Laatste nieuws

Toer door Ierland met ‘n coole retro-Brit

Alle reportages / Reisverslagen / 17 juli 2017

Voor onze Tour of Ireland hebben we de Mini Cooper S Countryman meegenomen als rap werkpaard.

Ierland is een schitterend land, vooral de zuidwest-kust met zijn majestueuze landtongen die door de ruige Atlantische Oceaan omspoeld worden. Voor de begeleiding van Octane’s lezersreis door Ierland – georganiseerd samen met Petrol & Wine – namen we de nieuwe Countryman mee, Mini’s interpretatie van de SUV, het autotype dat rap op weg is naar een dominante aanwezigheid op de wegen.

We hebben er een dikke 3000 kilometer mee afgelegd, eerst naar Cherbourg om daar de veerboot van Irish Ferris naar Rosslare te nemen, vervolgens een grote tour langs de Atlantische kust, waarbij bijna geen enkele landtong onbereden is gebleven, en daarna via Dublin en de Wicklow Mountains terug naar Rosslare, Cherbourg en thuis. Een geweldige trip, Ierland is prachtig, je kunt er heel fijn autorijden, al zijn de wegen wat smal, en we gaan er zeker een keer naar terug met lezers van Octane om The Atlantic Way, de Ring of Kerry, de Ring of Baera, Dingle en nog meer schitterende plekken nogmaals te bezoeken.

We hebben tijd genoeg in de Countryman doorgebracht om vast te stellen dat Mini op alle fronten een paar forse stappen vooruit heeft gezet met dit model, qua ruimte, afwerkingskwaliteit, uitrusting, veiligheid, prestaties en verbruik. Hij is hoger, breder en zo’n 20 centimeter langer dan zijn voorganger en als concurrent voor de Audi Q2, Mercedes GLA en BMW X1 staat hij een stuk sterker in zijn schoenen. De vijfde deur is nu iets kleiner dan voorheen, maar gaat elektrisch open en dicht, en geeft toegang tot een behoorlijk forse bagageruimte van minimaal 450 liter – dat is 100 meer dan voorheen. De grotere wielbasis zie je terug in de prima zitruimte achter.

Het interieur is net zoals bij de andere Mini’s wat rommelig en vol met allerlei (tuimel)schakelaars die je bij andere merken niet vindt – maar die proberen dan ook niet retro-Brits te zijn. Naar verloop van tijd vind je echter wel een weg in de Countryman – het is overigens heel fijn een head-up display te hebben, want de afleesbaarheid van de snelheidsmeter is maar zo, zo. De grote centrale klok – maatje wok – is er nog altijd, vroeger was dat de snelheidsmeter van een Mini, maar nu zit er het navigatiesysteem in. Ik kan er maar niet aan wennen dat  je iets ronds gebruikt om iets rechthoekigs in te lijsten, maar vooruit, het draagt bij aan het retro-Britse gevoel dat de auto nodig heeft om de naam Mini te verantwoorden. Ik blijf het ook merkwaardig vinden dat fabrikanten liggende navigatieschermen (landscape) monteren, waarop je vooral ziet waar je niet heengaat, in plaats van staande (portrait) waarop je een langer stuk ziet van de weg. Wat dat betreft hebben de fabrikanten zelf kennelijk nog een lange weg te gaan.

Onder de motorruimte is niets nieuws te vinden, daar kun je kiezen uit de moderne en prima motoren van Mini’s andere modellen. In de Cooper S Countryman (vanaf € 40.400) heb je 192 pk onder het pedaal, en daarmee is het een rappe auto, maar je merkt wel dat de 2,0-liter viercilinder met turbo een grotere auto en meer gewicht voort moet stuwen. Grip heeft hij meer dan voldoende, ook met alleen voorwielaandrijving, en je rijdt er gemakkelijk hoge gemiddelden mee, maar qua fun factor heeft hij minder te beiden dan andere Mini’s. Hij is bovendien behoorlijk hard, beweegt zich tamelijk nerveus over slechtere wegen, waarop hij maar moeilijk tot rust komt.

De Countryman is in elk geval een ruime, goed gebouwde en praktische SUV, met een cool retro-Brits uiterlijk dat aan de vroegere Mini doet denken. Als je jezelf in dat groeiende SUV-segment wilt onderscheiden, is de Countryman je man, en aan de 136 pk benzinemotor of 150 pk diesel heb je meer dan genoeg om dat doel te bereiken. Als Cooper S geeft hij je meer rechtelijn snelheid als je zou willen, maar om als coole SUV te functioneren, heeft hij die sterke motor niet nodig.

We vragen ons zelfs af of Mini er de naam Cooper op moet zetten. De Countryman heeft die toevoeging niet nodig en Mini zou zichzelf uiteindelijk in de vingers kunnen snijden door de historische lading van die naam te laten devalueren. Tip: gebruik ‘Cooper’ en ‘Cooper S’ alleen voor Mini’s met een overtuigend grote fun factor, en niet voor rappe maar vooral fucntionele versies zoals de Countryman. Wees net zo kieskeurig met die naam als vriend BMW met de M.


Print Friendly




Ton Roks
Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Topcollectie Ferrari's te koop

Volgend bericht

Roadtrip Spanje met een Franse leeuw




Uitgelicht

Topcollectie Ferrari's te koop

Tijdens het weekeinde van het Concours d’Elegance van Pebble Beach (18 en 19 augustus in Californië) veilt RM Sotheby’s...

15 July 2017

Webdevelopment