Laatste nieuws

Rood, raceklaar en ‘als nieuw’

Alle nieuwsberichten / Alle reportages / 12 mei 2017

Er is geen tekort aan Alfa Romeo raceauto’s uit de jaren ’60, maar veel daarvan zijn niet-originele, die hun leven zijn begonnen als gewone straatauto’s en later omgebouwd zijn. Met deze superbe Giulia Sprint GTA is dat niet het geval. Hij is op 27 mei door RM Sotheby’s geveild in Cernobbio, tijdens het concours d’elegance van Villa d’Este en bracht 252.000 euro op.

De Alfa is in 1965 speciaal voor de racerij gebouwd en het jaar daarop aan het gekende Autotecnica Conrero privéteam geleverd. Hij is daarna in Duitse handen gekomen en er is heel veel mee geracet (succesvol zelfs). Hij is tussen lange perioden van opslag in ook langdurig voor gebruik op straat ingezet. In 1990 is hij in handen gekomen van de huidige, verkopende eigenaar. Hij is een gekende specialist in GTA’s en herkende meteen de extreme zeldzaamheid van deze auto, want het is niet alleen een echte ‘Corsa’, maar het is ook een van de 50 GTA’s die origineel met rechtse besturing zijn gebouwd.

Nauwkeurig onderzoek heeft uitgewezen dat de aluminium panelen nog steeds de originele, door de fabriek geleverde, zijn. Hetzelfde geldt voor het interieur en de magnesium onderdelen die gebruikt werden om de GTA’s zo licht mogelijk te maken. Ook het homologatienummer, ingeslagen in de kofferbak, ontbreekt niet. De speciale GTA-transmissie, de Autodelta achteras en de Campagnolo wielen van de eerste serie, het is er allemaal. De auto heeft een eersteklas restauratie ondergaan, met behoud van het al het originele, aluminium plaatwerk, en met zo veel andere originele fabrieksonderdelen als maar mogelijk was. Sinds de afbouw heeft de GTA slechts 40 shake-down kilometers gereden en je kunt niet anders dan zeggen dat hij door RM Sotheby’s ‘als nieuw’ wordt aangeboden.

Het lag voor de hand dat deze GTA geen goedkope aanschaf ging worden. In aanmerking nemend dat GTA’s zeer gezocht zijn voor de historische racerij, schatte RM Sotheby’s de opbrengst op € 225.000 tot € 275.000. Het is uiteindelijk € 252.000 geworden. Daar heeft de nieuwe eigenaar dan wel een GTA voor die absoluut top is, met zijn originele ‘Conreo’ dashboard en zijn met lichter gemaakte, doorboorde versnellingspook.

Een auto als deze kun je natuurlijk nabouwen door een standaard GTA te vinden en de relevante Corsa onderdelen op te zoeken, maar dat vraagt heel veel tijd en moeite. En hoe dan ook, als hij uiteindelijk klaar zou zijn, zou het nog steeds geen ‘echte’ race GTA zijn. Van zo’n auto zal de waarde altijd een punt van discussie blijven. Het feit dat deze GTA zo echt is als maar mogelijk, maakt hem tot een investering die zo hard is als staal. Of moeten we aluminium zeggen?

FOTO’S DIRK DE JAGER


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).




Vorig bericht

Lotus in het vizier op Wings & Wheels

Volgend bericht

Mercedes C111 naar Het Loo




Uitgelicht

Lotus in het vizier op Wings & Wheels

De jubilerende Lotus Club Holland is druk doende om voor zijn 40-jarig bestaan zo veel mogelijk Lotus modellen naar de achtste...

11 May 2017

Webdevelopment