Laatste nieuws

Verbeterde BRZ: voor sensitieve stuurlieden

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 12 september 2017

Subaru heeft de BRZ een kleine reeks updates gegeven. Het front heeft een andere voorspoiler, die op de vleugels van een vliegtuig zou lijken en aerodynamisch effectiever zou zijn. De verlichting rondom werkt nu volledig met LED’s, de achterspoiler is verbeterd en ‘opgeleukt’ met een reepje aluminium, de wielen zijn anders en er zijn nog wat kleine cosmetische ingrepen aan het exterieur gedaan.

Hij heeft voorts een kleiner stuurwiel, nu met knopjes erop om de boordcomputer, je telefoon en het audiosysteem te bedienen en verder is het binnenwerk grotendeels hetzelfde gebleven, wat betekent dat je nog steeds prima zit, lekker laag op een uitstekende stoel en in precies de goede positie. Het betekent ook dat het interieur verder weinig indrukwekkend is, maar dat is niet zo erg: de BRZ is immers voor de mensen die hun kicks uit het onderstel en het weggedrag halen, en wat dat betreft is deze Subaru altijd een van de beste aanbiedingen zijn in zijn prijsklasse geweest.

De 2,0-liter viercilinder heeft nieuwe in- en uitlaatkanalen, extra verstevigingen in het blok en een gewijzigd motormanagement gekregen. Het vermogen is echter 200 pk gebleven, het koppel van 205 Nm is ook onveranderd. Subaru heeft voorts geprobeerd het weggedrag nog verder te verfijnen, zowel in bochten als rechte lijn, met verbeterde schokdempers, aangepaste karakteristieken van de elektronische stuurbekrachtiging en vernieuwde veren.

Of je er veel van merkt? Nee, dat niet. De aanpassingen zijn dermate subtiel dat je de ‘oude’ vers in je geheugen moet hebben en tot de sensitieve stuurlieden moet behoren om ze aan te wijzen. Het goede nieuws is dat de BRZ er zeker niet minder op is geworden, het is nog steeds de best op de weg liggende sportwagen in zijn prijsklasse, die prima feedback geeft en geen extreme hoge snelheden en een zeker circuit in Duitsland nodig heeft om zich als entertainer waar te maken. Hij vraagt echter wel een bestuurder die bij de les is en van werken houdt, want er moet nog steeds vaak en trefzeker geschakeld worden om het beste uit hem te halen.

Je kunt overigens je BRZ zelf gemakkelijk een stuk verder verbeteren dan Subaru heeft gedaan door zijn Michelin Primacy’s (ook standaard op de Prius) zo snel mogelijk op te rijden en plakkerig toprubber te monteren. Die upgrade laat je beduidend meer nieuws ontdekken.

 


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks
Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Veiling van 80 klassiekers en Defenders

Volgend bericht

IJssellandrally: na regen kwam zonneschijn




Uitgelicht

Veiling van 80 klassiekers en Defenders

Veilinghuis Troostwijk (België) veilt een heel gevarieerde collectie van 80 auto's, voornamelijk oldtimers, bestelauto's...

10 September 2017

Webdevelopment