Laatste nieuws

Vol gas met Kevin Abbring en zijn WRC Hyundai

Alle nieuwsberichten / Video's / 31 januari 2016

We gaan op pad met Kevin Abbring en om precies te zijn, in de modder spelen met een vierwielaangedreven Hyundai. Kevin is de talentvolle WRC vertegenwoordiger van NL, en ook nog zo aardig om een stel gasten van de pers letterlijk alle hoeken van het Eurocircuit Valkenswaard te laten zien.

Deze speciale dag was een mooi spektakel met als aanleiding de nieuwe Hyundai i20 T-GDI, die aan de pers werd geïntroduceerd tijdens een über-gezellige persconferentie. Ik was een van de gelukkige gasten van de pers die mocht ervaren hoe een zeer relaxte rally-coureur drift alsof het een zondags ritje is. Ik deel graag mijn ‘driftige’ avontuur van de i20 World Rally Car. De opgetrommelde i20 WRC is de auto waarin het voor Kevin allemaal is begonnen tijdens de Rallye Deutschland van 2007.

De keurige en zuinige i20 T-GDI daarentegen heeft vooral een heel stil geluidniveau, maar dat is natuurlijk niet geschikt voor een goede rally-ervaring op het Eurocircuit. De melodieuze WRC-strijdwagen komt in dat opzicht niks tekort en is meteen een mooie tool om in de kijker te staan. Het was zelfs zo dat er voorafgaand een geluidsdemper moest worden gemonteerd. Voor ik de arena betrad, heb ik nog even een kijkje genomen vanuit struiken-perspectief, wat een sport! Het luidruchtig gebrul van de WRC-strijdwagen brengt je zonder moeite in een aangename trance.

IMG_20160127_143620

Eenmaal in rally-tenue ging ik als een pro mijn taak vervullen als co-driver. Het circuit is deels verhard en deels onverhard, want met dit spel hoort flink wat modder om ieders oren te vliegen. Tot mijn grote teleurstelling ontbrak alleen wel de heuvel die de 1.360 kg Hyundai normaal gesproken zo mooi door de lucht laat vliegen. Voor de zekerheid drong ik er nog maar even op aan om in elk geval met mijn ronde de snelste tijd neer te zetten. Adrenaline kent tenslotte geen grenzen, dus hoe gekker, hoe beter. Dit was voor mij een compleet nieuw avontuur, dus ik had geen idee wat me te wachten stond.

Nadat ik goed zat vastgeketend, ging ik het eindelijk zien. Kevin, die keurig door wat bochtjes drifte, of een U-bocht maakte zoals je ze niet vaak ziet, was de rust zelve. Aangezien de Sabelt-stoeltjes zaten als een luie sofa, kon ik lekker achterover leunen om het enorm hoge niveau van zelfbeheersing van Kevin eens goed te bekijken. Rust en focus zijn de juiste woorden om deze pro te omschrijven. Zo zie je maar dat je zelfs in een 300 pk WRC-wagen een relaxte sfeer kunt creëren.

Het stuurwerk van Kevin wass zeer strak, het leek allemaal vanzelf te gaan en dat is altijd een teken dat je bij de juiste persoon aan boord bent. Ik ben zwaar onder de indruk van weer een nieuwe ontdekking, want mijn vooroorlogse wereldje kent een totaal andere aanpak… Duidelijk is dat Kevin de lat hoog legt, en het is waanzinnig om dat van zo dichtbij te kunnen bewonderen, respect!

Vooral de U-bochten waren echt fabelachtig, ik stond perplex hoe zich dit allemaal afspeelde. Het is alleen niet het beste idee om te proberen een opname met je iPhone te maken tijdens een rit als deze. Het beeld schudt veel en eigenlijk is het beste om gewoon te genieten van de rit, want voor je het weet is het over.

Helaas werd mijn plekje in het ‘kantoor’ van de Nederlandse WRC-held al snel na twee rondes ingenomen door de volgende media gast. Dat had ik ook een beetje aan mezelf te danken, aangezien ik de snelste tijd wilde hebben. Ik denk wel dat als je echte angst wilt ervaren en een sky-high adrenaline level, je niet bij Kevin moet instappen. Beter zoek je dan nog even door naar een coureur die wat meer zit te zweten tijdens het sturen van zijn turbocharged scheurijzer.

IMG_20160127_143728

Om nog even het gevoel te behouden van dit geweldige avontuur, en omdat het stervenskoud was, hield ik het brandwerende pak lekker aan. Ik ga er denk ik een kopen als nieuw winter tenue. Mijn gejammer dat de ‘driftige’ rit zo snel voorbij was ging snel over toen ik met Ton en de legendarische Wim Luijbregts aan tafel zat. Voor Wim is het Eurocircuit een thuisbasis, want zijn Ford dealerbedrijf zit letterlijk om de hoek.

Met een glimlach van oor tot oor vertelde Wim over een van zijn grootste avonturen, waarvan vooral de onverwachte deelname aan de East Africa Safari Rally in 1971. Dit waren bijzondere tijden voor Wim, een maand lang vanuit Nairobi voorbereiden, testen en verkennen, en dat alles onder leiding van Rob Koch. Boeken vol kan Wim schrijven over deze bijzondere avonturen van vooral zware lange afstand rallies, zoals de RAC Engeland rally met en DAF 66 Marathon. Met andere woorden, van ‘s morgens vroeg tot bijna middernacht over snelle onverharde wegen rijden. Wim is nog steeds actief in de rally-sport en ik zie hem graag een keer in actie!

Dank aan het Hyundai team voor een onvergetelijke dag!

Tekst Rosemarijn Atalante Veenenbos

 

 


Print Friendly




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur). Geregelde freelance bijdragen worden geleverd door Mattijs Diepraam, Perry Snijders, Dennis Drenthe en Jeroen Bruintjes. Freelance fotografen zijn Luuk van Kaathoven, Louis Blom en Piet Mulder.




Vorig bericht

Verwaarlozing is geen patina

Volgend bericht

Ferrari 335 Sport Scaglietti verkocht voor € 32,1 miljoen




Uitgelicht

Verwaarlozing is geen patina

Geregeld heb ik zitten turen naar de foto’s van de Baillon California Spider, die weer rijdend is gemaakt, zoals u in nummer...

22 January 2016

Webdevelopment