Laatste nieuws

Seat Leon Cupra 280

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 19 januari 2015

Seat Leon Cupra 280 (3)

Een hete Seat Leon die duurder is dan een Golf GTI? Hoe gaat de Cupra 280 dat waarmaken?

Het antwoord is simpel, hij heeft 280 pk en een Golf GTi ‘slechts’ 220. De Cupra heeft bovendien een mechanisch sper in de (aangedreven) vooras, waardoor hij 0,7 seconden sneller bij de 100 is dan zijn Wolfsburgse broeder. Vooralsnog is de Leon Cupra 280 de snelste auto die Seat ooit heeft gemaakt.
De motor is min of meer dezelfde als bij de Golf R en de Audi S3 onder de kap ligt, echter hij komt standaard met het zelfsperrende diff dat je als optie voor de Golf GTI kunt bestellen. Daardoor krijgt de Cupra zijn 350 Nm aandrijfkoppel (dat al bij 1750 toeren paraat is) veel beter op straat dan de Golf, die zich met alleen maar elektronische tractiecontrole moet behelpen.
Seat Leon Cupra 280 (6)

De Cupra staat vóór 10 millimeter en achter 5 mm lager op zijn wielen dan de minder krachtige Leon FR en heeft dezelfde wielophangingen, echter met verstelbare dempers. Je kunt ze op hun hardst zetten door het standje Cupra te kiezen – dan staat heel de auto op scherp. Hij is verkrijgbaar met een zestraps handbak, maar ook een zestraps DSG. Welke laatste versie we voor een rit door de Vogezen hebben meegenomen. Daar toonde de Cupra zich een verdraaid snelle auto, die met de supersnel en doeltreffende schakelende DSG-transmissie vooral opviel door het gemak waarmee hij in noodtempo veel kilometers verorberde. Hoewel je 280 pk hebt, is het zeker geen branieschopper, maar meer een kalme, tikje onderkoelde presteerder, die stilletjes onverwacht harde klappen kan uitdelen. Hij is wat minder spannend dan een Ford Focus ST, maar hij lijkt nog meer tractie te hebben in korte bochten, waar het diff maximaal zijn werk voor je kan doen. Het is bijzonder opwindend de grenzen op te zoek bij het uitaccelereren van bochten en zo hoog mogelijk exitsnelheden te bereiken.

Seat Leon Cupra 280 (5)

Overigens zijn de mogelijkheden van de Cupra 280 daarmee nog lang niet uitgeput, de remmen zijn namelijk zo krachtig en zo goed doseerbaar, dat je ook heel veel tempo mee een bocht in kunt nemen. In de besturing en je stoel voel je precies wat er gebeurt. Het is schitterend hoeveel de Cupra zich laat welgevallen als je een hoek uit komt kogelen, zelfs als je moet corrigeren. Simpelweg iets meer insturen, het gas erop houden en hij gáát. Je moet dan wel rekenen op flink wat krachten in het stuur, maar dat draagt alleen maar bij aan de sensatie. Conclusie: een capabele en fijne hete hatchback, die heel goed in staat is zijn 280 pk in bruikbare snelheid om te zetten, maar ook bereid is als gewillig werkpaard dienst te doen.
Wie een vleugje meer focus zoekt dan de Cupra 280, kan bij Ford terecht voor de Focus ST, wie véél meer focus zoekt, moet bij Renault Sport aankloppen voor een Mégane 265. Of moet even geduld oefenen totdat de Cupra R er is.

Seat Leon Cupra 280 (6)

MOTOR 1984 cm3 viercilinder met turbo, vermogen 280 pk bij 5700 min-1, koppel 350 Nm tussen 1750 en 5600 min-1 TRANSMISSIE zestraps handbak of DSG, voorwielaandrijving met zelfsperrend differentieel REMMEN bekrachtigd, geventileerde schijven voor en achter WIELOPHANGINGEN McPherson veerpoten voor, multilink constructie achter AFMETINGEN LxBxH 4236 x 1810 x 1423 mm, wielbasis 2596 mm, bandenmaat 235/35/19 BAGAGERUIMTE 380 liter TANKINHOUD 50 liter GEWICHT 1375 kilo TOPSNELHEID 250 km/h ACCELERATIE 0- 100 km/h in 5,8 sec. VERBRUIK gemiddeld 1 op 15,2 PRIJS vanaf € 35.300 (NL), vanaf € 31.520 (B)


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks

Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.





Vorig bericht

Cadillac ATS 2.0T Coupé

Volgend bericht

In opa's bandsporen




Uitgelicht

Cadillac ATS 2.0T Coupé

Als het om rijeigenschappen en uiterlijk gaat, is Cadillac momenteel Europeser dan ooit. De uitstekend sturende ATS Coupé...

4 January 2015

Webdevelopment