Laatste nieuws

Rolls-Royce Cullinan: Effortless Everywhere

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 10 mei 2018

Eerst de naam, Cullinan. Die verklaart hoe Rolls-Royce zijn eerste SUV zelf ziet, want het is tevens de naam van de grootste diamant ooit gevonden. Deze maakt overigens deel uit van de Britse kroonjuwelen, net zoals, in figuurlijke zin, ook Rolls-Royce, ondanks dat het al geruime tijd in handen van BMW is.

Het persbericht draagt de kop ‘Effortless Everywhere’, waarmee Rolls-Royce aangeeft wat de ambities met de Cullinan waren. Die frase stelt potentiele klanten bovendien gerust dat het zeker en vast een echte Rolls-Royce is. Dat is het zelfs in vele opzichten, alhoewel de Cullinan wegen inslaat waar geen enkele Phantom zich ooit heeft durven te wagen. Het is namelijk een volwaardig terreinvoertuig, maar hij is ook in staat zich soeverein over de weg te bewegen, aldus Rolls-Royce. Off-road rijden is Rolls-Royces overigens niet geheel vreemd, de grote Lawrence of Arabia reed er in een grijs en stoffig verleden mee door verre woestijnen.

De Cullinan wordt aangedreven door de bekende 6,75-liter twinturbo V12, en van het vermogen en koppel worden geen geheimen gemaakt: 571 pk en 850 Nm. Hij heeft uiteraard vierwielaandrijving – en ook vierwielbesturing. Hij kan je in opperste luxe naar het einde van de wereld brengen, aldus Rolls-Royce.

De Cullinan is de eerste Rolls met een vijfde deur, die zich vanzelfsprekend elektrisch laat openen en sluiten, en ook de eerste met neerklapbare rugleuningen voor de achterbank. Normaal kun je 560 liter bagage achterin stouwen, maar als je de stoelen neerklapt, kan er 1930 liter in. Nuttig is dat er zich een glazen wand bevindt tussen het ruim en het inzittendencompartiment, zodat het daarin immer behaaglijk blijft, ook als de achterdeur open staat.

De Cullinan is te bestellen als vierzitter, met lounge stoelen en een barretje aan boord, en als vijfzitter, met een bank achterin. De auto zakt automatisch vier centimeter om het instappen te vergemakkelijken en beschikt over het complete repertoire aan luxigheden – ook elektronische – dat de auto-industrie de afgelopen jaren heeft weten te vervaardigen.

Hij heeft luchtvering, speciaal voor ook off-road rijden ontwikkeld, en als je een rivier door moet, hoef je slechts op een knopje te drukken, de ‘Everywhere Taste’, om de Cullinan in de gewenste staat van paraatheid te brengen. Je moet er wel rekening mee houden dat de maximale waaddiepte 54 centimeter is, anders wordt het een heel duur avontuur.

De maten en gewichten? Hij is 5,3 meter lang, heeft een wielbasis van 3,29 meter en weegt 2660 kilo. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h en het gemiddelde verbruik zou 1 op 7 zijn. We hopen er snel mee naar het einde van de wereld te rijden – en terug.

 

 


Tags: ,
Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

VW UP GTI, een overdekte stadskart

Volgend bericht

Concours d’Elegance Het Loo nu drie dagen




Uitgelicht

VW UP GTI, een overdekte stadskart

Hij riep meteen herinneringen op aan lang geleden, toen ik voor het eerst in een Mini Cooper S reed. Zo veel pret, in zo’n...

8 May 2018

Webdevelopment