Laatste nieuws

Volgens de pers zag hij eruit als een kwaaie meerval, met die vooruitstekende gril

Alle columns / Jay Leno / 3 april 2018

Grappig hoe sommige auto’s sterren worden en andere ergens in de berm achterblijven. Goede voorbeelden zijn de Sunbeam Tiger en de Daimler SP250, die eigenlijk Dart zou gaan heten, maar Chrysler stak daar een stokje voor vanwege zijn Dodge Dart.
De Sunbeam Tiger was meteen een hit vanwege de bemoeienis van Carroll Shelby, die midden in de roos had geschoten toen hij een small block Ford V8 in een AC Ace had gestopt en zijn Cobra stante pede een klassieker werd.
In 1964 was er zelfs een hit over, het liedje Hey Little Cobra van de The Rip Chords, met een tekst van Carol Connors, die later tweemaal een Oscar zou winnen en de titelsong voor Rocky zou schrijven. Volgens de overlevering kwamen Connors en Carroll Shelby elkaar tegen kort nadat ze met Elvis Presley had gebroken. Ze had echter een nieuw vriendje en toen ze de neus van diens AC Bristol in elkaar had gereden vroeg ze aan Shelby of hij het voorste stuk van een Cobra aan het achterdeel van een AC kon maken. Shelby vond dat het mafste idee dat hij ooit had gehoord en zei tegen haar: “Als jij een liedje schrijft over mijn auto dat een nummer 1 hit wordt, dan geef ik je er een cadeau”. Hij heeft woord gehouden.
Shelby dacht dat hij tweemaal de hoofdprijs in de loterij kon winnen en sleutelde dezelfde V8 in een Sunbeam Alpine. Ik heb nog steeds een exemplaar liggen van Hot Rod uit 1964, waarin staat hoe Shelby en zijn maten die motor erin monteerden. Als teenager wist ik dat ik me nooit een Cobra zou kunnen veroorloven, maar misschien wel een Tiger. Uiteindelijk heb ik er een gekocht. De Tiger heeft altijd in de schaduw van de Cobra geleefd en pas recentelijk zijn de prijzen gaan stijgen. Nu is is het een icoon waarvoor je meer dan een ton moet neertellen.

Dat is niet zo met de Daimler, terwijl de SP250 in zekere zin eigenlijk de eerste Cobra was. Het was een traditionele Engelse sportwagen met schijfremmen, spaakwielen en jawel, een 2,5-liter V8 met hemi-koppen, ontworpen door de beroemde motorfiets-techneut Edward Turner. Hij was vier jaar eerder op de markt dan de Cobra.
Met zijn polyester carrosserie woog hij slechts 940 kilo en gecombineerd met 160 pk leek het een geheid succes. De prestaties waren goed, de persoonlijkheid idem, maar the looks…. De Daimler scoorde te weinig afspraakjes en er zijn er uiteindelijk maar 2848 van gemaakt, waar door het een behoorlijk zeldzame auto is. Toen hij in 1959 in New York werd geïntroduceerd, werd hij tot lelijkste auto van de autoshow verkozen. Volgens de pers zag hij eruit als een kwaaie meerval, met die vooruitstekende gril. En dan had hij ook nog die vinnetjes achter, als een Plymouth van ’57. Hij zag eruit als een auto die was ontworpen voor Amerikanen – door een Brit. De Yanks gaven er niks om, behalve ik….
Als kind spotte ik er voor het eerst een in de jaren ’60, hij stond voor de bowlingbaan. Ik vond het de raarste auto die ik ooit had gezien. Toen de eigenaar me de motor toonde, kon ik mijn ogen niet geloven. De term ‘hemi’ was toen een toverwoord in de Amerikaanse racescene en daar stond ik bij een Engelse autootje met warempel een hemi erin. Ik was ervan overtuigd dat de eigenaar die V8 er zelf in had gestopt, maar hij hield vol dat hij er van meet af aan inzat. Hij vertelde me dat het de eerste sportwagen van Daimler was en dat hij zo snel was dat de Londense politie er 30 had besteld om motorduivels in hun nekvel te pakken. Hij heeft me toen ook uitgelegd dat Jaguar Daimler had gekocht en met de SP250 was gestopt vanwege de concurrentie met de E-type. De motor hebben ze echter voor hun sedans gebruikt.

De mijne is van ’62 en het was een erfstuk, dat meer dan 40 jaar buiten heeft gestaan. Rijden deed hij niet meer, maar hij had een hardtop en spaakwielen, wat zeldzame opties waren. De eigenaar wist dat ik een zwak had voor verweesde auto’s en heeft me een goed aanbod gedaan. De polyester carrosserie had niet veel werk nodig, wel veel schuurpapier, Ik heb de twee SU’s vervangen door een enkele Weber, heb er een snellere nokkenas in gedaan en heb moderne schijfremmen gemonteerd plus een Tremec vijfversnellingsbak. Met een 3D-printer hebben we een koppelingshuis gemaakt, waarmee die bak met de motor verbonden kon worden. Als je wilt zien hoe mijn SP250 uiteindelijk geworden is, zoek dan ‘YouTube Jay Leno’s Daimler’ en je komt vanzelf bij de video terecht.
De Sunbeam Tiger werd altijd de armeluis Cobra genoemd, maar die tijd is nu definitief voorbij. Als je een goedkope sportwagen zoekt met een V8 moet je nu een Daimler SP250 hebben. Wees snel, want ook dat is snel voorbij.

Jay Leno
Komiek en talkshowpresentator Jay Leno is een van de bekendste entertainers in de Verenigde Staten. Hij is ook een eersteklas autoliefhebber met een enorme collectie auto’s en motoren (zie www.jaylenosgarage.com).


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).




Vorig bericht

Snelheid maakt grote kerels tot kleine jongetjes, zelfs als het speelgoed meer dan 100 ton weegt en op stoom loopt

Volgend bericht

Squale, horloges met diepgang




Uitgelicht

Snelheid maakt grote kerels tot kleine jongetjes, zelfs als het speelgoed meer dan 100 ton weegt en op stoom loopt

De Britten zijn een merkwaardig volk, dat weten we. Als die Britse excentriciteit aan politiek wordt gekoppeld, gaat het vaak...

3 April 2018

Webdevelopment