Laatste nieuws

Tromgeroffel bij Hyundai

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 14 juli 2017

De eerste serieuze hot hatch van Hyundai is deze i30 N, waarvan de N staat voor de Nürburgring, de Nordschleife en Namyang, de parkoersen waarop zijn rijeigenschappen zijn gehoond. Volgens Hyundai symboliseert de N echter ook een chicane, en daarmee zou Hyundai’s hot hatch wel raad weten. Hij komt eind dit jaar op de markt met een viercilinder turbomotor van 250 pk (of 275 met Performance Package) die de voorwielen aandrijft.

De snelle vijfdeurs hatchback is intensief getest op de Nordschleife, waar hij ruim 10.000 testkilometers achter de kiezen heeft. De sportieve inborst van de i30 N is zichtbaar door de agressief uitziende bumpers, de opvallende Cascade-grille, de frontsplitter en de achterspoiler. De auto is 4 tot 8 mm lager dan de reguliere Hyundai i30 en staat op 18- of 19-inch wielen. Andere opvallende details zijn de rode remklauwen, het driehoekige derde remlicht en de dubbele uitlaatpijpen. Grote luchtinlaten aan de voorzijde, waarin ook de LED-dagrijverlichting is ondergebracht, zorgen voor betere koeling van de remmen en minder turbulentie in de wielkasten.

De cockpit valt op door het stuurwiel met N-logo. Links ervan zitten de bedieningsknoppen van de rijmodi Normal, Sport en Eco. Rechts heeft de bestuurder direct toegang tot de N-modus via de zwartwit geblokte knop. Gepersonaliseerde instellingen van het voertuig zijn te bedienen via het centrale beeldscherm. Het digitale instrumentenpaneel is aan de bovenzijde voorzien van een schakelindicator die helpt het ideale schakelmoment te kiezen, bijvoorbeeld voor optimale prestaties op het circuit. Het rode gebied van de toerenteller verandert op basis van de rijprestaties en varieert met de olietemperatuur van de motor.

De i30 N heeft launch control en een systeem dat automatisch tussengas geeft bij het schakelen (rev matching) met de handbediende zesbak. Hij heeft bovendien een actief dempsysteem en een elektronisch sper op de vooras. De i30 N wordt aangedreven door een geheel nieuw ontwikkelde 2,0-liter turbobenzinemotor, die beschikbaar is in twee vermogensvarianten. Behalve de versie met 250 pk is er ook een Performance-variant met 275 pk. Beide motoren leveren een maximumkoppel van 353 Nm en halen een topsnelheid van 250 km/h. De Hyundai i30 N accelereert in 6,4 seconden* van 0-100 km/h, terwijl de versie met Performance Package diezelfde sprint in slechts 6,1 seconden voltooit. De Hyundai i30 N met Performance Package levert niet alleen extra vermogen, hij is ook voorzien van 19-inch wielen met Pirelli P-Zero-banden, rode N-remklauwen en grotere remschijven (18 inch vóór, 17 inch achter).

 


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane

Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).





Vorig bericht

Jeep's nieuwe Compass is hot

Volgend bericht

Topcollectie Ferrari's te koop




Uitgelicht

Jeep's nieuwe Compass is hot

Rosemarijn Veenenbos reisde naar Portugal om daar de nieuwste Compass uit te proberen. Jeep is een begrip, een iconisch...

12 July 2017

Webdevelopment