Laatste nieuws

Veertig jaar in ’n garage….

Alle reportages / 15 september 2017

Ook wij voelen ons enigszins overvoerd met schuurvondsten, maar de foto’s van deze zeldzame, aluminium Ferrari Daytona, overdekt met het stof van bijna 40 jaar opslag, zijn zo fascinerend, dat we vonden dat we ze moesten laten zien.

Van de 365 GTB/4, bekend als ‘Daytona’, zijn meer dan 1200 stuks gebouwd in de jaren 1969–1973,  waarvan slechts vijftien aluminium exemplaren voor de autosport. Daarnaast heeft Ferrari één zo’n aluminium lichtgewicht voor straatgebruik gemaakt, en dat is de auto op deze foto’s. Voor velen was het een vergeten Daytona, aan het bestaan waarvan zelfs werd getwijfeld, zo weinig is hij op straat gezien – en al helemaal niet op een circuit.

Hij uit ‘de kast gekomen’ in opmerkelijk ongerestaureerde staat en heeft heel lang opgeslagen gestaan. Het chassisnummer luidt 12653 en het waarschijnlijk de 30ste auto in de reeks Daytona’s. De door Scaglietti gemaakte aluminium carrosserie draagt nummer 32.

Ferrari voltooide de aluminium 12563 in juni 1969, met de begeerde plexiglas koplampen en elektrische bedienbare ramen. Hij werd afgeleverd in de kleur Rosso Chiaro met een zwart leren interieur.

De 365 GTB/4 is daarna in handen geweest van diverse Italiaanse eigenaren en in 1971 naar Japan verhuisd om in januari ’72 in het bekende Japanse blad Car Graphic te verschijnen. Ook in Japan heeft de zeldzame Ferrari meerdere eigenaren gekend, waarvan in 1980 ene Makoto Takai, die hem in zijn garage heeft geparkeerd en daar bijna 40 jaar heeft laten staan.

Slechts enkele verzamelaars wisten van het bestaan van deze speciale versie af en hebben geprobeerd hem te kopen. Onlangs is de unieke Daytona op de markt gekomen – hij was het spektakelstuk van RM Sotheby’s veiling Leggenda e Passione, op 9 september in Maranello.

Voorafgaande aan die veiling is de Ferrari gekeurd door de merkexpert Marcel Massini, welke vast heeft gesteld dat motor, transaxle versnellingsbak ‘matching’ zijn en dat alle nummers kloppen met de documentatie van de fabriek.

De diverse Japanse eigenaren hebben kleine cosmetische veranderingen aangebracht, maar buiten dat is de Daytona vergaand origineel. Ook alle aluminium panelen hebben de juiste nummers van Scaglietti. Zelfs het originele – en nooit gebruikte – reservewiel bleek er nog in te liggen. Massini was onder de indruk: “Wat een superzeldzame Daytona barn find, het is de enige nog bestaand productie GTB/4 met een aluminium body, nota bene nieuw verkocht aan Luciano Conti, een goede vriend van Commendatore Enzo Ferrari.”

De Daytona, met niet meer dan 36.930 kilometers op teller, heeft tijdens RM Sotheby’s veiling Leggenda e Passione een som van € 1,6 miljoen opgebracht.

 


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks
Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Allard Ferwerda over zijn Classic & Sports Car Fund

Volgend bericht

Een rapper van weinig woorden




Uitgelicht

Allard Ferwerda over zijn Classic & Sports Car Fund

Twaalf vragen aan Allard Ferwerda (49), de oprichter van het Passion Investors Classic & Sports Car Fund. Hoe ben je op het idee...

15 September 2017

Webdevelopment