Laatste nieuws

Superfast? Ja, dat is hij zeker!

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 16 februari 2017

Dit is Ferrari’s nieuwe twaalfcilinder Berlinetta, voortbordurend op de F12berlinetta en F12TdF. Begin maart wordt hij in Genève aan het volk getoond, tijdens de 87e editie van de internationale autosalon daar.

De 812 Superfast voegt een nieuw hoofdstuk toe aan Ferrari’s twaalfcilindergeschiedenis: voor het eerst wordt de barrière van 800 pk doorbroken. Waarschijnlijk heet hij daarom ‘812’ – en omdat die 800 pk uit twaalf cilinders komen. Hij heeft een topsnelheid van meer dan 340 km/h en kan zichzelf in 2,9 seconden van 0 naar 100 km/h katapulteren. Dat ‘Superfast’ hoeven we nu waarschijnlijk niet meer uit te leggen.

Ferrari rept in zijn eerste persbericht met geen woord over turbo’s, reden waarom we er voorlopig van uitgaan dat Maranello in zijn opzet geslaagd is zijn V12’s voor drukvulling te behoeden. De motor heeft een slagvolume van 6,5 liter en bereikt zijn piekvermogen van 800 pk bij 8.500 toeren per minuut. Dat komt neer op 123 pk per liter – goed te doen zonder turbo’s. Het koppel van 718 Nm (bij een hoge 7.000 min-1) is ook goed haalbaar met een puur atmosferische motor. Overigens is 80% van die trekkracht al beschikbaar als de toerenteller 3500 aanwijst, meldt Ferrari.
“De indrukwekkende prestaties zijn mede te danken aan de montage van een 350 bar brandstofsysteem met directe inspuiting, voor het eerst op een high-performance motor, en de combinatie daarvan met inlaatkanalen met variabele geometrie die in hun basisvorm zijn afgeleid van de exemplaren van atmosferische F1-motoren”, zo staat in het persbericht.

De 812 Superfast heeft een transmissie met dubbele koppeling, waarvan de schakeltijden (wéér) korter zijn dan voorheen.
De 812 Superfast is uitgerust met geavanceerde besturingssystemen om wegligging en weggedrag naar (wéér) een nog hoger niveau te brengen. Hij heeft – als eerste Ferrari – EPS (Electric Power Steering) en deze besturing is volledig geïntegreerd met de andere chassistechnieken, waaraan de nieuwste 5.0 versie van Ferrari’s gepatenteerde Side Slip Control (SSC) is toegevoegd.
Ferrari meldt bovendien dat de 812 Superfast van het Virtual Short Wheelbase 2.0 systeem (PCV) voorzien zal zijn. Dat, we citereren uit de persinfo, “een software-evolutie die op basis van de opgedane ervaringen met de F12TdF de nauwkeurigheid van het weggedrag verder verbetert en de reactietijd van de auto nog verder verkort.”

De 812 Superfast is ontworpen door het Ferrari Styling Centre. Ferrari meldt zelf dat hij de bekende designtaal van Ferrari V12’s met de motor voorin ‘herdefinieert’, maar op basis van de foto’s zijn we niet geneigd dat te bevestigen, hij lijkt meer een iets verder gaande facelift van de F12berlinetta dan een model dan een nieuwe koers inslaat. Waarmee we niet willen zeggen dat hij niet mooi is, integendeel.
De auto wordt geïntroduceerd in een speciale nieuwe kleur, Rosso Settanta, die is ontworpen ter ere van de 70ste verjaardag van het merk.

Technische Specificaties
Motor  V12 – 65°
Cilinderinhoud  6.496 cc
Maximum vermogen  588 kW/800 pk bij 8.500 tpm
Maximum koppel 718 Nm bij 7.000 tpm
Lengte  4.657 mm
Breedte  1.971 mm
Hoogte  1.276 mm
Leeggewicht  1.525 kg
Gewichtsverdeling 47-53% voor/achter
Topsnelheid 340 km/h
0-100 km/h 2,9 sec
Brandstofverbruik  14,9/100 km (onderhevig aan homologatie)
CO2-emissies  340 g/km


Print Friendly




Ton Roks
Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Louis Schlaghecke, de restauratiedokter

Volgend bericht

Winter Trial: afzien bij 18 graden onder nul




Uitgelicht

Louis Schlaghecke, de restauratiedokter

Louis Schlaghecke restaureert allerlei auto’s, van top tot teen. Langzaam maar zeker is hij specialist geworden in het afmaken...

14 February 2017

Webdevelopment