Laatste nieuws

Sporten met schone voeten

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 4 oktober 2014

 DSC_6222
Uit een onderzoek van de universiteit van Cardiff is voortgekomen dat een Morgan 4/4 gedurende zijn gehele levensloop een kleinere carbon footprint zou hebben dan een Prius.

Dat zo’n Morgan nog beter voor het milieu zou zijn dan Toyota’s beste jongetje van de klas schijnt te komen doordat Morgan materialen gebruikt zoals hout en aluminium en doordat de auto’s uit Malvern veel langer leven dan hybrides uit Japan. Of de geleerden uit Cardiff het bij het rechte eind hebben, weet ik niet. Ik was simpelweg geprikkeld tot het hernieuwen van de kennismaking met de 4/4 door het leaseaanbod dat importeur Nimag in een eerdere editie van Octane deed. Als je € 15.000 euro aanbetaalt, kun je een 4/4 leasen voor een € 370, 50 per maand, bij een contractduur van vijf jaar. Daarna zet Morgan, indien gewenst, weer een verse voor je klaar. Wie een rationeel excuus zoekt om zichzelf op een Morgan 4/4 te trakteren, heeft wellicht wat aan het feit dat hij slechts 143 gram kooldioxide per kilometer uitstoot, waarmee hij een der schoonste niet-hybride sportwagens op de markt is.

DSC_6194

Onder de kap van de 4/4 ligt een 1,6-liter benzinemotor van Ford, met directe inspuiting en andere nieuwerwetse voorzieningen zoals een drive-by-wire gaspedaal. Hij levert 110 pk en dat is genoeg om de nauwelijks 800 kilo wegende 4/4 pittige prestaties te geven. Hij sprint in 8 seconden van 0 naar 100, en daarvoor hoeft hij niet mishandeld te worden. De top zou volgens Morgan 185 km/h zijn, maar daarvoor heeft hij een lange aanloop nodig. Wat niet wegneemt dat je er prima rond de 130 km/h of zelfs sneller mee kunt kruisen, maar dan voelt het qua windlawaai wel alsof je in een schutterstentje op de klippen van Dover bivakkeert.

De Ford-motor heeft het geweldig naar zijn zin in de 4/4 en ronkt er lustig op los. De vijfbak schakelt als een zonnetje, maar de verhoudingen zijn vrij lang, waardoor er dikwijls van V naar IV teruggeschakeld moest worden om trage vrachtwagens voorbij te steken. Toch is de 4/4 verrassend rap, maar hij kan dat alleen demonstreren met de hulp van een bestuurder die met de versnellingskeuze goed bij de les is. De viercilinder Ford houdt er overigens van bij zijn nekvel gepakt te worden – hij vindt het heerlijk als je de naald van de toerenteller het rood laat zoenen. Wie wat meer pit verlangt in de hogere snelheidsregionen, doet er goed aan voor de 145 pk tweeliter Plus 4 te opteren.

Het rijden met een Morgan is een unieke ervaring, een Morgan leeft, hij danst en springt als een opgewonden hinde over de weg. Enig lef is noodzakelijk, want de chassistechniek is prehistorisch. Net zoals de meeste andere Morgans heeft de 4/4 een simpel ladderchassis dat geen uitblinker is qua stijfheid, een starre achteras en een voorwielophanging die als sliding pilar bekend staat. Die bestaat aan beide zijden simpelweg uit een rechtopstaande scharnierpin, waar een buis overheen schuift, met daaraan een voorwiel bevestigd. Zo’n wielophangpunt draait niet alleen om die pin naar links en rechts, maar schuift ook omhoog en omlaag, waarbij een schroefveer (die om het pin-en-buis combo heen is gemonteerd) als vering dienst doet. Het voordeel van deze ouderwetse constructie is dat de voorwielen altijd dezelfde positie behouden tijdens in- en uitveren, maar je moet er wel elke 1000 kilometer met een vetspuit op af. Ondanks zijn archaïsche chassis hapt de 4/4 energiek naar elk aansnijdpunt, maar dat neemt niet weg dat het weggedrag als totaal nogal ‘ avontuurlijk’ is. Het goede nieuws is dat er ook een zekere voorspelbaarheid in zijn reacties zit.

Na verloop van tijd ontwikkel je zo veel expertise in het voorspellen van zijn reacties dat je er steeds meer plezier in krijgt zo veel mogelijk snelheid uit de 4/4 te halen. Het allersterkste punt van de 4/4 – en ook de andere Morgans – is dat hij zijn bestuurder rehabiliteert tot een belangrijke factor. Elke moderne sportwagen is beter dan zijn bestuurder, maar een Morgan is een uitzondering. Hij heeft je inzichten en vaardigheden hard nodig om als sportwagen te functioneren. Dat is buitengewoon bevredigend, temeer daar een maximale inspanning van de Morgan en een maximale inspanning van de bestuurder een totaal opleveren dat groter is dan de som der delen. De belofte van zuinigheid? Die werd overtuigend ingelost, we reden 1 op 12,6.

DSC_6135DSC_6116DSC_6144

MORGAN 4/4

MOTOR 1595 cm3 viercilinder van Ford, vermogen 110 pk bij 6000 min-1, koppel 131 Nm.

TRANSMISSIE achterwielaandrijving, vijftraps handbak (Mazda)

GEWICHT 795 kg (droog)

0-100 KM/H 8,0 sec.

TOPSNELHEID 185 km/h

PRIJS NL € 52.999, B € 45.375

 


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane

Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).





Vorig bericht

Sportief en allround doorstromen

Volgend bericht

Met moedig veel nieuwe technologie




Uitgelicht

Sportief en allround doorstromen

  Volkswagen werpt de Toyota Prius en de BMW i3 de handschoen toe met de Golf GTE, de eerste stekkerhybride uit Wolfsburg. Er...

4 October 2014

Webdevelopment