Laatste nieuws

RS6 Avant Performance: rapper en furieuzer

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 9 mei 2017

Behoefte aan een RS6 die nog een tikje harder gaat? Hier is hij dan, uit Audi’s eigen stallen, de RS6 Avant Performance.

Toen Audi met de RS6 een stapje terug deed, van een V10 naar een V8 met twee turbo’s, heeft dat een teruggang met zich meegebracht qua karakter, maar niet qua rauwe snelheid, daar heeft het straatkanon uit Ingolstadt meer dan genoeg van. Het kan echter nog rapper en furieuzer, met deze RS6 Avant Performance.
Audi’s superstationwagon heeft dezelfde twinturbo V8 als de RS6, echter met 45 pk méér, waardoor het totaal op 605 komt. Het reeds immense koppel is verhoogd naar 700 Nm en indien verlangd zijn ‘overboost’ erupties van 750 Nm mogelijk. Die extra turbodruk wordt geactiveerd als je vol gas geeft nadat je de stand ‘Dynamic’ hebt geselecteerd.

Het hogere vermogen en koppel zijn bereikt door de ECU te herprogrammeren, de turbodruk op te schroeven en het maximum toerental naar 6800 te verleggen, wat 200 min-1 hoger is. De opgegeven prestaties benaderen die van een supersportauto, hij knalt in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/h en daarvoor hoef je niet gestudeerd of geoefend te hebben, gewoon het gas vol in trappen en hij is weg.
Nog een keer en nu naar de 200 km/h? Opnieuw het gaspedaal helemaal intrappen en 12,1 seconden later ben je de 200 voorbij. Dat is overigens 1,4 seconden sneller dan een ‘gewone’ RS6, in zoverre je daar überhaupt van kunt spreken. Het geluid dat de 3,9-liter V8 via de lichtgewicht sportuitlaat produceert, laat zich simpelweg met maar één woord beschrijven: fantastisch.
De topsnelheid is 250 km/h, maar op aanvraag is 280 km/h mogelijk. Als je bij de bestelling een vinkje zet in het vakje Dynamikpaket gaan alle remmen los en houdt de orgie van geweld pas bij 305 km/h op.
Ook op een ander gebied levert de Performance een mooie prestatie: in de ECE-cyclus scoort hij een gemiddeld verbruik van 1 op 10,4 en de uitstoot aan kooldioxide stijgt door de upgrade maar twee gram, van 221 naar 223.Het relatief lage verbruik is mede te danken aan Audi’s COD (Cylinder-On-Demand) een systeem dat bij een lage of middelhoge last de cilinders 2, 3, 5 en 8 op non-actief zet door de kleppen te sluiten en de inspuiting uit te schakelen. Dat alles geheel onmerkbaar voor de bestuurder.

Bij de RS6 Avant Performance is de achttraps Tiptronic extreem sportief afgestemd. Daar merk je niets van in de zin van een afname van het schakelcomfort, dat ligt nog altijd op een hoog niveau, maar de staat van paraatheid is merkbaar hoger.
Net zoals de normale RS6 weet de Performance elke Newtonmeter aan koppel te benutten door zijn permanente vierwielaandrijving, die in normale omstandigheden 60% van de trekkracht naar achteren en 40% naar voren stuurt. Het sportdifferentieel in de achteras wordt ondersteund door torque vectoring, het sturen van een grotere hoeveelheid trekkracht naar het buitenste wiel, hetgeen het instuurgedrag van de RS6 optimaliseert.
De RS6 heeft standaard adaptieve luchtvering en die is voor de Performance nog twee centimeter lager gelegd. Als alternatief is er een harder RS-onderstel leverbaar met stalen veren en drievoudig verstelbare dempers.

Standaard staat de Performance op 21-inch vijfspaakwielen van gegoten aluminium waarachter de enorme remschijven en – klauwen (vóór diameter 390 mm, met zes zuigers per klauw) goed zichtbaar zijn. De schijven hebben een speciaal ontwerp (Wave-Design) waardoor ze ron de drie kilo lichter zijn dan conventionele remschijven. Keramische schijven zijn een optie, ze besparen niet alleen 10 kilo extra, maar zijn ook een verstandige optie als je van plan naar track-days te gaan of de Avant flink op zijn staart te trappen in de bergen of zo. De RS6 is namelijk een zware jongen met zijn gewicht van net iets meer dan twee ton.
De twinturbo V8 doet echter alsof het een vedergewicht is, hij versnelt de RS6 met tomeloze energie en een snelheid boven de 200 km/h lijkt wel wandeltempo, met zo’n gemak rijdt hij die – en met indrukkwekkende stabiliteit. De Performance is absoluut niet bonkig hard en het absorptievermogen van het onderstel is verrassend goed, ondanks de grote wielen en lage banden.

Zoals alle Audi’s is ook de RS6 Avant sterk geneigd tot ondersturen. De beste strategie is dan ook de voortrein niet te overweldigen met te snelle instuurbewegingen en niet te wild op het gas te gaan staan, zeker niet bij de entree. Je moet even wachten tot de neus de hoek in is gedraaid en pas dan gebruik maken van de machtige hoeveelheid grip en tractie. Als je die werkwijze perfectioneert laat de twee ton zware Avant zich met een fabelachtig hoog tempo door een sliert bochten jagen.
Hij bevindt zich in een positie waarin hij nauwelijks nog concurrentie heeft, wat hij mede te danken heeft aan het feit dat hij een stationwagon is. Jaguar heeft zijn spectaculaire XFR-S Sportbrake helaas niet met iets opgevolgd dat vergelijkbaar attractief is en BMW wenst je niet meer aan een M5 Touring te helpen. Mercedes-AMG kan echter wel een E63 S Estate voor je klaar zetten, met 612 pk en 850 Nm aan koppel, wat meer is dan de RS6 Avant Performance. De AMG is bovendien lichter, maar moet op de sprint van 0 naar 100 de meerdere erkennen in de concurrent uit Ingolstadt.

De Mercedes-AMG E63 S en de RS6 Performance vormen samen het allerbeste wat er te koop is, als je tenminste een praktische en comfortabele stationwagon zoekt, die in staat is tot de snelheden van supersportwagens. Verder bestaat de competitie vooral uit monster-SUV’s als de Porsche Cayenne Turbo, BMW X5M en de Range Rover Sport SVR, die overigens in dynamisch opzicht geen partij zijn voor de RS6 Avant, zeker niet in deze Performance gedaante. Als we moesten kiezen tussen een van die SUV’s en de Audi, zou de keuze heel gemakkelijk zijn: de RS6.

Audi RS6 Avant Performance
MOTOR V8 met twee turbo’s, 3993 cm3 VERMOGEN 605 pk bij 6100 min-1 KOPPEL 750 Nm tussen 2500 en 5500 min-1 (overboost) TRANSMISSIE vierwielaandrijving, automaat met acht versnellingen TOPSNELHEID 250 km/h, 280 km/h (optie), 305 km/h Dynamikpaket)  0 – 100 KM/H 3,7 sec 0 – 200 KM/H 12,1 sec PRIJS € 169.900 (NL), € 123.210 (B)


Print Friendly




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur). Geregelde freelance bijdragen worden geleverd door Mattijs Diepraam, Perry Snijders, Dennis Drenthe en Jeroen Bruintjes. Freelance fotografen zijn Luuk van Kaathoven, Louis Blom en Piet Mulder.




Vorig bericht

Steve McQueen’s ‘Le Mans’ als stripverhaal

Volgend bericht

Bruce McLaren – de man, de film




Uitgelicht

Steve McQueen’s ‘Le Mans’ als stripverhaal

De cult-film ‘Le Mans’ met Steve McQueen in de hoofdrol, is er nu als ook als een zeer realistisch stripverhaal,...

8 May 2017

Webdevelopment