Laatste nieuws

Thundersaloon, made in Japan

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 6 mei 2016

Lexus GS F (2)

Een kanjer van een hoogtoerige V8 en een opvoeding in de Groene Hel: de Lexus GS F is op weg naar een plek in de hoogste rangen der ultra-sportsedans.

Voor auto’s als deze lopen we warm bij Octane. Onder de opvallend gestileerde motorkap ligt namelijk een knaap van een V8, heerlijk ouderwets, in de zin dat er geen enkele elektrische hulpmotor of turbo aan te pas komt. Hij levert 477 pk aan vermogen en 530 Nm aan Koppel, helemaal atmosferisch, puur natuur dus.

De GS F is in hoofdzaak een lekker traditionele achterwielaangedreven sportsedan met de motor voorin. Waarom noemen we hem eigenlijk niet gewoon ‘thundersaloon’, zoals ze in de USA en Australië doen? Vergis je niet in de GS F: hoewel zijn inborst traditioneel is, is hij technisch in alle opzichten ‘state of the art’.

Lexus GS F (3)

Laten we met het geluid van de V8 beginnen: dat is heerlijk en niet te versmaden, zo hoor je het nog maar zelden sinds BMW, Mercedes en de rest de turboroute zijn ingeslagen om veel vermogen en koppel te combineren met een goed cijfer voor het emissie-examen, dat door onze overheid als generator van belastinggelden worden gebruikt.

Het grote koppel van 530 Nm moet alleen door de enorme achterbanden op straat gebracht worden en die slagen daar buitengewoon goed in, geholpen door subtiele interventies van de elektronica – die overigens uitgezet kan worden als je zin hebt de losbol uit te hangen. De GS F brult – ja, het is een hoogtoerige V8 – in 4,6 seconden van 0 naar 100 km/h en houdt pas bij 270 km/h op met versnellen.

Lexus GS F (11)

Alhoewel hij uitgesproken sportief is, slaagt hij er in bijzonder goed is zich met gratie over de weg te bewegen. Lexus claimt dat de GS F voor 80% sportauto is en voor 20% luxe sedan. Dat zal wel. Wij houden het in elk geval bij de vaststelling dat de GS F een uitstekend weggedrag en een erg goede wegligging bewonderenswaardig goed met een zeer plezierige hoeveelheid comfort combineert. Dat zegt hopelijk wat meer dan die percentages.

Lexus GS F (7)

Je kunt zijn attitude beïnvloeden door gebruik te maken van de vier rijprogramma’s die hij offreert: Eco, Normal, Sport en Sport+. Al experimenterend zul je merken dat de reacties op het gaspedaal veranderen – maar niet te ingrijpend – en dat het schakelprogramma van de excellente achttraps transmissie wordt gewijzigd. Ook verandert het ‘gewicht’ van de besturing. Waar hij ook in staat, de GS F blijft verrassend intuïtief sturen en als ware thundersaloon blijft hij een fijn analoge ervaring en verandert gelukkig niet in een digitale, waarin elektronica de regie overneemt.

Lexus GS F (5)

Conclusie: op papier wint de GS F het qua prestaties niet van de meest voor de hand liggende rivalen, maar de realiteit is dat het in zijn segment een van de meest aantrekkelijk sportsedans is die we de afgelopen jaren gereden hebben. De eerste indruk is dat de vijf liter achtcilinder de parel in de kroon is, maar dat is het niet: als je er wat langer in rijdt, kom je er achter dat het onderstel minstens zo veel aan de attractiviteit van de GS F toevoegt: het is zo perfect in balans met de V8. Dat komt, zegt Lexus, doordat het chassis is ontwikkeld op het Fuji circuit en fijngeslepen op de Nordschleife.

Niet alleen aan vermogen is geen gebrek, maar ook aan comfort en luxe niet, en belangrijker nog: deze GS F barst van het karakter – precies van het type waarvan wij houden. Er zijn wellicht concurrenten die een beetje sneller zijn. Maar sneller is niet hetzelfde als beter.

Lexus GS F (10)

MOTOR V8, 4.969 cm3, tweebovenliggende nokkenassen, vier kleppen per cilinder, variabele kleptiming (VVT-i)
VERMOGEN 477pk bij 7100 min-1
KOPPEL 530 Nm bij 4800 – 5600 min-1
TRANSMISSIE achterwielaandrijving, achttraps automaat
REMMEN bekrachtigd, geventileerde schijven rondom, Brembo, diameter 380 mm vóór en 345 achter
BANDEN 255/35/19 vóór en 275/35/19 achter
AFMETINGEN LxBxH 4915x1845x1440 mm, wielbasis 2850 mm, tankinhoud 66 liter, gewicht 1765 kg, inhoud bagageruimte 520 liter
TOPSNELHEID 270 km/h
0- 100 KM/H 4,6 sec.
PRIJS vanaf € 155.495 (NL), vanaf € 103.650 (B)


Print Friendly




Ton Roks
Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

De Franse leeuw is terug in de arena

Volgend bericht

GTI Clubsport: capabele behendigheidssporter




Uitgelicht

De Franse leeuw is terug in de arena

De Franse leeuw heeft zich lang geleden indrukwekkend gemanifesteerd met de 205 GTI, om het nieuwe segment vervolgens...

6 May 2016

Webdevelopment