Laatste nieuws

Team Slotemaker’s Alfa Romeo GTA

Alle reportages / 6 mei 2016

Alfa Romeo GTA Slotemaker (17)

Deze Team Slotemaker Alfa GA schitterde in 1966 en 1967 in het Nederlandse Toerwagen Kampioenschap, met de rijzende ster Wim Loos aan het stuur. Daarna verdween hij in de schemering. Nu is hij terug…..

Je rijdt door het dorpje Tiddleywink in de Cotswolds en dan kom je bij Castle Combe. Het circuit is een voormalig vliegveld, net zoals zoveel Britse banen, inclusief Goodwood, en daardoor kent het weinig krappe en technische bochten, maar is het eerder snel en open. Vandaag is de baan leeg, op één auto na, en die hoorde ik al voordat ik mijn oude Porsche 944 geparkeerd had. Het is de Alfa Romeo 1600 GTA Corsa van Team Slotemaker. De man aan het stuur heeft het rijk alleen en is met volle teugen aan het genieten. Het is de immens enthousiaste Max Banks van Alfaholics, de man die de GTA heeft gerestaureerd. Ik heb hem voor het eerst ontmoet in 2014, op Laguna Seca, tijdens de Monterey Auto Week. Hij was toen al aan de slag met de auto van Team Slotemaker en had wat spitwerk gedaan naar de historie ervan.

Alfa Romeo GTA Slotemaker (15)

“De eigenaar wist alleen dat het een 1600 GTA van 1965 was, met onderdelen van Autodelta erop. Hij had geen idee van de beroemde historie van de Alfa – maar door al die Autodelta componenten was het duidelijk dat het zeker geen doorsnee 1600 GTA was. We zijn toen met het chassisnummer aan de slag gegaan en kwamen erachter dat het de auto van Team Slotemaker is geweest, de GTA waarmee in 1966 het Nederlands kampioenschap is gewonnen, met Wim Loos aan het stuur”, aldus Max.

De research was daarmee niet ten einde. “De auto had interessante details, zoals de stickers van Rob Slotemaker’s Anti-Slipscholen op de achterruit en de groene kussentjes op de spaken van het stuurwiel – die zagen we op oude foto’s terug.”

Alfa Romeo GTA Slotemaker (26)

De GTA, met chassisnummer AR 613486 en kenteken ROMA 854273, was origineel geleverd in Rome en werd in het voorjaar van 1966 aan Rob Slotemaker verkocht, samen met de GTA AR613099. Rob wilde er een team mee vormen van twee auto’s om deel te nemen aan het Nederlandse Toerwagen Kampioenschap. ‘Sloot’ koos de AR613099 voor zichzelf en zette de rijzende jonge ster Wim Loos in de andere GTA, de auto die op deze pagina’s de hoofdrol heeft.

Gedurende het seizoen van 1966 won Loos twee races (Trophy of the Dunes en Welschap) en werd hij tweemaal tweede (Pinkster Races en de heuvelklim Vaals), voldoende om het kampioenschap te pakken in de klasse voor 1,3 tot 1,6 liter auto’s. Het jaar daarop ging Loos uitstekend van start in het NTK door de eerste twee races te winnen, maar midden in het seizoen kwam er een abrupt einde aan zijn carrière door een tragisch ongeluk op 22 juli 1967, tijdens de 24 Uren van Spa, die hij reed in een Giulia Sprint GTV van een vriend.

Alfa Romeo GTA Slotemaker (11)

“Loos had verwondingen aan zijn borst doordat hij klem had gezeten onder een auto die hij aan het repareren was. Om die reden zat een veiligheidsgordel hem niet lekker. Kort voor middernacht verloor Loos de controle over zijn auto, hij moest in een mistbank uitwijken voor de hulpauto’s bij het fatale ongeluk van Eric de Keyn. Wim overleed een paar dagen later in het ziekenhuis. Er wordt aangenomen dat hij geen gordel had gedragen tijdens die race en dat hij de crash overleefd zou hebben als hij dat wel gedaan had”, vertelt Max.

De 1600 GTA Corsa werd gebruikt om de kist naar de uitvaardienst te rijden. Loos was toen al populair door zijn racesuccessen met de 1600 Corsa van Team Slotemaker. Dat bleek uit het grote aantal mensen dat aanwezig was om hem een laatste groet te brengen.

Alfa Romeo GTA Slotemaker (2)

Als we de Slotemaker GTA bekijken, kunnen we tevreden vaststellen dat de auto met veel respect voor het verleden is gerestaureerd. Hij ziet er schitterend uit, dat is zeker, maar niets is overdreven of mooier en beter gemaakt dan het ooit was. “We hebben niets vervangen dat niet vervangen hoefde te worden”, vertelt Max, terwijl we om de Alfa heenlopen en hij gelegenheid heeft de geschiedenis van de GTA uit de doeken te doen.

Kort na de dood van Loos in 1967 werd de Alfa verkocht en ging naar de USA. Daar werd hij in een andere kleur gespoten en voor een deel opgeknapt – waardoor alle sporen van zijn historie verdwenen, inclusief de opvallende oranje met witte Team Slotemaker kleuren. “Onze klant had de auto al enige jaren en had ermee aan enkele evenementen deelgenomen. Een paar keer had hij mechanische problemen gehad, zelfs falende remmen, en daardoor had zijn vertrouwen in de auto een flinke deuk gekregen”, vertelt Max. “Toen we hem wezen op de belangrijke historie van zijn auto, was de volgende stap een restauratie naar de specificaties van ‘66, het jaar waarin het kampioenschap werd gewonnen. Het moest vanzelfsprekend een sensitieve restauratie worden, met gevoel voor de historie, Er stond nog maar 12.000 kilometer op de teller van de GTA en het leek er op dat die hoeveelheid klopte, er is immers maar kort mee geracet en in Amerika en er is daarna niet veel mee gereden.”

Alfa Romeo GTA Slotemaker (10)

Toen de auto gestript was, kwamen er geen nare verrassingen te voorschijn, wat aanvullend bewijs was dat het kilometrage klopte. “De carrosserie was in opmerkelijk goede conditie en er waren geen blijken van schades. We troffen wat niet-originele onderdelen aan en bewijs dat het hij overgespoten was, wat correspondeert met de geschiedenis die we kennen. De onderkant was met een beschermende kit bespoten, zonder meer over alles heen, inclusief enkele originele Autodelta onderdelen, zoals de glijblok ophanging van de achteras.”

De kit was aan het loslaten op de plekken waar hij over vuil en vet heen was gespoten en de onbeschermde plekken waren met een spuitbus met wat verf afgedekt. In het interieur bleek de vloer met een niet correcte lak te zijn gespoten. Om de auto terug te brengen in de originele fabrieksstaat restte er weinig anders dan de carrosserie kaal te maken, in de correcte kleur rood (AR501) te spuiten en pas daarna het kleurenschema van Team Slotemaker aan te brengen. “Aan de hand van oude foto’s wisten we dat spatschermen van de auto aan de binnenkant wit waren, dus de kleur rood daar kon niet de originele zijn. We vonden de originele kleur terug onder de voorste bumpstops – die zijn nooit verwijderd geweest, ook niet tijdens eerder restauratiewerk”, legt Max uit.

Alfa Romeo GTA Slotemaker (28)

Nadat de kit van de bodem was, is de aluminium carrosserie chemisch van top tot teen schoon gemaakt. Plaatwerk dat gecorrodeerd was, is aangepakt, inclusief de voorste bodemplaten. “We hebben die niet compleet vervangen, maar gerepareerd. Dat vonden we cruciaal voor een restauratie als deze”, aldus Max. Daarna kon de nieuwe lak erop. “We zijn niet voor het grote, spiegelglad gepolijste glimwerk gegaan, want we wilden de auto precies zo maken als hij was toen hij het Nederlandse Toerwagen Kampioenschap won. We hebben de lak er dus opgelaten zoals hij uit het spuitpistool kwam en hem daarna slechts lichtjes met de machine gepoetst, zoals het vroeger ook gebeurd moet zijn. Uiteindelijk is de GTA wel beter gespoten dan toen voor het kampioenschap, dat moet echt een haastklus zijn geweest…”

Alfaholics heeft ervoor gewaakt de historie van de Team Slotemaker GTA zo goed mogelijk te bewaken. “We hebben de deukjes en kleine ongerechtigheden die deel uitmaken van zijn raceverleden zo veel mogelijk laten zitten. Voor de binnenpanelen hebben we een speciale verfformule gevonden met dezelfde glans als die van Autodelta, die is een beetje mat, hij glimt niet. Toen de auto de fabriek verliet, was hij helemaal rood, zo hebben wij hem dus ook gespoten, alleen de buitenkant had in 1966 de kleuren van Team Slotemaker.”

Alfa Romeo GTA Slotemaker (24)

Onder de motorkap is alles schoon en functionerend, maar het is geen juwelenkist geworden en er is niets dat onnodig is vernieuwd. Max: “De auto had weinig gereden, maar alles onder die motorkap was wel 50 jaar oud. We hebben de motor dus uit elkaar gehaald en goed bekeken. Als we een onderdeel terug in elkaar konden zetten zonder iets te vervangen, hebben we dat altijd gedaan.”

De motor is op scheurtjes getest en de lagers en klepveren zijn vervangen, maar de zuigers konden blijven – met hun originele veren. Ook de versnellingsbak is uit elkaar geweest en het magnesium huis is op scheurtjes gecontroleerd. Daarbij werd een barst in het koppelingshuis gevonden, die kennelijk gerepareerd is toen de bak werd gereviseerd en nieuwe synchromesh en lagers kreeg.

Alfa Romeo GTA Slotemaker (25)

“Er zaten de verkeerde ATE remmen op, die hebben we eraf gehaald en de correcte Dunlops er op gezet. Het gemodificeerde differentieelhuis hebben we laten zitten want alle GTA’s hebben een achteras die is opgehangen aan een glijblok dat toestaat dat de as naar boven en beneden kan bewegen maar niet zijwaarts, zodat het weggedrag je in snelle bochten niwet op verrassingen onthaalt. Alle onderdelen van de wielophangingen hebben we gestraald, een poeder coating gegeven en daarna gemonteerd met de originele LOBO bouten.”

Tijd om de GTA uit te proberen. De roestvrij stalen lijsten rond de ruiten zijn niet spiegelglad gepolijst, maar met fijne schuursponsjes behandeld, waardoor ze niet glimmen, er ligt meer een aangename waas overheen. De lampen zijn originele eerste serie Carello’s, zoals de fabriek ze monteerde, schoongemaakt en opnieuw gemonteerd. Het portier zwaait heel gemakkelijk open – het is een licht gewicht! – en het is een verrassing hoe netjes het interieur is afgewerkt.

Alfa Romeo GTA Slotemaker (14)

“De schuimvulling in de deurplaten en achterpaneeltjes was helemaal vergaan”, vertelt Max. “We hebben het vinyl heel zorgvuldig losgemaakt, de hardboard platen schoongemaakt, er nieuw schuim op gedaan en alles weer keurig in elkaar gezet.”

Het dashboard is gestript en schoongemaakt, maar het is nog altijd precies hetzelfde als dat waar als Wim Loos op uitkeek. Het houtomrande stuurwiel toont slijtagesporen en je begrijpt meteen waarom Loos een paar schuimstripjes met groene isolatieband om de spaken heeft gedaan, ze voorkomen dat je je duimen schaaft aan de harde randen van het aluminium.

Onder mijn voeten zie ik keurige vinyl matjes. “Die zijn niet origineel”, weet Max, “maar ze horen er wel in en ze zijn slechts licht versleten. We konden niet bedenken waarom we ze zouden moeten vervangen”.

De motor slaat aan met een buitengewoon strijdlustig geluid uit de zijuitlaat. Hard? Daarmee doe je de GTA te kort. De kuipstoel houdt je torso stevig vast en het stuur is een genoegen in je handen. De pook is tamelijk lang maar schakelt soepel en precies – hij glijdt geolied in I. De Alfa heeft maar een streepje gas nodig om soepel weg te rijden en de motor klimt graag in toeren, steeds feller en feller trekkend, en steeds luider en luider blèrend.

Alfa Romeo GTA Slotemaker (16)

De GTA verleidt je eerst en vooral met zijn motor. Natuurlijk speelt het lage gewicht een belangrijke rol, de Alfa heeft zijn circuitsuccessen vooral aan die A in dat GTA te danken, die staat voor alleggerita, ‘verlicht’. Vlak de motor echter niet uit. Hij heeft maar vier cilinders en een inhoud van 1,6-liter, maar klinkt en trekt zo agressief en sterk dat je zou denken dat er iets van veel zwaarder kaliber voorin ligt. De viercilinder, met dubbele ontsteking, is dol op toeren en wil niks liever dan gas, véél gas, maar hij is zodanig soepel dat ik hem niet uitgesproken piekerig wil noemen. Vanaf 2000 toeren heb je al goed trekkracht, dus je hoeven geen kostbare seconden te wachten tot hij is uitgeproest en gebokt en eindelijk gas aanneemt. Ook val je niet in een ‘gat’ als je onhandig schakelt en de onderste toerenregionen in duikelt.

De kans  op schakelfouten is overigens gering. De bak schakelt licht, maar nauwkeurig. De besturing is van hetzelfde laken een pak, hij is nooit zwaar, zelfs niet op lage snelheid, en zodra het wat harder gaat komt hij heerlijk tot leven, op de millimeter op mijn commando’s reagerend en haarfijne informatie over banden en asfalt aan mij handen doorgevend.

Alfa Romeo GTA Slotemaker (1)

De spoorbreedten en wielbasis van een GTA zijn niet groot, maar desondanks is hij immens stabiel op het circuit. De prima gelokaliseerde achteras blijft straks op zijn plaats, waardoor de auto heel strak en zeker ligt. Onderstuur is er nauwelijks, de GTA heeft voornamelijk een neutraal weggedrag en is volstrekt niet intimiderend, je krijgt er snel en gemakkelijk voldoende vertrouwen in om elk ronde een tikje harder te gaan.

De luidruchtige soundtrack is er oorzaak van dat we niet te lang plezier mogen maken, helaas…. Castle Combe is een fantastisch circuit, maar veel evenementen zijn er de afgelopen jaren in de kiem gesmoord doordat omwonenden niet uit hun dutjes gewekt wensen te worden. We willen niemand tegen ons innemen, dus voordat de Alfa goed en wel warm is, nemen we gas terug en parkeren hem in het rennerskwartier. Het uitlaatgeluid blijft nog even nazingen in mijn oren. Ik druk het portier dicht en alhoewel het vederlicht is, valt het me heel zwaar. Ik zou zo veel liever instappen voor nog een paar ronden. Wat een geweldige auto.

TEKST Glen Waddington // FOTOGRAFIE Photography Mitch Pashavair
Met dank aan Alfaholics (www.alfaholics.com).
Alfaholics wordt in Nederland vertegenwoordigd door Balocco Classics (www.balocco-classics.com).

Alfa Romeo GTA Slotemaker (23)

Alfa Romeo Giulia Sprint 1600 GTA Corsa (1965)
MOTOR 1570 cm3 lichtmetalen viercilinder met twee bovenliggende nokkenassen, twee kleppen per cilinder, dubbele ontsteking en twee dubbele Webers carburateurs
VERMOGEN 115 pk, 175 pk (full race)
TRANSMISSIE achterwielaandrijving, vijftraps handbak
REMMEN schijven rondom, bekrachtigd
GEWICHT 745 kg
TOPSNELHEID 220 km/h

1965 Rob Slotemaker in one of the Simca's of het Car Control or Anti Skid School

Het leven van Rob Slotemaker

‘Sloot’ was een voorbeeld voor menige autosporter – maar zijn einde kwam te vroeg.

 Hij stond er bekend om dat hij lak had aan autoriteiten en op het circuit waren er weinigen die hem bij konden houden. ‘Sloot’, zoals Slotemaker door zijn vrienden werd genoemd, begon zijn werkende leven als straaljagerpiloot, maar maakte van de autosport zijn carrière.

Hij werd in 1929 geboren in Batavia, de hoofdstad van Nederlands-Indië. De familie Slotemaker overleefde de concentratiekampen van de tweede wereldoorlog en ging terug naar Nederland toen er weer vrede was. Rob koos ervoor gevechtsvlieger te worden en trok naar de Verenigde Staten voor een opleiding. Tussen de vluchten door onderzocht hij hoeveelheid snelheid hij uit een aftandse Buick kon halen. Terug in Holland zette hij deze hobby voort op de vliegbasis Volkel, waar hij zijn medevliegers vermaakte met slip- en drift capriolen op de bevroren start- en landingsbanen.

Toen Slotemaker geschorst werd wegens laagvliegend gestunt met vliegtuigen verlegde hij zijn aandacht naar auto’s. Hij maakte zijn debuut met een Ford Zephyr in de Monte Carlo Rally van 1954 en daarna reed hij zijn eerste race op Zandvoort, in een DKW. In het midden van de jaren ’50 zei hij de luchtmacht vaarwel en opende een rijopleiding voor gevorderden, gespecialiseerd in anti-slip cursussen. In 1964 werd Racing Team Holland opgericht, met Ben Pon en Rob Slotemaker als rijders. Pon was financier en daarom werd afgesproken dat hij als eerste over de finish zou gaan in hun geval hun beider Porsche’s 904 Carrera GTS de leiding zouden hebben. Sloot lapte die afspraak aan zijn laars, een gebeurtenis die de geschiedenis in zou gaan als ‘Het verraad van Monza’ en kort daarna leidde tot zijn vertrek bij het team.

Slotemaker is blijven racen tot aan zijn voortijdige dood, maar verdeelde zijn talenten dikwijls over te veel verschillende takken van sport. Zijn carrière in de Formule 1 kwam niet verder dan een inschrijving in de Grand Prix van Nederland van 1962, in een Porsche van de Ecurie Maarsbergen. Hij speelde een rol in de experimenten van DAF in de Formule 3 met de innovatieve Variomatic transmissie en finishte als 17e in de London-Sydney Marathon, in een DAF Marathon, maar het kwam onderweg tot onenigheid met zijn navigator Rob Janssen. De gaten in het portier aan Janssen’s zijde waren daar getuigen van – opgelopen toen Slotemaker de DAF moedwillig tegen een geparkeerde vrachtwagen had laten crashen om Janssen schrik aan te jagen.

Slotemaker was een voorbeeld voor nieuwe, jonge coureurs, van wie Wim Loos en Jam Lammers de meest prominente waren. Loos stond op de nominatie voor een test bij Ferrari’s F1-team toen hij om het leven kwam op Spa. Slotemaker nam een tweede hypotheek op zijn huis om Jan Lammers te helpen zijn F1 carrière te financieren en heeft lang genoeg geleefd om Jan zijn F1 debuut te zien maken met Shadow in 1979.

Sloot heeft veel ongelukken overleefd, enkel en alleen door zijn sublieme wagenbeheersing, maar zijn geluk liet hem in de steek toen zijn Chevrolet Camaro slipte op een olievlek, tijdens een onbetekenende toerwagenrace op Zandvoort. Hij wist de auto op te vangen maar dat kon niet voorkomen dat hij zijn nek brak toen hij tegen Michael Strauch’s vergelijkbare Camaro aan crashte, die op het verkeerde moment op de verkeerde plek stond. Zandvoort heeft een bocht naar Slotemaker vernoemd. Hij was slechts 50 jaar oud.

TEKST Mattijs Diepraam

 

 

 

 


Print Friendly




Ton Roks
Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

GTI Clubsport: capabele behendigheidssporter

Volgend bericht

Alexander Leurs en Peter van Hoof winnen 63e Tulpenrallye




Uitgelicht

GTI Clubsport: capabele behendigheidssporter

Het heeft even geduurd, maar nu zijn de opper-Golf’s eindelijk weer echt lekkere rijdersauto’s, versierd met lekkernijen...

6 May 2016

Webdevelopment