Laatste nieuws

Singer designstudie, ’n verlichte legende

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / Slider / 14 november 2017

Deze door Singer Vehicle Design gerestaureerde Porsche 911 is een ‘Dynamics and Lightweighting Study’, verricht met de hulp van Williams Grand Prix Engineering. Het resultaat is adembenemend mooi – en snel.

De aanleiding tot de studie was het verzoek van een van Singers goede klanten om zijn luchtgekoelde 911 van 1990 zo snel en licht mogelijk te maken. Singer heeft daar serieus werk van gemaakt door niet alleen de diensten van Williams Grand Prix Engineering in te roepen maar ook van een paar andere autoriteiten. Zo hebben de Porsche legenden Norbert Singer en Hans Mezger hun kennis van en ervaring met aerodynamica en motorontwikkeling met Singer gedeeld.

Het resultaat is een pakket van modificaties, toepasbaar tijdens een restauratie waaraan Singer de naam DLS (voor Dynamics and Lightweighting Study) gegeven heeft. Het is ontwikkeld door niet alleen Singer en Williams, ook Michelin, Brembo en BBS Motorsport hebben het hunne bijgedragen, zo meldt Singer. Ook de coureur Marino Franchitti en autojournalist Chris Harris hebben als consultants opgetreden. De eerste 911 die met het DLS pakket gerestaureerd en gemodificeerd is, schittert op deze pagina, in de kleur Absinthe met een Blood Orange interieur.

De motor is uiteraard Porsche’s atmosferische en luchtgekoelde zescilinder, met vier kleppen per cilinder en vier bovenliggende nokkenassen. Na door Williams verder te zijn ontwikkeld – terwijl Hans Mezger meekeek – is hij goed voor niet minder dan 500 pk. Dat niet alleen, de zescilinder ziet er fabelachtig mooi uit, je zou hem bijna op een standaard in je woonkamer zetten. Opvallend – en slim – is de positie van de luchtinlaten, de platte zes ademt in via de achterste zijruitjes. Williams heeft ook de aerodynamica geoptimaliseerd van zowel de carrosserie als van de bodem,  met de hulp van CFD-analyse, en Norbert Singer.

De wielophangingen zijn lichter gemaakt, de geometrie is geoptimaliseerd en de verstelbaarheid is vergroot. Het gewicht van de 911 is op diverse wijzen verlaagd, met gebruikmaking van magnesium, titanium, koolstofvezel en andere moderne materialen. Singer Vehicle Design meldt dat de auto nu nog maar 990 kilo weegt, een enorme besparing want een luchtgekoelde 911 uit de jaren ’90 weegt standaard rond de 1350 kilo, afhankelijk van de uitvoering.

De gerestaureerde en gemodificeerde 911 staat op gesmeed magnesium wielen van BBS Motorsport met Michelin Pilot Sport Cup 2 banden. De remmen – met schijven van een koolstofcompositie – komen van Brembo. De handgeschakelde magnesium versnellingsbak komt van Hewland, het dempsysteem van EXE-TC.

Rob Dickinson, oprichter van Singer Vehicle Design en creatief directeur: ““We zijn ons tijdens de het gehele proces heel erg bewust geweest dat de historie over onze schouders mee keek, mede door onze consultants Mezger en Singer. We hebben een gigantische verantwoordelijkheid naar onze klanten gevoeld terwijl de we grenzen van het luchtgekoelde icoon verlegden op een wijze die wellicht nooit meer herhaald zal worden. Nobele materialen en kennis, toegepast op een legende – lang leve de Porsche 911.”

De Dynamics and Lightweighting Study is inmiddels gepresenteerd aan Singer’s huidige clientèle en het enthousiasme was zodanig dat meer luchtgekoelde 911’s op deze wijze gerestaureerd en gemodificeerd gaan worden – met een maximum van 75 stuks. Het werk gaat niet bij Singer in Los Angeles plaats hebben, maar in Engeland, bij een ‘filiaal’ dat bij Williams in Grove is gehuisvest.


Tags: , , , ,
Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks

Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.





Vorig bericht

Op reis met Octane in 2018 

Volgend bericht

Continental Supersports: waardig afscheid




Uitgelicht

Op reis met Octane in 2018 

Voor 2018 heeft Octane vijf autoreizen op het programma staan, over schitterende stuurmanswegen en door fraaie landstreken....

13 November 2017

Webdevelopment