Laatste nieuws

TE KOOP: Ferrari 250 GTO € 52.000.000

Alle nieuwsberichten / 7 januari 2017

Ferrari’s 250 GTO komen hoogst zelden op de open markt. Een enkele keer verschijnt er een op een veiling – en dat is dan een mega attractie – maar meestal worden ze achter de schermen verkocht.

Nu staat er echter een in de showroom, bij de Britse dealer Talacrest. De vraagprijs is volgens de Britse media GBP 45 miljoen, overeenkomende met 52 miljoen in euro’s. Dat is een hoog, maar niet per se onhaalbaar bedrag, daar al 250 GTO’s voor tegen de 40 miljoen van eigenaar zijn gewisseld. Veilinghuis Bonhams hamerde in 2014 een Ferrari 250 GTO af voor € 38 miljoen.

De GTO die door Talacrest verkocht mag worden, heeft een uitstekende geschiedenis, het is chassisnummer #3387, en daarmee de tweede 250 GTO gebouwd. Het is de eerste 250 GTO waarmee geracet is, hij is door de Scuderia Ferrari voor tests gebruikt en hij is in 27 races aan de start verschenen, waarin 17 maal een podiumpositie (in zijn klasse) is behaald. Er is de 24 Uren van Le Mans mee gereden in 1962, waarin de #3387 als zesde algemeen finishte en als derde in zijn klasse.

De prijsontwikkeling van de GTO is een van de opmerkelijkste in de gehele geschiedenis van het fenomeen automobiel. In 1969 werd  deze GTO verkocht voor $ 5.400 en een jaar later voor $ 11.000. In 1975 wisselde de Ferrari opnieuw van eigenaar, toen voor $13.000. Hij is vervolgens gerestaureerd en in 1978 voor $ 125.000 van de hand gedaan.

De #3387 is gebouwd in maart 1962, door Ferrari voor testwerk gebruikt, en vervolgens verkocht aan Luigi Chinetti met zijn North American Racing Team (NART). De #3387 was de eerste GTO die voor races is ingezet, zijn debuut was tijdens de 12 Hours of Sebring met Phil Hill en Oliver Gendebien, waarin hij tweede algemeen en eerste in zijn klasse werd.
De 250 GTO is de laatste 19 jaar in handen geweest van de Amerikaanse verzamelaar Bernie Carl.


Print Friendly




Ton Roks
Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Hoe bescherm je een auto met 'n extra stuurslot

Volgend bericht

Mijn favoriete Ferrari.....




Uitgelicht

Hoe bescherm je een auto met 'n extra stuurslot

Niets is zo vervelend als er achter komen dat je auto gestolen is. Er zijn veel alarmsystemen in de handel om dat te voorkomen,...

18 December 2016

Webdevelopment