Laatste nieuws

Tulpenrallye: alert blijven tot het einde

Alle reportages / 4 juni 2018

De jubileumeditie van de International Historic Tulpenrallye (6-12 mei) ging dit jaar in Zuid-Frankrijk van start met 207 deelnemers. Op 24 uitvallers na bereikten zij, enigszins uitgeput, maar over het algemeen heel tevreden, de finish in Valkenburg. Die nieuwe finishplaats heeft de Tulpenrallye goed gedaan.

Doortocht door een Frans dorp van Wil van de Ven en Fred Govaert

Met de nieuwe startplaats Mandelieu-La Napoule (vlakbij Cannes) aan de Middellandse zee had de organisatie een uitstekende keus gedaan. Vakantiegevoel bij de deelnemers, en de eerste drie dagen een voor de Tulpenrallye onontgonnen rallygebied. Wat een schitterende wegen liggen daar in het achterland van de Méditerranée! Uitzetters Jan en Erwin Berkhof hadden de eerste dag niet al te moeilijk gemaakt: een redelijk aantal equipes bleek bij aankomst in Avignon de juiste route feilloos te hebben gevonden. De minieme verschillen zaten hem in wat tijdstrafpunten.

Vintageklassewinnaars Hank en Nicole Melse

Ook dag 2 veroorzaakte nog geen enorme schifting. Natuurlijk zaten er wel wat instinkers in de route, maar de meeste toppers hadden daar niet al te veel moeite mee. Dagelijks stonden er ook een of twee tests op het programma, een paar rondjes over een circuit of, zoals op deze dag, een klassementsproef op een onverharde omloop. Gaaf! Verder zat er elke dag minstens één regelmatigheidstraject in, waarin je volgens een voorgeschreven gemiddelde snelheid op de seconde nauwkeurig de route moest rijden. Valence was het eindpunt van deze dag en daar kondigde uitzetter Erwin Berkhof al aan dat het woensdag pittiger zou worden.

Fraaie vergezichten in Frankrijk

Dat klopte, in de etappe naar Lyon vielen al beduidend meer strafpunten dan in de eerste twee dagen samen. De routes bleven fantastisch, navigatoren braken zich het hoofd over wat nou de kortste route was en bestuurders kregen spierpijn in hun armen vanwege de vele haarspeldbochten. Toch was het zeker genieten! Voor de meesten dan, want zoals altijd hadden de serviceploegen genoeg te doen. Bij die klassiekers kan altijd iets stuk gaan en dan ben je blij dat de serviceteams hun uiterste best doen, vaak tot diep in de nacht, om je bolide de volgende ochtend rijdend aan de start te krijgen. Laten we ook de marshals niet vergeten, die soms heel vroeg hun bed uit moesten om tijdig op hun controlepost te staan. En daar dan dik vier uur bivakkeren om alle deelnemers van een stempel en een vriendelijk woord te voorzien. Het klassement begon zo halverwege de rally enigszins vorm te krijgen. De verwachte namen vond je veelal terug in de top-10, al stonden daar ook nog wel een paar verrassingen tussen.

Volop aanmoedigingen door het Franse publiek

De vierde dag was de zwaarste, in ieder geval voor de deelnemers in de Expertklasse. Logisch, als je weet dat er die dag voor hen een avondetappe op het programma stond. Waar Sport-, Tour- en Vintageklasse ruim voor donker aankwamen in Belfort, hadden de Expertklassers een diner onderweg alvorens zij van start konden gaan voor het avondtraject. Direct na de start volgde al een regelmatigheidsproef met wisselende gemiddelde snelheden. Dan wordt het even hectisch in de auto! De juiste route construeren, afstanden naar een afslag meten, bochten aangeven, stopwatch, tripmaster en tijd-/afstandtabel bijhouden, controles noteren, de juiste snelheid aanhouden: met z’n tweeën heb je het dan gewoon druk, héél druk. Dan smaakt het biertje bij de finish extra goed!

Altijd van de partij: Bert Kersten en Huib van Vroenhoven

Van Belfort naar Luxemburg (de volgende overnachtingsplaats) is best een eind, dus was het begrijpelijk dat er op dag 5 een aantal stukken snelweg in zat om wat afstand te overbruggen. Maar je moest je daardoor niet in slaap laten sussen, want soms was er een kortere route door even van de snelweg af te gaan en die bij de volgende oprit terug op te rijden. Een goede controle was natuurlijk de beloning. Ook in de routes buiten de snelweg zaten voldoende uitdagingen. Slechts drie equipes in de Expertklasse noteerden deze dag geen routefouten.

Tourklassewinnaars Georg Bögershausen en Hans-Werner Müller

Na vijf dagen Frankrijk verdient vooral de bevolking in dat land een compliment. Op opvallend veel plaatsen waar de karavaan passeerde, werd die toegejuicht en aangemoedigd door lokale inwoners. Geen boze boeren, geen blokkades opwerpende aanwonenden, niets van dat alles. Dat hebben we wel eens anders meegemaakt.

Elke dag een test op een circuit

Niet alleen de startplaats van de Tulpenrallye was nieuw, ook de finishplaats en daarmee de laatste etappe. Nadat sinds mensenheugenis de finish in Noordwijk plaats vond, had de organisatie nu gekozen voor Chateau Sint Gerlach in Valkenburg. Dat betekende dat ook op deze laatste dag nog een volwaardige kaartleesroute gereden kon worden, met kans op verschuivingen in het klassement. En dat beviel alle deelnemers veel beter dan allerlei testjes en in de file staan in dorpjes om de notabelen een hand te schudden, zoals in voorgaande jaren. Het goede aan de finish was wel behouden: een hartelijke ontvangst met tulpen, corenwijn, haring en de door de Classic SLS aangeboden bitterballen. En de feestelijke prijsuitreiking natuurlijk. Harm Lamberigts en Bart den Hartog zegevierden met ruime voorsprong in de Expertklasse en werden daarmee algemeen winnaar. Hetzelfde geldt voor Boele en Hiske Braaksma in de Sportklasse. In Tour- en Vintageklasse bleef het langer spannend: daar pakten respectievelijk Georg Bögershausen en Hans-Werner Müller en Hank en Nicole Melse pas op de laatste dag de winst.

De winnaars: Bart den Hartog en Harm Lamberigts

Volgend jaar heeft de Tulpenrallye plaats van 12 tot 18 mei. De inschrijving gaat begin november open. Reken op weer een nieuwe startplaats, volgens de organisatie “op een plek waar we nog nooit geweest zijn”.

Tekst Fred Hak // Fotografie Joostsnel.nl

UITSLAGEN

Expertklasse

  1. Harm Lamberigts – Bart den Hartog (Ford Escort Mexico) – 682 strafpunten
  2. Robert Koomen – Rutger ter Borg (Fiat 125 Special) – 1234
  3. Mark Hagenzieker – Remco Hagenzieker (Alfa Romeo 1750 GTV) – 1466

Sportklasse

  1. Boele Braaksma – Hiske Braaksma (Volvo Amazon) – 1096 strafpunten
  2. Kees van Loon – Maarten Kalk (Porsche 911S ) – 1344
  3. Wim Meenink – Bart Meenink (Alfa Romeo 1750 GTV)  – 1476

Tourklasse

  1. Georg Bögershausen – Hans-Werner Müller (NSU 1000TT) – 1474 strafpunten
  2. Maries Dinaux – Nina Dinaux (Triumph TR6C) – 1618
  3. Frans Hazekamp – Jan van Leeuwen (Porsche 911) – 1664

Vintageklasse

  1. Hank Melse – Nicole Melse (Alvis Speed 25) – 1170 strafpunten
  2. George Banken – Paul van den Donk (Bentley 3/8 Racer) – 1298
  3. Cor le Clerq – Rob Vink (Buick Roadmaster Cabriolet) – 2192

Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Nieuwpoort Drivers Days, volgend jaar weer

Volgend bericht

Jaguar i-Pace, bepaald niet voor de poes




Uitgelicht

Nieuwpoort Drivers Days, volgend jaar weer

Een jong evenement aan de Vlaamse kust, waar zowel nieuwe auto’s als klassiekers elkaar ontmoeten. Tiny Verhoeven ging...

4 June 2018

Webdevelopment