Laatste nieuws

Renault Koleos: een sterke entree

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 21 juni 2017

De nieuwe Koleos is Renault’s vlaggenschip onder de SUV’s. Het is een indrukwekkende verschijning die we niet in enorme aantallen op het Nederlandse wegennet zullen gaan zien. Niet omdat het geen aantrekkelijke automobiel is, maar wel omdat hij hier alleen met twee dieselmotoren wordt geleverd en in alleen de twee hoogste luxe-niveau’s Intens en Initiale Paris. De prijzen bevinden zich tussen € 42.790 voor een handgeschakelde, voorwielaangedreven 130 pk dCi Intens en € 56.790 voor een 175 dCi Initiale Paris met automatische transmissie en vierwielaandrijving.

De Koleos wordt overigens wel gebouwd met een benzinemotor, in Zuid-Korea, maar de prijs van deze 2,5-liter viercilinder zou vanwege zijn CO2 emissie (boven de 200 gram per kilometer) te hoog uitvallen om een rol op de Nederlandse markt te spelen. Om die reden biedt Renault de Koleos in een veel minder grote variëteit aan uitvoeringen aan dan de overige modellen in zijn assortiment.

De viercilinder 1.6 dCi 16v turbodieselmotor levert 130 pk aan vermogen en een koppel van 320 Nm tussen 1.750 en 2.250 toeren. Deze dCi 130 is alleen leverbaar in combinatie met 2WD en met een handbediende zesversnellingsbak. De viercilinder 2.0 dCi 16v diesel heeft variabele turbogeometrie en piezo-injectoren met een inspuitdruk van 1.600 bar, waarmee hij 175 pk levert en goed is voor een koppel van 380 Nm tussen 2.000 en 3.000 toeren.

Het is een goede uitziende auto met een imponerende neus à la Talisman en een fraaie achtersteven met lichten die aan de Mégane doen denken. Zijn grote wielen – 18 inch voor de Intens en 19 voor de Initiale Paris – staan hem uitstekend. Hij is fors groter dan de andere SUV’s  van Renault, de Captur en de Kadjar, en de wielbasis meet een royale 2,7 meter. De totale lengte is 4,67 meter en de binnenruimte is daardoor groot, ook achterin. De aflopende daklijn suggereert beperkte ruimte daar, maar dat is juist helemaal niet het geval: je zit achterin perfect, je kunt zelfs je benen over elkaar heen slaan, of ze strekken, want er is meer dan voldoende plek onder de voorstoelen. Renault spreekt van 289 millimeter beenruimte, wat het meeste ‘in zijn klasse’ zou zijn.

Op de tweede rij zit je zelfs beter dan in een Espace. Als je niet per se over zeven zitplaatsen wilt beschikken, kan de Koleos dan ook zeker een alternatief zijn voor de Espace. Aan bagageruimte ontbreekt het hem bovendien ook niet. Je kunt via de vijfde deur 579 liter bagage in het achterruim stouwen en als je de Koleos tot aan het dak laadt, kan hij zelfs 831 liter opslokken. Met neergeklapte achterbank gaat er 1795 liter in. Daarnaast is er nog eens 35 liter opbergruimte in de cabine beschikbaar, waarvan 11 liter in de dashboardkast.

De elektrisch bedienbare achterklep is ook te openen met behulp van een simpele voetbeweging onder de achterbumper. Voor het eerst in deze klasse is de Koleos leverbaar met een wegklapbare trekhaak die na een simpele druk op de knop automatisch onder de achterbumper verdwijnt of binnen 15 seconden tevoorschijn komt, zichzelf vergrendelt en het mechanisme blokkeert.

De Koleos is royaal bedeeld met allerlei luxigheden. Afhankelijk van de uitvoering is de Koleos voorzien van zesvoudig elektrisch verstelbare voorstoelen, een lendensteun, stoelverwarming én stoelventilatie met keuze uit twee standen. De Koleos is een van de weinige auto’s in zijn klasse met verwarmbare buitenste zitplaatsen op de achterbank. De gemakkelijke instap is te danken aan de opvallend brede portieren waarvan de voorste 70 graden openen en achterste 77 graden.

De sfeer aan boord is naar eigen smaak aan te passen dankzij de LED-interieurverlichting met keuze uit vijf verschillende kleuren. Het grote (gedeeltelijk te openen) panoramische dak (0,80 m2) loopt door tot over de achtbank. De bekerhouder voorin kan worden verwarmd en gekoeld. De Initiale Paris is uiteraard van nog meer aangenaamheden voorzien, waaronder gelamineerde zijruiten voor extra geluidsisolatie, een draadloze telefoonoplader en een Bose audiosysteem met dertien speakers. De nieuwe Koleos is uitgerust met het R-LINK 2 multimediasysteem, waarmee navigatie, infotainment, audio, telefonie en de voertuiginstellingen te bedienen zijn. Het laat zich verbinden met zowel Apple and Android apparaten.

We reden de Koleos in Finland, waar we hem ook op de vele gravelwegen en in het terrein konden beproeven, en daar bleek het een uitermate plezierig rijdende auto. De Espace is een prima rijdende Renault, maar hij weet niet het gevoel weg te poetsen dat je met een heel grote auto op weg bent. De Koleos verstaat die kunst wel – en er valt meer rijplezier uit te halen. De 175 pk diesels combineren een grote werklust met een grote dosis beschaving, de transmissie weet uitstekend het beste uit de koppelkromme te halen en het rijcomfort is een prima combinatie van een aangename stevigheid en een groot absorptievermogen. De Koleos rijdt opvallend zelfverzekerd en stabiel, de dempers weten de carrosseriebewegingen goed in te tomen, de besturing heeft een mooi ‘gewicht’. Daardoor is de Koleos in staat ook diegenen aan te spreken die een sportieve SUV zoeken. Het is geen Alfa Stelvio, dat niet, maar hij bevindt zich overtuigend aan de goede kant van de streep.

Hij is rijk van allerlei moderniteiten voorzien, we misten in de meest luxe uitvoering echter de actieve cruise controle. Die behoort in een Initiale Paris vanzelfsprekend te zijn. Renault levert hem echter niet in de Koleos, althans de fabriek in Zuid-Korea voorziet er niet in: een gevolg van het feit dat deze Renault in zo goed als gelijke vorm op vijf continenten geleverd wordt en op de meeste daarvan wordt actieve cruise controle (nog) niet als een begeerlijk en onmisbaar extra gezien.

Hoewel de Koleos waarschijnlijk niet vaak in het terrein gezien zal worden, staat hij daar wel zijn mannetje, zeker met de optionele vierwielaandrijving. De grondspeling is 21 centimeter, de aanloophoek is 19 graden en de afloophoek 26. Hij beschikt niet over een hoge en lage gearing, maar wel kan de koppelverdeling over beide assen in stand 50/50% op slot gezet worden, zodat de Koleos niet hulpeloos blijft staan als er een wiel geen contact met de aarde meer heeft.

Renault maakt met de Koleos zonder meer een sterke entree in de wereld der grote SUV’s. Hij ziet er tegelijkertijd elegant en atletisch heeft, heeft voldoende ‘eigen gezicht’, is comfortabel en veilig (vijf sterren EuroNCAP, voorspelt Renault) en daarnaast ook praktisch. Hij rijdt prima, zelfs goed genoeg om ook de enthousiast te bekoren. Jammer dat Renault niet het maximum uit zijn potentieel haalt door het kleine motorenaanbod en dat aan de state-of-the art technologie afbreuk wordt gedaan door het ontbreken van actieve cruise controle.

TEKST Ton Roks

PRIJZEN
Koleos dCi 130 Intens € 42.790
Koleos dCi 175 FWD X-Tronic Initiale Paris          € 53.290
Koleos dCi 175 4WD X-Tronic Initiale Paris          €56.790,00


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).




Vorig bericht

Coppa Classic Days 2017, wéér beter

Volgend bericht

Concours d'Elegance Het Loo, de uitslag




Uitgelicht

Coppa Classic Days 2017, wéér beter

Hoewel dit evenement pas voor de vierde keer werd gehouden is het al een vast punt in de agenda geworden van veel autoliefhebbers....

16 June 2017

Webdevelopment