 met 26.000 kilometer op de klok voor 19.500 euro. De auto werd door menigeen met bewondering bekeken en er werd door niemand schamper over gedaan. Dat was ook bij andere ‘goedkope’ auto’s van vroeger het geval waaruit je de conclusie kunt trekken dat klassiekers niet altijd sportauto’s en topmodellen meer hoeven te zijn, voor de auto’s ‘van de gewone man’ is ook meer waardering aan het ontstaan.

Tevredenheid was er ook bij de dealers, er is veel verkocht, maar het succes hing sterk van het aanbod aan. De belangstelling van het publiek lijkt sneller te verschuiven. Sommige auto’s die het verleden jaar goed deden, bleven staan. Andere die in 2018 weinig aandacht trokken, mochten zich in grote belangstelling verheugen.

Wat Octane op de stand had staan? Een originele Alpine A110 1100 (gebouwd in Mexico, een Dinalpine dus) en de nieuwe A110, die heel de beurs lang drommen mensen heeft getrokken, zoveel zelfs dat hij de Porsche 918 Spider die we in 2016 toonden evenaarde of zelfs overtrof. Uiteraard was er ook weer een concours met vele Octane Awards, waarbij de titel Best Of Show werd gewonnen door de prachtige ‘Mille Miglia’ Maserati A6 1500 van de Houtkamp Collection.

De 26ste editie van InterClassics Maastricht staat in de agenda voor donderdag  10 tot en met zondag 13 januari 2019.

WINNAARS Octane Awards

Best Car from the Forties
Fiat 1100 B (ex Mille Miglia), Heijstee Classics

Best Car from the Fifties
Porsche 356 Pre A 1500 Coupé, Classic Car Service

Best Car from the Sixties
Ferrari 275 GTS Pininfarina Spider, Gallery Aaldering

Best Car from the Seventies
Datsun 260Z, Wim Polman

Best Car from the Eigthies
Maserati Biturbo S1, Springbok Sportwagens

Best Car from the Nineties
De Tomaso Guara Barchetta, Speed 8 Classics

Best Restored Car
Porsche 356 Pre A Speedster, Stace Investment

Best Preserved Car
Opel Kapitein 1939, Historische Opel Club Nederland

Best Club Car
Austin Healey Works Sebring Sprite Mk1, Austin Healey Club

Best Club Presentation
Maestrichtse Oldtimerclub

Best Pre-War
Jaguar SS1 Airline, Bloemendaal Classic & Sportscars

Best of Show
Maserati A6 1500, Houtkamp Collection


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Jaguar D-type XKD606, ster van InterClassics

Volgend bericht

Nationaal Autosport Museum in Zandvoort




Uitgelicht

Jaguar D-type XKD606, ster van InterClassics

Aan het stuur van de D-type die een van de sterren was tijdens de jubileum-editie van InterClassics Maastricht. In 1957...

28 December 2017

Webdevelopment