Laatste nieuws

Testrit met de nieuwe Alpine A110

Alle nieuwsberichten / Alle reportages / 30 augustus 2017

Alpine heeft grote plannen met zijn nieuwe lichtgewicht sportwagen, de A110. Hij moet goed genoeg zijn om de Porsche Cayman op het circuit te baas te kunnen, maar hij moet ook voldoende comfortabel zijn voor dagelijks gebruik. We stapten in bij Alpine’s testrijder Laurent Hurgon om te kijken hoe het er mee staat.

We hebben respect voor het lef van Alpine. Zo lang de Porsche Cayman over ‘s werelds wegen rijdt, heeft nog geen enkele fabrikant gepoogd hem de loef af te steken. Althans niet met een sportauto die vanaf de grond af helemaal nieuw is. En nu is er een nieuwkomer op de markt, althans een veelgeprezen naam waarvan we dachten dat we hem nooit meer terug zouden zien, en de baas daarvan heeft droogjes verteld dat ze met een eigen tweezits sportwagen de 718 Cayman gaan aanpakken. Daar moet je moed voor hebben.

We hebben al gezien hoe de productieversie van de A110 er uit gaat zien, op diverse autotentoonstellingen en onlangs zelfs op het Concours D’Elegance Het Loo in Apeldoorn. We hebben ook al van alles gehoord over zijn specificaties, maar we weten nog niet wat we mogen verwachten als we er in oktober mee gaan rijden. We hebben inmiddels een dag doorgebracht in de A110, op Renault’s testbaan bij Aubevoye in het noorden van Frankrijk, en kunnen stellen dat hij de grootste bedreiging is voor de superioriteit van de Cayman sinds Porsche hem meer dan tien jaar geleden op de markt zette. Vanaf de passagiersstoel beoordeeld heeft er alle schijn van dat de A110 ‘the right stuff’ is.

Voordat we in de ultralichte kuipstoel van de A110 klimmen – zonder verstelbare rugleuning – geven hoofdingenieur David Twohig en chef Product Planning Eric Reymann wat toelichting. “We zijn al in 2012 met customer clinics begonnen”, vertelt Reymann. “Eerst met pure autoliefhebbers – mensen die zelf een Porsche, Caterham of Lotus hebben – en daarna met iedereen. We kregen toen bevestigd gekregen dat er zeker interesse bestaat in een sportauto waarin je comfortabel elke dag kunt rijden, maar waarmee je ook lol kunt hebben op een circuit.”

Twohig wijdt nog wat verder uit over dat onderwerp, legt uit dat het altijd de intentie is geweest een auto te bouwen die zelfs bij 60 km/h al rijplezier levert, maar ook ‘verrekte goed’ is als je hem elke paar maanden een keer meeneemt naar een track day of zo. Met dat in het hoofd hebben Twohig en zijn team de technische specificaties voor de A110 vastgesteld, met lichtheid als centraal thema. “Als een auto licht is, kun je met zachtere  veerkarakteristieken werken, en daarmee bereik je dat je dat geen auto maakt die veel te hard is voor plezierig dagelijks gebruik”, vertelt hij. “Dat is waarom we de carrosserie van aluminium hebben gemaakt. Het tweede belangrijke element is de afstemming van de wielophangingen. De A110 heeft dubbele driehoekige draagarmen rondom, dat vind je niet vaak in deze klasse. De Cayman bijvoorbeeld moet het op zijn vooras met MacPherson veerpoten doen.”

Om het belang daarvan te begrijpen, is het goed ‘hoofdstuk 1’ van het handboek over voertuigdynamica in herinnering te brengen. Een laag voertuiggewicht en dubbele triangels als wielophangingen hebben een heel grote invloed op de dynamische eigenschappen van een auto als de A110. Met dubbele driehoekige draagarmen kun je bij snel bochtenwerk de wielvlucht veel beter onder controle houden dan met een minder hoogwaardige constructie met veerpoten. Als je de wielvlucht stabiel weet te houden, blijft het contactvlak van de banden met het wegdek mooi vlak en constant. In een auto met MacPherson veerpoten hebben de wielen de neiging tot een positieve wielvlucht, ze ‘vallen om’, en de banden hebben dan minder effectieve grip op het wegdek. Dat kun je aanpakken door stevige antirolstangen te monteren zodat de auto zo min mogelijk gaat ‘overhangen’ in bochten, maar dat heeft een fors negatief effect op het rijcomfort. “Doordat we dubbele driehoekige draagarmen rondom hebben, hebben we geen problemen met overhellen en dergelijke”, legt Twohig uit. Daarom kunnen we bij de A110 volstaan met lichte, holle antirolstangen, wat heel goed is voor de rijkwaliteiten.”

Het gewicht van de A110 is minimaal gehouden – slechts 1080 kg rijklaar. Samen met de mooie wielophangingen zijn daarmee de ingrediënten voor een prima sportauto goed voor elkaar. Op basis daarvan mogen we verwachten dat de A110 lichtvoetig en agiel zal zijn, dat hij veel grip zal hebben (zelfs op de relatief bescheiden Michelin Pilot Sport 4 banden), dat het onderstel vergevensgezind is, ook qua comfort, en dat de bewegingen van de ‘body’ goed onder controle worden gehouden.

Laten we even nog wat dieper in die wielophangingen duiken. Twohig is ervan overtuigd dat de lineairiteit van de wielvlucht (camber) bij de A110 de beste in zijn klasse is. Als gevolg daarvan mag je erop rekenen dat hij op de limiet heel goed beheersbaar blijft en zich niet nerveus en onvoorspelbaar gaat gedragen. De ophanging is zo afgestemd dat bij snel bochtenwerk de sporing lichtjes in uitspoor overgaat, waardoor de A110 een lichte onderstuur-karakteristiek krijgt, wat de auto een waarschuwende veiligheidsmarge geeft. De balans in het chassis is echter zodanig dat de A110 vooral neutraal is en dat de bestuurder hem in overstuur kan brengen. Een plezierig en inschikkelijk rijgedrag bij lage en middelhoge snelheden en een veilige wegligging bij heel hoge snelheden, dat zijn de prioriteiten geweest. Precies zoals een sportwagen enthousiast dat wil hebben, niet? Volledigheidshalve moeten we melden dat die dubbele driehoekige draagarmen een nadeel hebben: ze nemen iets meer ruimte in beslag. Met MacPherson veerpoten zou er wat meer bagage in het vooronder van de A110 hebben gekund. Gelukkig heeft Alpine ook in deze de juiste prioriteit gesteld – bemoedigend!

Er zijn weinigen beter geschikt om de dynamische capaciteiten van de A110 te demonstreren dan coureur en testrijder Laurent Hurgon. En er zijn weinig geschiktere plekken om de Alpine op de limiet te ervaren dan het testcircuit bij Aubevoye. Hurgon jaagt de A110 vastberaden en vol vertrouwen over het mooi vloeiende parkoers, dat angstaanjagende snelle curves koppelt aan krappe, technisch lastige bochten. Het is moeilijk te geloven dat een kleine en zelfs een tikje keurige sportwagen als de A110 zo wild en rap kan zijn. De trekkracht is opvallend goed – Alpine claimt 4,5 seconden voor een sprintje van 0 naar 100 km/h, waarmee hij de Cayman S evenaart. De 1,8-liter viercilinder met turbo klinkt bovendien goed: er komt een echt sportwagengeluid uit de actieve uitlaat met één eindpijp.

Je kunt hem in drie standen rijden en in de meest extreme, Track, wordt hem genoeg vrijheid gegeven om licht driftend een bocht uit te komen, maar niet meer dan dat. Als je de stabiliteitscontrole helemaal uit hebt gezet, kun je er geweldig lang flink dwars mee gaan.

Hij voelt verbazend agiel aan, de A110 wil graag en snel van richting veranderen als je dat verlangt, maar hij is tegelijkertijd heel stabiel op hoge snelheid. Op de welbewust slecht bestrate secties van het testcircuit was goed te voelen dat het onderstel van een behoorlijke dosis absorptievermogen is voorzien; ik ken weinig auto’s die zo’n goede combinatie leveren van rijcomfort en controle over de carrosseriebewegingen.

Hoeveel rijplezier de A110 te bieden heeft als je het stuurwiel zelf in handen hebt, kunnen we nog niet zeggen, daarvoor moeten we wachten tot oktober. Alpine toont zich echter buitengewoon moedig door de Cayman uit te dagen. Voordat we bij Hurgon in de A110 stapten, vreesden we dat Alpine wellicht te hoog gegrepen had. Nu niet meer, we zijn ervan overtuigd dat het een mooie gevecht wordt tussen die twee.

TEKST Dan Prosser


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane

Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).





Vorig bericht

Motorworld Classics, prima reden om naar Berlijn te gaan

Volgend bericht

Kia Stinger GT, de eerste rij-indruk




Uitgelicht

Motorworld Classics, prima reden om naar Berlijn te gaan

  Zoek je een goede reden om een keer een weekeinde naar Berlijn te gaan? Nu, hier is hij: Motorworld Classics,...

12 August 2017

Webdevelopment