Laatste nieuws

Valkyrie, exceptioneel en grensverleggend

Alle nieuwsberichten / Alle reportages / Nieuwe auto's / 5 april 2018

Aston Martins nieuwe hypercar, de Valkyrie, is in zijn extreemste vorm net zo snel als een F1-auto. Meer dan 600 miljonairs willen er een en minstens twee F1-rijders hebben er een besteld.

Aston Martin bouwt slechts 150 exemplaren van zijn Valkyrie hypercar, plus 25 circuitversies, de AMR Pro. De specificaties zijn zo mogelijk nog extremer dan die van de straatauto’s. De gelukkigen die een Pro hebben mogen kopen, mogen rekenen op minstens 1100 pk, een gewicht van slechts 1000 kilo en een hoeveelheid downforce die tot 1000 kilo kan oplopen.
Het heeft geen zin meer onmiddellijk Aston Martin te bellen, want alle 175 Valkyries zijn verkocht. “De telefoon heeft roodgloeiend gestaan toen we bekend maakten dat we de Valkyrie gingen bouwen”, aldus Aston Martins CEO Andy Palmer. “We zijn gestopt met het noteren van namen bij 600. Ik mag niet vertellen wie er allemaal een gekocht hebben, maar ik kan wel verklappen dat twee namen ook op de startlijst van de F1 voorkomen.”

De Valkyrie is een project van Aston Martin samen met Red Bull en de ontwikkeling is voor een groot deel in handen gegeven van de briljante F1-designer Adrian Newey. De lat ligt hoog, de beloften zijn exceptioneel. Andy Palmer zegt dat de straatversie van de Valkyrie (de grijze op de foto’s) net zo snel zal zijn als een LMP1 sportprototype uit de top 5. De nog extremere AMR Pro zal voldoende snel zijn om – op Silverstone, aldus Palmer – niet vernederd te worden door een F1-auto. Het ligt in de lijn der verwachting dat Aston Martin in wellicht het voorprogramma van de Britse Grand Prix – in 2020, want pas dan wordt de Pro geleverd – een soort van duel organiseert om die claim te bewijzen, mogelijk met hoofdrollen voor Red Bull’s rijders Max Verstappen en Daniel Ricciardo. De AMR Pro is uiteraard van koolstofvezel en nog lichter geconstrueerd dan de straat Valkyrie, met zelfs driehoekige draagarmen van koolstofvezel. Ook de racestoelen en het uitlaatsysteem zijn lichter, een ventilatiesysteem en infotainment ontbreken, want de AMR Pro zal sowieso alleen op een circuit gereden kunnen worden. Het glas – bij de Pro vervangen door polycarbonaat – wordt condensvrij gehouden met verwarmingselementen.

Wat de Valkyrie AMR Pro nog buitengewoner maakt, is zijn aerodynamica. De carrosserie is ten opzichte van de straatversie breder en de spoilers voor en achter zijn nog groter. Het aerosysteem is actief en specifiek afgestemd op circuitgebruik. De Pro heeft ook een centrale vin op zijn rug, net zoals de enduranceracers op Le Mans.
Het vermogen van de hybride aandrijflijn van de Valkyrie – met een door Cosworth ontwikkelde 6,5-liter V12 – is voor de AMR Pro verhoogd van 1000 naar 1100pk. Het exacte cijfer is nog niet bekend gemaakt, zie die 1100 dan ook als een minimum. Het extra vermogen is in elk geval bereikt door de ECI opnieuw te kalibreren evenals de systemen die de emissie beheersen – op een circuit gelden de eisen nu eenmaal niet die op de weg worden opgelegd. Ook is het Rimac-systeem dat energie terugwint anders geprogrammeerd. De remmen van de AMR Pro zijn eveneens beter, hij wordt met koolstofvezel raceremmen geleverd. Opvallend is dat hij kleinere wielen heeft dan de ‘normale’ Valkyrie, welke 20 inch voor en 21 achter draagt met Michelin Cup 2 rubber. De Pro staat op 18 inch rondom met LMP1 Michelins, welke alleen in die maat worden geleverd.

Al die techniek maakt het volstrekt geloofwaardig dat de Valkyries een LMP1 en F1-auto partij kunnen geven, de overeenkomsten daarmee zijn immers heel groot. De Pro zou in staat zijn in bochten een dwarsversnelling van maar liefst 3,3 G aan kunnen.
De Valkyrie speelt een hoofdrol in het plan van CEO Andy Palmer om Aston Martin, dat voorheen in voornamelijk GT’s was gespecialiseerd, geloofwaardig te maken als bouwer van topsportwagens. Palmer: “De eerste stap hebben we gezet door de samenwerking met Red Bull en onze naam op de auto’s van Verstappen en Ricciardo te zetten. De tweede is de Valkyrie, daarmee laten we zien dat we de snelste straatauto van de wereld kunnen maken. De derde is onze entree in de F1 als motorenbouwer. We maken zelf al de motoren voor onze WEC-auto’s, als de formule 1 tot een betaalbaar regelement komt, overwegen we ook daar in te stappen.”

De samenwerking met Red Bull, vooral die met de legendarische ontwerper Adrian Newey, is voor velen bij Aston Martin een openbaring. Miles Nurnberger, Creative Director of Exterior Design bij Aston Martin: “Adrian blijft aerodynamicus in hart en nieren. Zijn filosofie is: eerst de aero, pas daarna stoppen we alle componenten erin. Hij daagt zo elk lid van het team uit om zijn componenten in die beperkte ruimte te proppen. In de auto-industrie gaat het eerder andersom: we schuiven een verzameling componenten bij elkaar en dan teken ik er een mooi omhulsel omheen.”
Een mooi voorbeeld van Newey’s mantra ‘aero eerst’ is het gebrek aan achteruitkijkspiegels. “Net een jaar geleden zijn achteruitkijkcamera’s legaal geworden. En het gekke is: je ziet juist méér, zonder je hoofd te hoeven bewegen.”
Nurnberger verwacht dat het team nog drie maanden aan de auto werkt voordat het testwerk begint. Volgens Nurnberger gaat Aston Martin daarna al het geleerde inzetten voor de ontwikkeling van een ‘betaalbare’ sportauto met middenmotor, die moet concurreren met de Ferrari 488.

Tekst Mattijs Diepraam, Ton Roks


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).




Vorig bericht

Squale, horloges met diepgang

Volgend bericht

Natürlich, Herr Roks




Uitgelicht

Squale, horloges met diepgang

Een nieuwe parel met een ijzersterke reputatie, speciaal voor duikers en parachutespringers. Nog steeds worden er nieuwe...

3 April 2018

Webdevelopment