Laatste nieuws

Sportief en allround doorstromen

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 4 oktober 2014

 

Golf_GTE__20140829001

Volkswagen werpt de Toyota Prius en de BMW i3 de handschoen toe met de Golf GTE, de eerste stekkerhybride uit Wolfsburg.

Er staat GTE op en dat is niet voor niets, Volkswagen ziet deze Golf als een broer van de GTI en GTD. De eerste is de Golf voor spannende stuurmansweekenden, de tweede is de langeafstandssporter en de GTE is ….. voor al diegenen die graag een GTI of GTD zouden hebben, maar tevens een groen gebaar willen maken – of moeten maken, van hun werkgever. Aan snelheid ontbreekt het niet, de GTE heeft een vermogen van 204 pk (slechts 16 pk minder dan de GTI) en produceert een koppel van 350 Nm (evenveel als de GTI). Hij is goed voor een top van 220 km/h en sprint van 0 naar 100 km/h in 7,6 seconden, wat slechts een fractie minder snel is dan de GTD.

Hij ziet er met zijn keurige blauwe accentjes een tikje netter en braver dan zijn GT-familieleden, maar het is een mooie auto. Het GT-karakter wordt benadrukt door blauwe remklauwen, 18-inch lichtmetaal en modeleigen LED-dagverlichting. Zijn groene inborst ligt er niet dik bovenop, wat fijn is als je als bestuurder niet in een ideologisch of financieel gestuurd pseudo-ideologisch hokje wenst te worden gestald.

 

De GTE wordt aangedreven door twee krachtbronnen, een 1,4-liter benzinemotor en een elektromotor. Ze drijven de voorwielen aan via de DSG-transmissie met zes versnellingen. De elektromotor bevindt zich tussen de motor en de bak in, de 1.4 TSI is daarom een stukje opgeschoven en VW heeft de bak compacter gemaakt. Wegens zijn grote toerenbereik is het niet nodig dat de elektromotor de wielen via de versnellingsbak aandrijft, maar VW heeft daar toch voor gekozen, opdat de bak altijd in de juiste versnelling staat als het gas wordt gevloerd en de motor acuut moet bijspringen.

Golf_GTE__20140829022 Golf_GTE__20140829023 Golf_GTE__20140830024

Het accupakket bevindt zich onder de achterbank en de tank is naar de kofferbak verhuisd, waardoor deze 272 liter inhoud heeft, 100 liter minder dan die van een ‘normale’ Golf – het is echter nog steeds een bruikbaar volume.

Met een volle accu kan de GTE 50 kilometer elektrisch rijden en zelfs tot een top van 130 km/h ‘doorstromen’. Als ook de 40 liter brandstoftank tot de nok toe vol zit, zou de GTE een actieradius van zelfs 939 kilometer hebben. De CO2 uitstoot is laag, 35 gram per kilometer luidt het officiële cijfer.

In de puur elektrische stand rijdt hij net zoals de e-Golf, stil en naadloos accelererend. Je kunt zelf uitkiezen hoe je met je elektrische energie omgaat: meteen opsouperen, gebruiken waar nodig onderweg of bewaren voor bijvoorbeeld de stad die je eindbestemming is.

Golf_GTE__20140830034

De meeste tijd zul je in standje ‘hybrid’ rijden en ook dat doet de GTE prima. Je detecteert niet of nauwelijks in welke mate je op elektrische energie en/of benzine rijdt, het is een proces waaraan je geen enkele aandacht hoeft te besteden. Natuurlijk hoor je het wel als de motor aanspringt.

In rechte lijn voel je nauwelijks dat hij 155 kilo zwaarder is dan een GTI – zo werklustig sprint hij weg. Ook uit bochten kom thij mooi weg, het onderstel brengt het hoge koppel prima op straat, indien nodig subtiel geholpen door de tractiecontrole. Een terzijde: de Golf GTE is een van de weinige hybrides die een aanhanger mag trekken (maximaal geremd gewicht 1500 kilo).

De onderstelafstemming is zachter dan die van de GTI, hij is daardoor vooral comfortabel, maar desondanks stuurt hij strak en zeker.

Ten opzichte van de Prius heeft hij het nadeel dat hij 3.000 euro duurder is, maar daar krijg je een auto met veel meer vermogen en meer uitstraling voor terug. Ten opzichte van de Toyota is hij dus een goed aanbod en dat is hij ook naast de BMW i3 Rex, die drie mille duurder is, en qua prestaties geen partij voor hem is.

Slotsom: de GTE is een prima allrounder met een breed repertoire, maar géén hybride GTI. We reden hem in de bergachtige omgeving van Zurich, op bochtige trajecten, en daar toonde de GTE zich een rappe auto, maar niet met de agiliteit van de GTI. Bovendien is het motorgeluid van de 1.4 TSI een stuk minder aansprekend. Toch is de GTE wel een beetje GTI, echter alleen op de rechte stukken.

VW GOLF GTE

MOTOR 1395 cm3 viercilinder met turbo, vermogen 150 pk tussen 5.000 en 6000 min-1, koppel 250 Nm tussen 1600 en 3500 min-1, vermogen elektromotor 105 pk, totale systeemvermogen 203 pk en koppel 350 Nm, accupakket lithium-ion, energie- inhoud 8,7 kWh

TRANSMISSIE voorwielaandrijving, zestraps automaat met dubbele koppeling (DSG)

GEWICHT 1524 kilo

0-100 KM/H 7,6 sec.

TOPSNELHEID 222 km/h

PRIJS NL € 36.995

 


Print Friendly




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur). Geregelde freelance bijdragen worden geleverd door Mattijs Diepraam, Perry Snijders, Dennis Drenthe en Jeroen Bruintjes. Freelance fotografen zijn Luuk van Kaathoven, Louis Blom en Piet Mulder.




Vorig bericht

Goedsmoelend ruimtewonder

Volgend bericht

Sporten met schone voeten




Uitgelicht

Goedsmoelend ruimtewonder

Twintig jaar geleden verraste Renault de wereld met zijn guitige Twingo. Nu zijn we toe aan de derde generatie en is hij een stuk...

4 October 2014

Webdevelopment