Laatste nieuws

Alfa Romeo Giulia 2.0T & 2.2D

Alle reportages / Nieuwe auto's / 30 mei 2016

Alfa Romeo Giulia (37)

De Quadrifoglio is de spectaculaire vaandeldrager, maar hoe rijden de ‘gewone’ Giulia’s?

We waren na het visuele geweld van de QF heel benieuwd hoe de andere Giulia’s eruit zouden zien, en wees gerust: het zijn mooie auto’s. Niet zulke hartenbrekers als indertijd de 156 en 159, maar wel elegant, sportief en onmiskenbaar Alfa Romeo. De Giulia’s stonden op Balocco klaar in een groot aantal kleuren en met veel keuze qua lichtmetalen wielen, zodat je gemakkelijk kunt kiezen hoe je met je nieuwe Alfa voor de dag wilt komen: sportief, smart casual of strak zakelijk – het staat hem allemaal goed.

Alfa Romeo Giulia (32)

Toekomstige kopers krijgen niet alleen een fraaie auto, maar ook een mooi stuk techniek. De kracht van de 2.0T en de 2.2D is dat ze rechtstreeks van de QF zijn afgeleid, je krijgt hetzelfde achterwielaangedreven chassis, met dezelfde mooie wielophangingen, alleen zonder de koolstofvezel delen, torque vectoring en het zelfsperrende differentieel.

Alfa Romeo Giulia (34)

De viercilinder motoren zijn geheel nieuw. De 2.0T (benzine) is helemaal van aluminium, heeft electro-hydraulische MultiAir klepbediening, een Twin Scroll turbo en directe injectie met een inspuitdruk van 200 bar. Hij levert 200 pk en ontwikkelt zijn koppel van 330 Nm al bij 1750 min-1.

Alfa Romeo Giulia (19)

De 2.0T en de 2.2D waren ten tijde van onze kennismaking zo vers dat er nog geen officiële prestatiecijfers waren, maar proefritten van 100 kilometer met beide versies leerden dat het allebei gretige motoren zijn, die zich in elk opzicht met de concurrentie kunnen meten. De 2.0T is vooral soepel en stil, maar ontwikkelt heel rap een fors acceleratievermogen als je hem op zijn staart trapt. Hij produceert daarbij een mooi, kernachtig geluid dat aan de Twin Spark’s uit de 75 doet denken. Er is keuze uit een zestrapshandbak en een automaat met acht versnellingen en uit meerdere luxe niveau’s.

Alfa Romeo Giulia (9)

De 2.2D is er in diverse specificaties, met 136, 150 en 180 pk, met een maximum koppel dat varieert van 380 tot 450 Nm, en combineerbaar met dezelfde transmissies als de 2.0T.  De nieuwe diesel, ook een vier-in-lijn, is Alfa Romeo’s allereerste die helemaal uit aluminium is opgetrokken en het is een bijzonder verfijnde machine. Hij is voorzien van de nieuwste MultiJet II technologie, werkt met een inspuitdruk tot 2.000 bar en heeft een turbolader met elektronisch gestuurde variabele geometrie, waardoor het inspuitproces, de loopcultuur en de koppelontwikkeling heel nauwkeurig beheerst worden. De diesel heeft bovendien een contraroterende balans-as om de totale loop te verfijnen. Het resultaat is dat je niet of nauwelijks merkt dat het een diesel is, in heel zijn toerenbereik is hij bijna net zo gewillig en gretig als de 2.0T. De Giulia 2.2D is dan ook minstens zo attractief als de 2.0T. De diesels horen net zoals de 2.0T in de categorie van 25% bijtelling, maar er komen van alle drie zogenaamde ECO-versie’s, die in de 21% vallen.

Alfa Romeo Giulia (16)

Er komt ook nog een 2.0T met 280 pk om het gat naar de 2.9 V6 enigszins te dichten. Alfa Romeo repte ook over versies van het Giulia-platform met een iets minder heftige V6 en over vierwielaandrijving, maar liet in het midden of het dan om de Giulia zal gaan of de SUV die erop gebaseerd zal zijn.

Alfa Romeo Giulia (39)

De rij-eigenschappen van de 2.0T zijn uitstekend, een mooie, enthousiast makende mix van sportiviteit en comfort. De 2.2D (we reden die met 180 pk) deed niet voor hem onder, er was zelfs nauwelijks een gewichtsverschil in de neus voelbaar. Het zijn beide uitstekend rijdend auto’s, met mooie motortechniek en profiterend van het uitstekende chassis van de 2.9 V6 QF, inclusief de lichtmetalen wielophangingen, de snelle besturing en de koolstofvezel aandrijfas.

Alfa Romeo is niet alleen terug in het sportsegment met de 2.9 V6 QF, maar ook in de klasse der viercilinder sedans. Dat belooft veel goeds, want dat is het segment waarin het geld verdiend moet worden om Alfa Romeo blijvend terug op de kaart te zetten.

TEKST TON ROKS

PRIJZEN Alfa Romeo Giulia
2.9 V6             510 pk             € 107.950 (NL), € 79.000 (B)
2.0T                 200 pk             € 39.450 (NL), € 36.090 (B)
2.2D                136 pk             € 39.950 (NL), € 31.990 (B)
2.2D                150 pk             € 42.650 (NL), € 31.990 (B)
2.2D                180 pk             € 43.750 (NL), € 35.605 (B)


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane

Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).





Vorig bericht

Alfa Romeo Giulia 2.9 V6 Quadrifoglio

Volgend bericht

Sinn ‘Bundeswehr’




Uitgelicht

Alfa Romeo Giulia 2.9 V6 Quadrifoglio

De liefhebbers kunnen gerust zijn: de comeback van Alfa Romeo is overtuigend - op alle fronten. De 510 pk Quadrifoglio...

30 May 2016

Webdevelopment